Gå til innhold

Hvor mye skal samfunnet ha ansvar for?

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

Er det virkelig mulig? Da har man ikke akkurat hatt et særlig godt forhold til faren sin, eller hans andre pårørende. Sikkert en grunn til at ingen har sagt i fra.

Også måten de fant det ut på? Barnebarnet gravde i skattelistene til morfaren hun tydeligvis ikke har hatt kontakt med hvertfall det siste året før han døde. Men det er jo viktig å holde oversikt over arven vettu!!!

Gjest bikku
Skrevet

Selv om det ikke er det offentliges ansvar å informere, så er det vel en del skifteprosesser som går sin gang når noen faller fra. Juridisk sett er det vel vanskelig, om ikke umulig, å gjøre noen arveløse, så disse særkullsbarna burde ha vært involvert i en sånn sammenheng også.

Når det er sagt, så er det jammen triste greier at de ikke har hatt mer kontakt med far og bestefar enn at de oppdager det ved å snoke i skattelistene hans 8 mnd etter at han er død. Tror ikke jeg hadde løpt til avisa om det hadde vært min story, nei :(

tzatziki1365380058
Skrevet

Selv om det ikke er det offentliges ansvar å informere, så er det vel en del skifteprosesser som går sin gang når noen faller fra. Juridisk sett er det vel vanskelig, om ikke umulig, å gjøre noen arveløse, så disse særkullsbarna burde ha vært involvert i en sånn sammenheng også.

Når det er sagt, så er det jammen triste greier at de ikke har hatt mer kontakt med far og bestefar enn at de oppdager det ved å snoke i skattelistene hans 8 mnd etter at han er død. Tror ikke jeg hadde løpt til avisa om det hadde vært min story, nei :(

Denne kvinnen var vel bare 10 - 12 år hvis foreldrene skilte seg i 1970, så det kan ikke være hennes ansvar at kontakten ikke ble opprettholdt.

Og i forhold til arveoppgjør, burde hun jo fått beskjed.

Jeg mener ikke at det offentlige sånn generelt har ansvar for å underette om dødsfall, atlså, bortsett fra at arvinger osv bør varsles. Det er nok av familier hvor "den nye familien" definitivt ville foretrekke å holde "den gamle" borte fra arven.

Skrevet

Dette bør være ansvaret til avdødes øvrige familie.

Jeg kjenner en godt voksen dame som var det man dengang kalte "uekte barn", men hun hadde en viss kontakt med faren sin hele oppveksten likevel (nesten naboer i ei lita bygd).

Men da faren hennes døde ble hun ikke underrettet om det fra halvsøsknene sine - hun så dødsannonsen i avisa!

Jeg tror ikke hun ville funnet på å klandre det offentlige for manglende underretting, og det ville ikke jeg heller.

Skrevet

''Når det er sagt, så er det jammen triste greier at de ikke har hatt mer kontakt med far og bestefar enn at de oppdager det ved å snoke i skattelistene hans 8 mnd etter at han er død. Tror ikke jeg hadde løpt til avisa om det hadde vært min story, nei :(''

Jeg er enig, selv om liten kontakt jo kan unnskyldes ut i fra omstendighetene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...