Gjest Snart 4-klassing. Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Sønnen vår som begynner i 4 klasse til høsten sier at han vil slutte på sfo. Han sier at de fleste vennene har sluttet, og at sfo er blitt kjedelig. Hva gjør deres 4.klassinger? Jeg tenker på en måte at det er greit at han reiser sammen med oss når vi reiser på jobb, så vet vi at han kommer seg på skolen, ikke roter bort nøkler osv. Samtidig er ikke den økonomiske situasjonen vår kjempebra akkurat nå, mulig at jeg til og med blir arbeidsledig i løpet av neste skoleår. På den måten hadde det passet fint at han sluttet nå. SFO koster 2000 kr måneden her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Vår 4. klassing sluttet i SFO i høst. Den siste tiden i 3. klasse var det nesten ingen i klassen som var der. 2. klassingen får slutter nå til sommerferien. De har blitt veldig flinke til å ordne seg selv om morgenen. Jeg har jobbet turnus endel i vår, og da har jeg dratt hjemmefra rundt 06.30 - før jentene står opp. Da har de fikset alt selv, stå opp, ordne seg, lage matpakker, låse døra og komme seg ut i tide til å gå på skolen (de er flere i nabolaget som går sammen til skolen). Jeg er veldig stolt av dem. De har ikke kommet for sent noen gang. Tror gymtøy ble gjenglemt 1 gang, men det kunne like gjerne har skjedd om jeg var hjemme... De kommer også hjem før meg. Da lager de seg mat og begynner gjerne med leksene. Ellers blir det ofte PC og TV, med mindre de hopper på naboens trampoline eller lager picknick eller noe slikt. Hvis barnet ønsker å slutte, og du anser barnet for modent nok til å klare seg selv hjemme, synes jeg det burde være greit 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snart 4-klassing. Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Vår 4. klassing sluttet i SFO i høst. Den siste tiden i 3. klasse var det nesten ingen i klassen som var der. 2. klassingen får slutter nå til sommerferien. De har blitt veldig flinke til å ordne seg selv om morgenen. Jeg har jobbet turnus endel i vår, og da har jeg dratt hjemmefra rundt 06.30 - før jentene står opp. Da har de fikset alt selv, stå opp, ordne seg, lage matpakker, låse døra og komme seg ut i tide til å gå på skolen (de er flere i nabolaget som går sammen til skolen). Jeg er veldig stolt av dem. De har ikke kommet for sent noen gang. Tror gymtøy ble gjenglemt 1 gang, men det kunne like gjerne har skjedd om jeg var hjemme... De kommer også hjem før meg. Da lager de seg mat og begynner gjerne med leksene. Ellers blir det ofte PC og TV, med mindre de hopper på naboens trampoline eller lager picknick eller noe slikt. Hvis barnet ønsker å slutte, og du anser barnet for modent nok til å klare seg selv hjemme, synes jeg det burde være greit Takk for svar. Reiser ikke hjemmefra før han har stått opp, satser på å si opp plassen nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Jeg tror ikke det er en eneste 4.klassing som går på SFO på vår skole. La han slutte på SFO og gi ham ansvar !Her sluttet eldstemann midt i 3. klasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hva gjør dere i skoleferiene? Har dere nok feriedager til å være hjemme med barna alle dagene skolen har feriestengt? Har også snart skolebarn, men alle ukene med feriestengt skole, hvor hun før har vært på SFO hele eller deler av dagen, bekymrer meg litt. Før skolen starter i august er det 2 hele uker med 8 timer hver dag alene, i så fall. Vi har jo ferie i juli, når SFO har stengt. Og hva med høstferie, vinterferie osv? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snart 4-klassing. Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hva gjør dere i skoleferiene? Har dere nok feriedager til å være hjemme med barna alle dagene skolen har feriestengt? Har også snart skolebarn, men alle ukene med feriestengt skole, hvor hun før har vært på SFO hele eller deler av dagen, bekymrer meg litt. Før skolen starter i august er det 2 hele uker med 8 timer hver dag alene, i så fall. Vi har jo ferie i juli, når SFO har stengt. Og hva med høstferie, vinterferie osv? Kan sende han til besteforeldre i når skolen har planleggingsdager, skoleferier osv. Faktisk bruker vi sfo ekstremt lite i høstferier, juleferier, vinterferier osv. Det er sånn i det daglige jeg lurer på om han er stor nok til å ta ansvar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tralla Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 3. klassingen her har nesten