Gå til innhold

Hva gjør man med irriterende venner?

Anbefalte innlegg

Gjest venninne fra helvete
Skrevet

Jeg har en venninne som jeg har blitt veldig lei av, og som jeg bruker alle unnskyldninger for å gjøre noe alene sammen med. Greia er at hun er veldig innvaderende. Jeg føler at hun skal ha kontroll over hele livet mitt. Jeg føler at jeg omtrent ikke får puste når jeg er sammen med henne. Hun kommer alt for nær.

Hun er også del av en venninnegjeng, noe som gjør det ekstra vanskelig å si ifra til henne. Hvis noe skjærer seg mellom oss, risikerer vi at hele gjengen går i oppløsning.

Kan man si til en venninne at man blir utrolig irritert over henne? at man føler man blir sprø? Kan man si det uten at hun blir dødelig fornærmet? Føler at jeg sitter i en klemme her som jeg ikke kommer ut av.

Har dere vært i samme situasjon?

Caloni Makaroni
Skrevet

Man kan kanskje ikke si det uten å fornærme vedkommende. Men er dette et vennskap du egentlig vil videreføre, eller er det kun for vennegjengen sin del?

Noen kan kanskje godta kritikk på den måten. Men jeg har vært borti sånne "kontrollfriker" før, som invaderer livet ditt, og de er ikke av typen til å godta slikt.

Har ikke noe konkret råd, egentlig. Eller, rådet går ut på å kutte henne ut. Men ser argumentet med vennegjengen, dermed er vi like langt.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg har en venninne som er en skikkelig energityv, sånn uten at jeg føler hun gir meg noe igjen.

Jeg har klart å få en fin avstand til henne ved å avvise spørsmål om aktiviteter sammen. Jeg har sagt at det ikke passer. Hun sender en og annen melding som jeg svarer på, men hun foreslår ikke så mange aktiviteter lenger.

Jeg ville aldri sagt at jeg ikke orker henne, selv om det er sannheten. Hun er så snill, men jeg orker ikke å være en lytter i timesvis. Hun er av den typen som ikke går før kl 0300 om jeg ikke kaster henne ut.

Gjest xbellax
Skrevet

Jeg begriper ikke at du ikke snakker med henne? Kanskje er hun ikke klar over at hun gjør det hun gjør, konfronter henne, kanskje en helt enkel samtale kan være det som vil få vennskapet på rett kjøl. Og om du ikke er intr. i å videreføre vennskapet, eller hun rett og slett ikke begriper at hun kveler deg, -så ha i det minste litt baller og si det til henne.

Gjest Aimabel
Skrevet

(derfor har jeg aldri hatt ønske om å være en del av en stor gjeng..) Si ifra på en pen måte, dersom det ikke går inn, si ifra sterkere. Å unngå å si hva man mener i en gjeng, av redsel for å skape ubalanse i gjengen synes jeg blir helt feil. Sett grenser for deg selv, det kan hende hun har godt av at du tør gjøre det!

Gjest venninna fra helvete
Skrevet

(derfor har jeg aldri hatt ønske om å være en del av en stor gjeng..) Si ifra på en pen måte, dersom det ikke går inn, si ifra sterkere. Å unngå å si hva man mener i en gjeng, av redsel for å skape ubalanse i gjengen synes jeg blir helt feil. Sett grenser for deg selv, det kan hende hun har godt av at du tør gjøre det!

Har du forslag på hvordan man sier dette på en pen måte? det er der jeg sliter. jeg klarer ikke å sette ord på det, og når ting blir uklart og diffust er det verre å gi tilbakemelding på det. Jeg vil jo gjerne gi en alright tilbakemelding også, hvor hun får en mulighet til å rette opp dette som jeg reagerer på. Men nå orker jeg bare ikke å være sammen med henne på tomandshånd. Hun sliter også med psykiske problemer, derfor er jeg redd for at hun ender opp på psykiatrisk legevakt om min tilbakemelding blir for brutal.

Gjest Aimabel
Skrevet

Har du forslag på hvordan man sier dette på en pen måte? det er der jeg sliter. jeg klarer ikke å sette ord på det, og når ting blir uklart og diffust er det verre å gi tilbakemelding på det. Jeg vil jo gjerne gi en alright tilbakemelding også, hvor hun får en mulighet til å rette opp dette som jeg reagerer på. Men nå orker jeg bare ikke å være sammen med henne på tomandshånd. Hun sliter også med psykiske problemer, derfor er jeg redd for at hun ender opp på psykiatrisk legevakt om min tilbakemelding blir for brutal.

Siden du ikke har nevnt eksempler på situasjoner så kan jeg bare svare sånn generelt, at jeg ville prøve å være mest mulig konkret. Gi tilbakemelding direkte der og da, på akkurat det hun sier eller situasjonen. Fokuser på hva det hun sier gjør med deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...