Gjest jajada Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Når ungene står opp kl 07, ligger dagens antrekk klart. Det legger mor fram kvelden i forveien, ungene dusjer på kvelden, og vasker seg ikke om morgenen. Dobesøk, vaske fingre, kle på. De setter seg ved bordet, og mor serverer frokosten. Mor lager matpakker. Evt. turmatpakke m/kakao i termosen (ukentlig). Etter frokost pusses tenner, og ytterklær etter behov taes på. Nuss og klem, og ha en fin dag! :-) De går hjemmefra kl 07:40. Skolen starter kl 08 hver dag. Jeg lurer på om jeg har skjemt dem grundig bort, når jeg leser hva jubalongs døtre fikser på egenhånd. Det skal nevnes at ungene i mitt hus er gutter, og de går i 1. og 3. klasse. Gutta kommer hjem til tomt hus annenhver dag. Takler det greit, men jeg er ikke borte på timesvis fra han minste. Den største er veldig fornuftig og finner aldri på noe tull, mens lillebror er litt mer uvøren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hva synes du om ordningen selv, da? Er det greiest for alle at det går raskt og effektivt, eller er det viktig for deg å slippe jobben med matpakke osv.? Det viktigste er jo at de kan ordne seg mat når det trengs. Sønnen min på 10 kan så absolutt lage seg brødskiver, men det er kø nok ved brødfjelen om morgenen (3 som skal ha matpakker, 4 som skal ha frokost) om ikke han også skal ha et innsmett der. Derfor lager jeg frokost (dvs. én brødskive) og matpakke til ham. Det er ikke morgenrutinene som avgjør om de er bortskjemt eller ikke. Øv litt i sommerferien når det ikke er noe tidspress, og se om de har lyst til å overta, i hvert fall frokosten? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tjing Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Høres ut som en herlig start på dagen for dem Jeg synes ikke man skal være så opptatt av hva andre gjør, men gjøre det som passer for seg selv og sine barn. De kommer til å huske og verdsette disse gode dagene hele sitt liv. Du høres ut som min mor og slik hun stullet og stellte for oss om morgenen. Jeg tror jeg fikk matpakke til jeg flyttet hjemmefra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Jeg synes nok du gjør litt vel mye for dem ja. Jeg har barn i 1, 3 og 5 klasse. Den minste er en jente. Hun har helt fra hun ble født villet bestemme selv. Alle ungene velger klær selv om morgenen. Hvis de skal på tur hjelper jeg dem å finne ullklær (ihvertfall om vinteren). Uteklær har de på skolen, så der finner de noe som er riktig i forhold til været. Jeg skjærer opp brødskiver, så smører de matpakke og egen mat selv. De spiser ikke samme slags pålegg, så det er greit at de velger selv. Hvis de skal ha drikke lager jeg det. De vet hvor sitteunderlagene ligger, de pakker gymtøy og badetøy selv. Jeg minner dem gjerne på enkelte ting. Når de kommer hjem tar de matboksene ut av sekken og setter dem på kjøkkenet. Etter måltider tar de av bordet selv, og setter inn i oppvaskmaskinen. Skittentøyet havner på vaskerommet uten at jeg trenger å si noe. Rent tøy legger de i skuffene selv. Jeg legger bare det rene tøyet i poser, så tar de det med opp på rommet selv. Det hender at jeg må spørre etter klesposen. Når vi skal på hytta pakker de selv. Jeg forteller bare hvor mange de skal ha av hvert. Lillemor får litt hjelp, hvis ikke blir det bare finkjoler i hyttesekken. Jeg hjelper dem litt med utetøyet til hytteturer. Den flinkeste til å gjøre sine plikter er 8-åringen. Vi prøver å skryte av ham, for at vi slipper å mase. Jeg tror det er lurt at de lærer seg at mor ikke gjør alt. En annen fordel er at de vet hva som ligger i sekken når de har pakket den selv. Hvis dette med klær skal fungere er det viktig at de har et system. Bukser i en skuff, sokker og truser i en annen osv. Systemet for uteklær er litt dårlig hjemme hos oss. Luer