ikke vært på sfo siste halvåret. De går hjem flere i nabolaget og er hjemme rundt kl 14. De leker seg sammen, lager seg brødskiver (ostesmørbrød i micro er populært) og alt fungerer greit. Han skal ringe når han er hjemme og gir beskjed om hvor han er. (har mobil hvis han går ut) Selv jobber jeg turnus og har fri flere dager i uka, eller er hjemme rundt 15.30. Om morgenen har jeg i over 1 år dratt før ham når jeg jobber dagvakter. Han skal være stått opp og begynt å spise før jeg drar. Setter på alarm når han skal ordne seg for å gå. Det fungerer bra, aldri kommet for sent. Ferier har vi nesten aldri brukt sfo (visse fordeler har skilsmissebarn...) så det blir nok heller ikke problem, nå når han slutter. Dessuten er det vel slik de fleste steder at du kan kjøpe enkeltdager/uker ved behov. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Vår snart 4.-klassing har nettopp sluttet på SFO. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Vår snart-fjerdeklassing sluttet på SFO etter 2.klasse. Det har gått veldig fint, han stortrives hjemme med egen nøkkel og litt alenetid. Han ringer en av oss foreldrene når han kommer hjem. Så begynner han på leksene, og gjør det han klarer å gjøre på egen hånd eller med en kompis, resten venter han med til vi kommer hjem. Nå må det tilføyes at jeg av og til slutter ganske tidlig på jobben, slik at han ikke er så lenge alene alle dager, samt at det er mange av hans jevnaldrende i nabolaget som også sluttet på SFO da de begynte i 3.klasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor til en gullklump ;) Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Min gullklump begynner i 4. klasse til høsten og vi har valgt å fortsette med SFO. Vi kjøper den varianten hvor han kan være der om morgenen og til kl 15 om ettermiddagen. Vet ikke om vi kommer til å benytte oss av det i særlig grad, men fordi han ikke er glad i å være alene så har vi kjøpt oss et halvt år til hvor han forhåptentligvis modnes frem til at det er ok å være pittelitt alene (det er aldri snakk om mer enn én time). Foreløpig liker han det ikke og det respekterer vi. Barn er så utrolig forskjellige. Min har stortrivdes på SFO hele dette året og det er mange fra klassen som fortsatt benytter seg av tilbudet. ps. Hadde han selv trivdes med å være hjemme i et tomt hus så hadde jeg ikke hatt noen som helst betenkeligheter med å la ham slutte 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Kan sende han til besteforeldre i når skolen har planleggingsdager, skoleferier osv. Faktisk bruker vi sfo ekstremt lite i høstferier, juleferier, vinterferier osv. Det er sånn i det daglige jeg lurer på om han er stor nok til å ta ansvar. Snart skolebarn var vel litt drøyt å skrive, vet ikke hva jeg tenkte på mens jeg skrev - jeg har også snart fjerdeklassing mente jeg Ferier er min bekymring med hensyn til å slutte på SFO, men har ikke søkt plass for vesla til høsten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SFO suger... Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hva gjør dere i skoleferiene? Har dere nok feriedager til å være hjemme med barna alle dagene skolen har feriestengt? Har også snart skolebarn, men alle ukene med feriestengt skole, hvor hun før har vært på SFO hele eller deler av dagen, bekymrer meg litt. Før skolen starter i august er det 2 hele uker med 8 timer hver dag alene, i så fall. Vi har jo ferie i juli, når SFO har stengt. Og hva med høstferie, vinterferie osv? He-he, her har kommunen gjort det veldig enkelt - de stenger SFO i høstferien, juleferien (alle inniklemte vanlige arbeidsdager, altså), vinterferien og påskeferien (de 3 dagene før selve påska starter). Da slipper man å vurdere SFO for ferienes skyld, ja. (De er også stengt absolutt hele juli, ja.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Min snart 4.klassing sier også at han vil slutte fordi alle vennen skal slutte. Vi velger likevel å ikke si opp plassen, men se det litt an utover neste skoleår. Han trives bra på SFO nå og det er mange venner der. Storebroren gikk på SFO ut 4.klasse og trivdes godt med det. Fordelen med SFO er at de blir tvunget til å være en time ute, de får et måltid mat til før middag og de leker med andre barn i stedet for å gå hjem og spille playstation/se på tv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Snart skolebarn var vel litt drøyt å skrive, vet ikke hva jeg tenkte på mens jeg skrev - jeg har også snart