Gå til innhold

Katteeiere og ferie

Gjest bekymret katte mamma..

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret katte mamma..
Skrevet

Drar bort en uke på ferie. Nettopp flyttet til ny by og kjenner ikke så mange. Har snakket med en mor til barn i barnehagen og de har sagt de vil komme og gi katten mat tre ganger. Katten går inn og ut i kjelleren, lite vindu åpent, jeg setter fram rikelig mat og vann i kjelleren, og så kommer de tre ganger og gir katten mat og drikke ute på trappa. Rekker dette tror dere...?

Må legge til at katten oppholder seg til vanlig i kjelleren når vi ikke er hjemme. Går inn og ut som den vil. Er i huset sammen med oss når vi er hjemme.

Gjest nei, det rekker ikke
Skrevet

Dyr skal folk ha, men helst ikke ta konsekvensen av det. Nei, jeg syns ikke det rekker at den får noe mat og vann mens den er borte. Samme hvor selvstendig den måtte være, så har dere vent den til å få omsorg, og da får dere ta konsekvensen av det. Finnes det ikke kattepensjonat den kan være på, da?

Gjest Fenrisulven
Skrevet

Er en uke i bur på kattepensjonat bedre enn ei uke alene i huset den kjenner?

Det jeg er skeptisk til er at dere har bodd der så kort tid før dere reiser fra katten.

Jeg reiser selv fra mine katter, de kommer og går via luker. Har tillgang til hele huset. Nabo som ser etter og snakker/koser med de når hun ser de. Vurderer det som bedre fremfor to utekatter i bur på pensjonat.

Hadde jeg hatt innekatt hadde pensjonat vært løsningen.

Gjest krøtter
Skrevet

Joda, det rekker om det er det du får til. At noen ser til den annenhver dag i en uke går greit som en nødløsning. Men de bør sjekke at katta har det ok også, ikke bare sette frem mer mat.

Du kommer sikkert til å få haugevis av svar om hvilken uansvarlig katteeier du er og at det ikke rekker, men jeg tenker at det er greit. Til senere ferier prøver du selvfølgelig å finne noen som kan se til den litt mer.

Jeg ser du allerede har fått et svar som foreslår pensjonat. Min katt har prøvd begge deler, og jeg er ikke i det minste tvil om at min katt har det best hjemme.

Gjest bekymret kattemamma
Skrevet

Joda, det rekker om det er det du får til. At noen ser til den annenhver dag i en uke går greit som en nødløsning. Men de bør sjekke at katta har det ok også, ikke bare sette frem mer mat.

Du kommer sikkert til å få haugevis av svar om hvilken uansvarlig katteeier du er og at det ikke rekker, men jeg tenker at det er greit. Til senere ferier prøver du selvfølgelig å finne noen som kan se til den litt mer.

Jeg ser du allerede har fått et svar som foreslår pensjonat. Min katt har prøvd begge deler, og jeg er ikke i det minste tvil om at min katt har det best hjemme.

Det finnes pensjonat her, men da blir katten mest inne, og den elsker å være ute. Den er skeptisk til fremmede, så derfor var tanken min også at den har det best hjemme. Er åpen for alle svar. Det er derfor jeg spør. Kan legge til at vi har ganske lange dager på jobb og skole og at den er vant til å være mye alene. Da er den mest ute. Den får mat på morgenen før vi drar, og noen ganger ser vi den ikke på kvelden. Den ligger ofte og sover i kjelleren på dagtid og er ute om natten.

Samtidig er den veldig glad i kos fra oss som han kjenner.

Hva gjør dere andre katte eiere når dere drar bort, bor det alltid noen hos dere når dere er borte, eller er det kattepensjonat?

Skrevet

Dyr skal folk ha, men helst ikke ta konsekvensen av det. Nei, jeg syns ikke det rekker at den får noe mat og vann mens den er borte. Samme hvor selvstendig den måtte være, så har dere vent den til å få omsorg, og da får dere ta konsekvensen av det. Finnes det ikke kattepensjonat den kan være på, da?

