Gå til innhold

Slutte på SFO?

Gjest Snart 4-klassing.

Anbefalte innlegg

mariaflyfly

Guttungen slutta til jul i 4. klasse. Han er sistemann ut av døra om morran, og det funker veldig fint. I år har han slutta på skolen 13.15 hver dag, men har hatt korpsøvelse to dager i uka rett etterpå. Disse to dagene er vi hjemme omtrent samtidig. De andre dagene ringer han meg, eller sender en melding når han er hjemme. Han tar seg som regel en brødskive da og henger med venner fram til middag. Jeg er hjemme ca 15.30

Leksene har jeg forsøkt å få ham til å gjøre når han kommer hjem fra skolen, men det funker dårlig, og det har derfor blitt til at han gjør dem rett etter middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Guttungen min slutta i praksis på SFO på våren i 3. I år har han gått i 4. og kommet hjem til tomt hus 4 dager i uka.

Han har ofte med seg kompiser, og da gjør de lekser og spiller litt Wii eller Playstation. De faktisk såpass strukturerte at de ofte gjør leksene først (imponert og litt sjokkert over det).

Huset står fremdeles og ungen har overlevd. Han har glemt å låse døre en gang eller to, det er alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Min sønn (som nå har gått ut av 5.) sluttet på SFO når han gikk vårsemesteret i 3. klasse. Morgenene løste min mann som jobber nært ved, ettermiddagene var han alene. Da hadde han klare regler om at oppgaver og lekser skulle gjøres før lek, og vi skar ferdige brødskiver til han som han kunne smøre på.

Feriene er løst for vårt vedkommende, da jeg og faren er skilt og vi deler feriene mellom oss.

For min sønn har det fungert kjempefint å ikke være på SFO, det er utrolig hva de klarer og hvordan de vokser med å få ansvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym nå - fordi det er lett å plassere for kjente

Guttungen vår går ut andreklasse nå, og pga at SFO er dårlig organisert og dominert av jenteaktiviteter, så har vi valgt å avslutte fra høsten av. Guttene kaller rett og slett tiltaket for "Broderi-fengselet", og det har de kommet på selv...

Siden vi er flere foreldre som har kommet til samme konklusjon, så er vi noen familier som har gått sammen om at ungene kan være hjemme hos hverandre. Og så har vi et hjemmeværende besteforeldrepar som backup. Til høsten håper jeg at jeg skal ut i permisjon om alt går etter planen, så da er det i hvert fall uproblematisk.

Tror ellers en moden snart 4. klassing vil klare det helt fint, når jeg ser på hva min andreklassing har klart med litt telefonsupport i vår ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 3 klassing sluttet i februar. Vi tar også ut vår 1 klassing nå. (De begynner i 2 og 4 til høsten).

De har klart seg selv om morgenen nå noen måneder, jeg har laget klar mat osv på forhånd og fått de opp før jeg går ut døra. Mannen min jobber skift så ene uka har han de om morgenen. Den ene uka kommer han hjem rett etter ungene, andre uka må de være hjemme i 2 timer 4 dager. jeg har flexitid og tilpasser arbeidstida mi etter han.

Har ei tante rett i nærheten som er hjemme på dagtid vanligvis uten at vi har noen "avtale" på det - men det er jo en trygghet.

Grunnen til at vi tar ut snart 2 klassingen nå er at SFO blir litt provisorisk nå pga ombygging av skolen, vi måtte hatt med matpakke osv. Så siden vi egentlig bare trenger SFO i ferier så sluttet vi. Håper det går bra...

Feriene får vi ordne, alt går jo greit når vi bare får planlagt det. Og siden mannen min jobber kveld 2 hver uke så er jo de ukene i boks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...