og votter har fast plass, det har skoene også (en hylle til hver person i familien), men alt av bukser og jakker flyter litt. Når jeg i løpet av sommeren får et system for dette blir det lettere for alle parter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alwaysme Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Her i huset er ungene snart 6, snart 8 og straks 9. De har smurt matpakken selv siden de var 3-4 år. Selvfølgelig med litt hjelp og veiledning i starten, men det har gått utrolig flott. Eneste begrensningene de har er at vi skjærer opp brødet, og så får de ikke ha syltetøy eller nugatti på maten. Hvis de skal på tur, så ordner jeg med varmdrikken, er så fort å søle med kokende vann. Turutstyret fikser de selv. Klær og slikt ordner de selv. Jeg korrigerer hvis de har upassende eller skitne klær på, men det går som regel veldig bra. Jeg er litt opptatt av at de skal lære seg å tenke selv om hva de vil ha, hva de trenger osv. De pakker gymtøy og svømmetøy også selv, men vi pleier å spørre om de f.eks har husket handkle, såpe etc. Dette er noe som fungerer hos oss og som ikke skaper unødig heft, det er en innkjørt rutine som går av seg selv. Om dette passer inn hos dere må du kjenne på selv, når de er blitt så store som dine nå er, så er det mulig du får motstand i starten, har du tiden til det så er det verdt det til slutt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Jeg gjør omtrent som deg, bortsett fra at Guttungen dusjer om morgenen. Han ordner seg sjøl, selvfølgelig. Jeg skjærer brød til frokosten hans, og så smører han på det han vil ha av pålegg og tar seg juice sjøl. Jeg smører matpakker til begge to og lager frokost til Datra (det hender hun spiser frokost i barnehagen), siden hun og jeg kommer ned først. Jeg kler på Datra (det går for sakte dersom hun skal gjøre det sjøl!), og pusser tenna på henne. Klær legger jeg fram til dem begge kvelden før. Guttungen pakker sekken sin sjøl og passer klokka sjøl, så han kommer tidsnok på skolen. Om morran har jeg ikke tid til dilldall, derfor har jeg valgt å gjøre det slik. Jeg står opp 6.30 og går i dusjen, vekker ungene etterpå. Datra og jeg er ute av døra 7.30 Mora mi smurte forresten matpakke til meg til jeg gikk på videregående. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Jeg gjør det omtrent som deg. Snuppa er 10 år. Jeg legger ikke fram klærne da. Det blir jo bare feil *ler*. Men lager matpakke og frokost. Ho er treig på morran, så jeg orker ikke å stresse med mer da. Ellers er ho kjempeflink, så da blir det vel en eller annen balanse tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Vi har omtrent samme servicenivå som deg bortsett fra at mine barn går hjemmefra til skolen etter at vi har gått. De klarer å få med sekker og gymbager som er satt frem, setter på alarmen og låser huset. De går i 3. og 5. Hos oss er alle b-mennesker og vi prioriterer å la barna sove så lenge som mulig og bruke minst mulig tid, og smører derfor matpakker og frokost til dem. De er påkledd og foret når siste voksne forlater huset. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Jeg synes nok du gjør litt vel mye for dem ja. Jeg har barn i 1, 3 og 5 klasse. Den minste er en jente. Hun har helt fra hun ble født villet bestemme selv. Alle ungene velger klær selv om morgenen. Hvis de skal på tur hjelper jeg dem å finne ullklær (ihvertfall om vinteren). Uteklær har de på skolen, så der finner de noe som er riktig i forhold til været. Jeg skjærer opp brødskiver, så smører de matpakke og egen mat selv. De spiser ikke samme slags pålegg, så det er greit at de velger selv. Hvis de skal ha drikke lager jeg det. De vet hvor sitteunderlagene ligger, de pakker gymtøy og badetøy selv. Jeg minner dem gjerne på enkelte ting. Når de kommer hjem tar de matboksene ut av