Det er mye bedre for katten å få lov til å være i hjemmet sitt enn å sitte i et bur på et kattepensjonat. Det er heller ikke en fullverdig løsning at den går alene i en hel uke, men den klarer seg sikkert. Jeg hadde ikke kunnet leve med den løsningen, men det er en annen sak:-)

Som tidligere sagt i denne tråden: Det som er mest bekymringsfullt er at dere ikke har bodd så lenge på dette stedet. Det er en liten fare for at den vil kunne stikke av.

Skrevet

Det finnes pensjonat her, men da blir katten mest inne, og den elsker å være ute. Den er skeptisk til fremmede, så derfor var tanken min også at den har det best hjemme. Er åpen for alle svar. Det er derfor jeg spør. Kan legge til at vi har ganske lange dager på jobb og skole og at den er vant til å være mye alene. Da er den mest ute. Den får mat på morgenen før vi drar, og noen ganger ser vi den ikke på kvelden. Den ligger ofte og sover i kjelleren på dagtid og er ute om natten.

Hva gjør dere andre katte eiere når dere drar bort, bor det alltid noen hos dere når dere er borte, eller er det kattepensjonat?

Katten har det best når den er i hjemmet sitt. Kattepensjonat er til for at eieren skal være trygg for katten, og ikke for at katten skal ha det bra. For meg hadde kattepensjonat vært absolutt siste utvei.

Hva jeg gjør? Jeg reiser ikke bort:-)

Gjest krøtter
Skrevet

''Hva gjør dere andre katte eiere når dere drar bort, bor det alltid noen hos dere når dere er borte, eller er det kattepensjonat?''

Jeg har aldri hatt noen boende. Stort sett har jeg hatt noen som kommer innom et par ganger om dagen. Katten var i begynnelsen stort sett inne hele tiden ved pass, men etterhvert har noen også turt å slippe ham inn og ut. En påske fikk jeg ikke tak i noe pass, så da var han på pensjonat.

Gjest bekymret kattemor
Skrevet

Det er mye bedre for katten å få lov til å være i hjemmet sitt enn å sitte i et bur på et kattepensjonat. Det er heller ikke en fullverdig løsning at den går alene i en hel uke, men den klarer seg sikkert. Jeg hadde ikke kunnet leve med den løsningen, men det er en annen sak:-)

Som tidligere sagt i denne tråden: Det som er mest bekymringsfullt er at dere ikke har bodd så lenge på dette stedet. Det er en liten fare for at den vil kunne stikke av.

Takk for svar.

Vi har ikke bodd her så kort tid. Katten er kjent her den. Den har vært utekatt her siden februar.Den kommer alltid hjem igjen. For det meste holder den seg rundt huset vårt. Og den har aldri vært lenge borte.

Er usikker på hva jeg skal gjøre.

Gjest Kimmie
Skrevet

Katten vår er mye ute (spesiellt nå om sommeren) og elsker å reise på oppdagelesferd,kan være borte en uke av gangen. Så den klarer seg fint :)

Når vi er borte er ikke katten inne i det hele tatt,den har en kasse ute med tak som den ligger i. Noen kommer og gir han mat og vann,det går så fint atte.

Skrevet

Takk for svar.

Vi har ikke bodd her så kort tid. Katten er kjent her den. Den har vært utekatt her siden februar.Den kommer alltid hjem igjen. For det meste holder den seg rundt huset vårt. Og den har aldri vært lenge borte.

Er usikker på hva jeg skal gjøre.

Da har den jo bodd der en stund. Jeg ville nok ha valgt som løsning at noen kommer innom, men helst hver dag. Kan du ikke få ordnet det da? Hva med å montere en kattedør slik at den kommer inn i huset, og ikke bare i kjelleren?

Gjest bekymret kattemor
Skrevet

Da har den jo bodd der en stund. Jeg ville nok ha valgt som løsning at noen kommer innom, men helst hver dag. Kan du ikke få ordnet det da? Hva med å montere en kattedør slik at den kommer inn i huset, og ikke bare i kjelleren?

Skal høre med de som skal se etter katten om de kan komme innom hvertfall 4 dager, at de roper på den, og hvertfall forsøker å kose litt med den. ( Den er redd fremmede da)... Tror jeg går for den løsningen, men tenker fortsatt..

Takk for mange svar.