fjerdeklassing mente jeg Ferier er min bekymring med hensyn til å slutte på SFO, men har ikke søkt plass for vesla til høsten. Undersøk tilbudene der dere bor, i byene har ofte idrettslag, skiforeningen osv., arrangementer på dagtid de skoleferieukene som er utenom juli. Hør med foreldre som har hatt store barn i noen år. Det finnes også sommerleirer som er åpne for unger fra hele landet, men noen av dem er svært dyre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Min fjerdeklassing (går ut nå) har hatt deltidsplass dette siste året, i likhet med mange av kompisene. Han har brukt plassen de morgenene de starter litt senere, og spist der etter skoletid de dagene de får mat. Dette skoleåret har han for første gang vært sistemann ut om morgenen, og det har gått kjempefint. Han er en rotekopp på mange måter, men har ikke mistet nøkkelen sin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Min 4-klassing har ikke vært på SFO i år. Ho har klart seg helt supert alene hjemme. Men ho har ofte begynt trening ca. kl. 15, så det har jo ikke blitt så lange dager. Men det kommer jo litt an på når dere kommer hjem fra jobb også. Skal gutten være alene til kl. 15, 16 eller 17? Og så må dere tenke på alle skolens feriedager. Da kan SFO være greit å ha.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hva gjør dere i skoleferiene? Har dere nok feriedager til å være hjemme med barna alle dagene skolen har feriestengt? Har også snart skolebarn, men alle ukene med feriestengt skole, hvor hun før har vært på SFO hele eller deler av dagen, bekymrer meg litt. Før skolen starter i august er det 2 hele uker med 8 timer hver dag alene, i så fall. Vi har jo ferie i juli, når SFO har stengt. Og hva med høstferie, vinterferie osv? Jeg jobber 80%. Så da er en dag i uka løst. Og så har vi samarbeidet litt med andre som også har dette problemet. (I dag er begge hos oss, i morgen begge hos dem osv.) Og så har snuppa vært kreativ for å løse dette. Så ho har ideer på hvor ho vil være. Noen dager sover ho lenger og ringer meg etter frokost. Gjerne ca. kl. 11. Da henter jeg henne så ho blir med meg på jobben noen timer. Ho har også vært hjemme noen dager alene/med venner. De fleste SFO har også et tilbud om at du kan kjøpe enkelt-dager. Jeg vet ikke helt prisen på det, men det kan vel også være aktuelt på noen dager. Og så kan kanskje besteforeldre passe noen ganger? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
plommeblomst Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Min snart 4.klassing sier også at han vil slutte fordi alle vennen skal slutte. Vi velger likevel å ikke si opp plassen, men se det litt an utover neste skoleår. Han trives bra på SFO nå og det er mange venner der. Storebroren gikk på SFO ut 4.klasse og trivdes godt med det. Fordelen med SFO er at de blir tvunget til å være en time ute, de får et måltid mat til før middag og de leker med andre barn i stedet for å gå hjem og spille playstation/se på tv. Jeg tenker sånn som deg. Jeg har ei jente som alltid har likt seg på SFO, men som nok er påvirket av at "alle andre" slutter nå etter hvert. Hun har ikke så veldig mye samvær med de andre i klassen, og jeg syns ikke det er noe alternativ å være hjemme og se på tv. Og så feriene, hva skal man gjøre da? Mange sier "besteforeldre", men hvor artig er det, da? Mulig det er vi som mangler aktive besteforeldre, men de er jo nesten 80, så man kan ikke vente all verden. Så vi sier ikke opp SFO før vi ser at det ikke blir brukt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hos oss var det en del som sluttet i 4. klasse, men det var fortsatt mange igjen - selv om jeg hørte flere foreldre si at barnet deres påsto at "alle" hadde sluttet. Vi betalte for full plass frem til jul for å ha valgmuligheten, men han benyttet den bare 3-4 dager i uka. Etter jul var han ikke lenger på sfo. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alwaysme Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Vår snart 4 klassing er overmoden for å slutte på sfo. Han gleder seg stort til det. Mellomste er et virrehode og meget impulsiv (på godt og vondt) og jeg ser desverre for meg at hun ikke er moden til å slutte på sfo før ihvertfall etter endt 4 klasse. (om ikke lenger, utredes for ad/hd) Dette er nok uhyre individuelt etter hvor moden barnet er, hvor dere bor og hvor dere jobber (mulighet til å stikke hjem ved krise) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.