sekken og setter dem på kjøkkenet. Etter måltider tar de av bordet selv, og setter inn i oppvaskmaskinen. Skittentøyet havner på vaskerommet uten at jeg trenger å si noe. Rent tøy legger de i skuffene selv. Jeg legger bare det rene tøyet i poser, så tar de det med opp på rommet selv. Det hender at jeg må spørre etter klesposen. Når vi skal på hytta pakker de selv. Jeg forteller bare hvor mange de skal ha av hvert. Lillemor får litt hjelp, hvis ikke blir det bare finkjoler i hyttesekken. Jeg hjelper dem litt med utetøyet til hytteturer. Den flinkeste til å gjøre sine plikter er 8-åringen. Vi prøver å skryte av ham, for at vi slipper å mase. Jeg tror det er lurt at de lærer seg at mor ikke gjør alt. En annen fordel er at de vet hva som ligger i sekken når de har pakket den selv. Hvis dette med klær skal fungere er det viktig at de har et system. Bukser i en skuff, sokker og truser i en annen osv. Systemet for uteklær er litt dårlig hjemme hos oss. Luer og votter har fast plass, det har skoene også (en hylle til hver person i familien), men alt av bukser og jakker flyter litt. Når jeg i løpet av sommeren får et system for dette blir det lettere for alle parter. Oi, det var flinke barn (og foreldre)! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Jeg gjør omtrent som deg, bortsett fra at Guttungen dusjer om morgenen. Han ordner seg sjøl, selvfølgelig. Jeg skjærer brød til frokosten hans, og så smører han på det han vil ha av pålegg og tar seg juice sjøl. Jeg smører matpakker til begge to og lager frokost til Datra (det hender hun spiser frokost i barnehagen), siden hun og jeg kommer ned først. Jeg kler på Datra (det går for sakte dersom hun skal gjøre det sjøl!), og pusser tenna på henne. Klær legger jeg fram til dem begge kvelden før. Guttungen pakker sekken sin sjøl og passer klokka sjøl, så han kommer tidsnok på skolen. Om morran har jeg ikke tid til dilldall, derfor har jeg valgt å gjøre det slik. Jeg står opp 6.30 og går i dusjen, vekker ungene etterpå. Datra og jeg er ute av døra 7.30 Mora mi smurte forresten matpakke til meg til jeg gikk på videregående. Du glemmer å nevne hvor gamle sønnen og datra er. Ikke alle som har _helt_ oversikt, vet du 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Du glemmer å nevne hvor gamle sønnen og datra er. Ikke alle som har _helt_ oversikt, vet du Hahaha, det er helt sant. Glemte visst det. Guttungen er 10 og Datra 5. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Har også to gutter på 6 og 8 som enn så lenge "skjemmes bort" nesten på samme måte som dine. Mye av bakgrunnen er at de er så skrekkelig vanskelige å få opp om morgenen og at det vikigste da blir å få tingene unna (les: gjort av mor eller far). Men nettopp derfor gjør vi så mye vi kan dagen før, blant annet legger vi frem klær til dagen etter. I opplæringsøyemed gjøres dette sammen med barnet, men foreløpig ligger det langt unna for noen av dem å noensinne ta på noe annet enn dagen før. På samme måte pakker vi skolesekk "sammen". Du glemmer å nevne hvem som rydder bort frokosten, regner med barna gjør det? . Hos oss dekker stort sett vi voksne på til frokost, det hender barna hjelper til ørlite, men har ingen fast rutine på det (heller). Hver og en må imidlertid smøre egne frokostskiver og rydde bort egen asjett og glass på kjøkkenbenken etterpå. Har ambisjoner om å gi barne flere faste plikter i huset, dette er i grunnen noe jeg har tenkt på en stund... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Oi, det var flinke barn (og foreldre)! Takk ) Det er faktisk pappan som skal ha det meste av æren. Han har vært nødt til å gjøre ting hjemme fra han var liten gutt. Dette pga handicap i familien. Ungene ble litt forundret da de måtte begynne å smøre matpakker selv. Jeg hadde vært på syforening og hørt at ungene til mine venninner gjorde dette selv. Nå er alle disse tingene rutine for dem, og det sitter forhåpentlig der til evig tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Her smøres matpakkene kvelden før, ved kveldsmaten, og hvem som gjør det, varierer: Ungene sjøl, pappa'n eller mamma'n. Klærne sorterer de når de legger seg: Skittent tøy i skittentøykurvene, rent tøy (som kan brukes en dag til) i den enkeltes kleskurv. Alle 5 har hver sine kurver med navn på.... Ellers er det kjempestress hver _eneste_ morgen, så her er nok ungene "bortskjemt" i forhold til Jubalong sine barn, ja:-) Men- ungene lager middag en gang i uka: Enten pølser, pizza, pasta eller noe annet lettvint. De elsker å få ansvar, så vi burde nok gitt dem enda mer... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Her smøres matpakkene kvelden før, ved kveldsmaten, og hvem som gjør det, varierer: Ungene sjøl, pappa'n eller mamma'n. Klærne sorterer de når de legger seg: Skittent tøy i skittentøykurvene, rent tøy (som kan brukes en dag til) i den enkeltes kleskurv. Alle 5 har hver sine kurver med navn på.... Ellers er det kjempestress hver _eneste_ morgen, så her er nok ungene "bortskjemt" i forhold til Jubalong sine barn, ja:-) Men- ungene lager middag en gang i uka: Enten pølser, pizza, pasta eller noe annet lettvint. De elsker å få ansvar, så vi burde nok gitt dem enda mer... He, he - føler meg nesten som _den_ slemme mamma'n Men du, de kurvene til klær som dere har til hver person. Hvor har dere de? Hvor store er de? Fortell mer!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Her i huset er ungene snart 6, snart 8 og straks 9. De har smurt matpakken selv siden de var 3-4 år. Selvfølgelig med litt hjelp og veiledning i starten, men det har gått utrolig flott. Eneste begrensningene de har er at vi skjærer opp brødet, og så får de ikke ha syltetøy eller nugatti på maten. Hvis de skal på tur, så ordner jeg med varmdrikken, er så fort å søle med kokende vann. Turutstyret fikser de selv. Klær og slikt ordner de selv. Jeg korrigerer hvis de har upassende eller skitne klær på, men det går som regel veldig bra. Jeg er litt opptatt av at de skal lære seg å tenke selv om hva de vil ha, hva de trenger osv. De pakker gymtøy og svømmetøy også selv, men vi pleier å spørre om de f.eks har husket handkle, såpe etc. Dette er noe som fungerer hos oss og som ikke skaper unødig heft, det er en innkjørt rutine som går av seg selv. Om dette passer inn hos dere må du kjenne på selv, når de er blitt så store som dine nå er, så er det mulig du får motstand i starten, har du tiden til det så er det verdt det til slutt. Phu, så godt å høre at det ikke bare er jeg som har stilt litt krav til at ungene skal bli selvhjulpne tidlig Hos oss fungerer det også kjempegreit, selv om de blir veldig fornøyde om jeg skulle lage matpakke til dem en gang i blant 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Selvstendige unger Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hva man gjør og ikke gjør for ungene sine handler jo i bunn og grunn om hva man mener skal til for å få dem klare for voksenlivet. Det handler om hva man selv ønsker å gjøre, både i dag og ikke minst i fremtiden. Hos oss er ikke servicenivået like høyt, men det har også noe å gjøre med at de vil gjøre ting selv (har jenter, 1. og 2. klasse). Klær har de funnet fram selv i årevis, her korrigerer jeg kun hvis det blir helt feil i forhold til vær og vind. Når vi skal reise bort på ferie eller for ei helg, så pakker de selv. De får beskjed om hvor mange truser, bukser osv., men pakker ned i kofferten selv. Det er kjekt, da vet de hva de har med. Matpakker smør de ikke selv på daglig basis, kun når det passer slik. Vi har ikke frokostbord om morgenen, men en pappa som står ved kjøkkenbenken og smører skiver til alle (jada, også meg. He-he). Han lager også matpakkene. Her kommer også ungene hjem til tomt hus noen dager i uka, og da har de noen plikter som de må utføre: henge opp klærne, ta opp matboks, lage seg noe mat og gjøre lekser hvis de har. Ellers kaster de skitne klær på vask om kvelden, og henger opp klær som kan brukes igjen på sine egne knagger (eller helst legger dem fram så de kan brukes dagen etter, men det skjer bare unntaksvis...). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Har også to gutter på 6 og 8 som enn så lenge "skjemmes bort" nesten på samme måte som dine. Mye av bakgrunnen er at de er så skrekkelig vanskelige å få opp om morgenen og at det vikigste da blir å få tingene unna (les: gjort av mor eller far). Men nettopp derfor gjør vi så mye vi kan dagen før, blant annet legger vi frem klær til dagen etter. I opplæringsøyemed gjøres dette sammen med barnet, men foreløpig ligger det langt unna for noen av dem å noensinne ta på noe annet enn dagen før. På samme måte pakker vi skolesekk "sammen". Du glemmer å nevne hvem som rydder bort frokosten, regner med barna gjør det? . Hos oss dekker stort sett vi voksne på til frokost, det hender barna hjelper til ørlite, men har ingen fast rutine på det (heller). Hver og en må imidlertid smøre egne frokostskiver og rydde bort egen asjett og glass på kjøkkenbenken etterpå. Har ambisjoner om å gi barne flere faste plikter i huset, dette er i grunnen noe jeg har tenkt på en stund... Du har sikkert rett i at det er lettere å få ungene til å gjøre ting selv når de er A-mennesker. Våre unger spretter opp klokken halv syv, så de har god tid til å ordne skolemat selv. Hadde de ikke hatt slike oppgaver ville det sikkert blitt TV eller DS i stedet. I helgene hender det at de ikke våkner før halv åtte, men de har heldigvis skjønt at så lenge de er stille, kan de sitte foran TV'n i bare trusa og spille DS. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Den av barna som først er ferdig påkledd, dekker frokostbordet (uansett om det er 5åringen, 8-åringen eller 10-åringen). De finner stort sett tøy selv og vasker seg selv - men 8-åringen vil veldig gjerne ha hjelp me tøyet, mest fordi hun synwes det er koselig å bli stelt med. Vi sliter litt med det - for hun vil ofte være liten, men hun kan det jo selv da! Vi spiser frokost sammen, pappaen smører niste til alle, mens jeg passer på at ungene får med seg det de skal på skolen. Minstejenta vil ofte gå selv til barnehagen, og det får hun lov til innimellom, i dag tok hun følge med storebroren på 10 :-) Tiåringen kommer alltid hjem til tomt hus, og klarer seg selv i 2-3 timer. Åtteåringen går rett hjem to dager i uka. Hun på 5 vil gjerne gå alene hjem fra barnehagen innimellom, men da passer jeg alltid på at det er noen hjemme når hun kommer. De store er forresten flinke til å hente henne også. Jeg føler ungene våre er veldig selvstendige med å klare seg alene i en time eller tre, finne seg mat, finne frem ting de trenger til skolen eller selskap eller trening osv. Men så er de litt "små" når det gjelder å få hjelp til å kle seg (gjelder jentene), kose, osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Jeg har fire barn.... og kan faktisk ikke huske noe som heter morgenstress i noen sørlig grad. I mange år hadde vi det slik at alle 6, store og små, skulle være ute av døren kl.7.15 for å rekke barnehage/skole/jobb. Selvfølgelig hadde vi "våre morgener" også, da alt gikk galt, men i det store og hele gikk dette helt greit. Dette er ikke pga. av at vi er så fantastisk velorganisert. Kommer rett og slett av at _alle_ har stått opp tidlig nok til at vi har sluppet å stresse. Angående matpakker: ungene har smurt dem selv om morgenen fra de har vært i 3.klasse, sånn ca. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.