Skrevet

Skal høre med de som skal se etter katten om de kan komme innom hvertfall 4 dager, at de roper på den, og hvertfall forsøker å kose litt med den. ( Den er redd fremmede da)... Tror jeg går for den løsningen, men tenker fortsatt..

Takk for mange svar.

Ja, det er bare så greit å få sjekket at alt er bra med dem - i hvert fall så ofte det lar seg gjøre.

Perfekt får det jo ikke blitt, for katten. Den vil jo helst ha det slik som den er vant til :-) Men det ordner seg nok på et vis!

Skrevet

Jeg syns det høres ut som en OK løsning. Men vil ikke fugler, rotter eller andre katter spise opp maten som står ute på trappen? Hva med å se etter en "kattematdispenser" i dyrebutikken? Så kan den stå i kjelleren? Men det kan jo selvsagt komme katter og stjele maten hennes der også. Hmm... Det går nok bra, den løsningen du har valgt. Jeg ville i hvert fall ikke sendt katten på pensjonat hvis jeg hadde en OK løsning for å ha den hjemme. Katter liker seg ikke godt hjemmefra, innesperret og sammen med mange fremmede katter.

Gjest majas mamma
Skrevet

Katten har det best når den er i hjemmet sitt. Kattepensjonat er til for at eieren skal være trygg for katten, og ikke for at katten skal ha det bra. For meg hadde kattepensjonat vært absolutt siste utvei.

Hva jeg gjør? Jeg reiser ikke bort:-)

"Katten har det best når den er i hjemmet sitt. Kattepensjonat er til for at eieren skal være trygg for katten, og ikke for at katten skal ha det bra."

Der må jeg si meg helt uenig med deg. Det gjelder bare å finne det rette stedet. Nå jeg skal bort mer enn fire-fem dager har jeg katten min på pensjonat. Han har et stort bur og mulighet til å være ute i en STOR kattegård. Der kan han leke med de andre eller finne seg en utsiktsplass oppe i de trærne , og kattehyllene som er satt opp. Han kan gå inn i sitt eget "rom" når han ønsker det, og der har han mat, tissekasse et lite hus med teppe og en utsiktsplass oppe i et hjørne. Min katt har det BRA på pensjonatet, ellers ville jeg aldri reist fra han.

Skrevet

Vi har vår katt på pensjonat. Antageligvis kjeder katten seg litt der - men den er trygg og vil få veterinær om den skulle bli syk.

Det er bare en gang i året - så jeg har ikke så dårlig samvittighet for det.

Skrevet

"Katten har det best når den er i hjemmet sitt. Kattepensjonat er til for at eieren skal være trygg for katten, og ikke for at katten skal ha det bra."

Der må jeg si meg helt uenig med deg. Det gjelder bare å finne det rette stedet. Nå jeg skal bort mer enn fire-fem dager har jeg katten min på pensjonat. Han har et stort bur og mulighet til å være ute i en STOR kattegård. Der kan han leke med de andre eller finne seg en utsiktsplass oppe i de trærne , og kattehyllene som er satt opp. Han kan gå inn i sitt eget "rom" når han ønsker det, og der har han mat, tissekasse et lite hus med teppe og en utsiktsplass oppe i et hjørne. Min katt har det BRA på pensjonatet, ellers ville jeg aldri reist fra han.

Ok:-) Jeg ville ikke ha valgt det alternativet for mine katter. Men det er klart at det er fint om du har funnet et sted som både du og katten er fornøyd med. Det står en fin oversikt over de forskjellige alternativene i linken under, og spesielt dette punktet bør leses nøye synes jeg:

''Det finnes også kattepensjonater, men vær kritisk. Mange steder er dette utelukkende oppbevaringsanstalter.''

http://gammel.viover60.no/lesestoff/reportasjer00/pus.html

punky brewster
Skrevet

Syns det høres helt greit ut, kommer nok til å gå kjempefint og sikkert bedre for katten enn å bo på pensjonat.

Skrevet

Vi har kattedør slik at katten går inn og ut som ho vil. Vi reiser bort en helg innimellom Vi har t.o.m. tatt langhelg fra fredag til mandag. Det går helt bra. Så annenhver dag går nok helt greit:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...