Gå til innhold

sykepleieryrket og dårlig rygg= lurt?

Anbefalte innlegg

Gjest Alkamira
Skrevet

Min kusine har tenkt til å ta utdannelsen sin nå i godt voksen alder. Hun har bestemt seg for å satse på sykepleryrket. Jeg synes det er flott at hun har bestemt seg for å ta utdannelse, men tviler likevel på hvor lurt det er når hun har hatt og fortsatt har store problemer med ryggen. I perioder har hun ikke klart å løfte opp ungene sine, eller bære handleposene sine hjem.

Kan hun i det hele tatt unngå belastninger på rygg når hun utdanner seg? Når hun er ferdig kan hun jo velge en mer administrativ jobb, men i utdanningen må hun vel gjennom alle områdene i sykepleien, også en del løft og stell?

Kan man klare dette med dårlig rygg?

Skrevet

Man kan klare det, men må være veldig bevisst på riktig skotøy, god holdning både når man sitter og står, og være uhyre nøye på å bruke riktige forflytningsteknikker!

Og - man bør trene mye for å forebygge. Jeg slet en del med å "få på plass" en prolaps selv, og i perioder med mye gåing i lange korridorer var det veldig ubehagelig å kjenne på at det gnagde i ryggen. Det går bra nå, men det er nok kun fordi jeg er veldig bevisst på å ikke gjøre noen bevegelser som kan forverre tilstanden.

Skrevet

Jeg syns ikke det er spesielt lurt. Og hvis hun vil bli sykepleier så er det vel ikke bare for å jobbe administrativt, men for å jobbe med mennesker. Hadde nok valgt en helsefaglig utdanning som ikke i utgangspunktet innebærer så mye fysisk "håndtering" og gåing.

Likevel kan man jo aldri si hva som er lurt for andre...kanskje er det årsaker til at dette er riktig for henne likevel.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...