calendula Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 He, he - føler meg nesten som _den_ slemme mamma'n Men du, de kurvene til klær som dere har til hver person. Hvor har dere de? Hvor store er de? Fortell mer!!! Vi har et trådkurvhylle på badet med en skuff til hver person. Det fungerer kun delvis bra - av en eller annen grunn er det alltid mye støv på badet som går dårlig sammen med åpne kurver pluss at det har en tendens til å hope seg opp litt for mye lett-brukt tøy i skuffene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Selvstendige unger Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Vi har et trådkurvhylle på badet med en skuff til hver person. Det fungerer kun delvis bra - av en eller annen grunn er det alltid mye støv på badet som går dårlig sammen med åpne kurver pluss at det har en tendens til å hope seg opp litt for mye lett-brukt tøy i skuffene. Tips: Bruk knagger i steden. Hver enkelt får utdelt et visst antall knaggplasser (ikke for mange!), og henger opp lettbrukt tøy der. Det blir mer oversiktlig, og det blir såvidt fort fullt at tøy brukes kjappere enn om det ligger i kurver/baljer (vi brukte baljer før, men det fungerte ikke). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Jeg gjør omtrent som deg, bortsett fra at Guttungen dusjer om morgenen. Han ordner seg sjøl, selvfølgelig. Jeg skjærer brød til frokosten hans, og så smører han på det han vil ha av pålegg og tar seg juice sjøl. Jeg smører matpakker til begge to og lager frokost til Datra (det hender hun spiser frokost i barnehagen), siden hun og jeg kommer ned først. Jeg kler på Datra (det går for sakte dersom hun skal gjøre det sjøl!), og pusser tenna på henne. Klær legger jeg fram til dem begge kvelden før. Guttungen pakker sekken sin sjøl og passer klokka sjøl, så han kommer tidsnok på skolen. Om morran har jeg ikke tid til dilldall, derfor har jeg valgt å gjøre det slik. Jeg står opp 6.30 og går i dusjen, vekker ungene etterpå. Datra og jeg er ute av døra 7.30 Mora mi smurte forresten matpakke til meg til jeg gikk på videregående. ''Mora mi smurte forresten matpakke til meg til jeg gikk på videregående. ;)'' Samme her - og har aldri slitt med å få i meg mat etter at jeg flyttet hjemmefra. Selvstendighet ligger jo ikke i oppgavene man utfører, men i holdninger og selvfølelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shunyata Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Ja...ungene bør lage matpakke selv... De kan lage dem kvelden i forveien...da er det best med tid... I begynnelsen kan du lage dem sammen med dem... Lær dem å lage gode smørbrød...som de kan glede seg til... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Har praktisert det som deg, men jr er likevel blitt en selvstendig kar på 14 i dag. Han er fremdeles treeeg om morgenen, og hele huset har det best om vi slipper å starte dagen med unødig mas. Når vi voksne må dra før han, i helgene eller når han sover borte (selvfølgelig, hehe;-) er han imidlertid fullt i stand til å smøre mat og gjøre alt annet han skal om morgen, så min service (for jeg dekker fremdeles frokostbord og lager matpakker) på dette området bekymrer meg lite. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Vi har et trådkurvhylle på badet med en skuff til hver person. Det fungerer kun delvis bra - av en eller annen grunn er det alltid mye støv på badet som går dårlig sammen med åpne kurver pluss at det har en tendens til å hope seg opp litt for mye lett-brukt tøy i skuffene. Ja, det var noe slikt jeg kunne tenke meg at kom til å skje her også... Og for å rydde ut litt, så slenges alt bare til vask likevel... Hmmm, hvorfor finnes det ikke gode systemer for store familier??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 He, he - føler meg nesten som _den_ slemme mamma'n Men du, de kurvene til klær som dere har til hver person. Hvor har dere de? Hvor store er de? Fortell mer!!! Heisann!! Du er nok ikke det spor slemmere enn meg!!! Det har ikke med hvorvidt man smører matpakker eller ikke, vet du!:-) Kurvene: Fra skeidar, står på en gammel slagbenk på badet, hvor minstemann har sin på venstre side, og så går det etter alder oppover, til min kurv som står sist:-)) Det fungerer faktisk ganske godt!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Tips: Bruk knagger i steden. Hver enkelt får utdelt et visst antall knaggplasser (ikke for mange!), og henger opp lettbrukt tøy der. Det blir mer oversiktlig, og det blir såvidt fort fullt at tøy brukes kjappere enn om det ligger i kurver/baljer (vi brukte baljer før, men det fungerte ikke). Vi prøvde også knagger først: Men med badekåper og strømpebukser synes jeg det er myyye mindre oversiktlig enn kkurvene.. Men hver sin smak. Kurvene våre står på en benk, sortert etter alder fra yngst til eldst (jeg....). Det ligger aldri mye klær der, for ungene har faktisk blitt flinke til å se/kjenne når klær må til vask. Og de finner seg ikke nye t-skjorter hvis det allerede ligger ei i kurva. Faktisk! Funker så det suser her nå! (Men det har vært _litt_ mas, da......) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Supermamma ;) NOT! Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Etter å ha lest det meste i tråden føler jeg meg som _den_ fantastiske moren. Not! Mi eldste som går på videregående skole står opp lenge før meg. Hun ordner seg selv og er ute gjennom døren idet jeg og minstebarnet står opp. Ham hjelper jeg med å finne klær, smøre frokost og lage matpakke til. Han i midten står opp idet minstemann og jeg er på vei ut dørene. Også han ordner seg selv med frokost og matpakke etc. Så ikke noe felles frokostbord som står dekket her i gården... ;( Tror både jeg og de to store har fått for vane å ha "stående frokost". Selv om dette sikkert kan høres litt "stusselig" ut for noen, innbiller jeg meg at vi alle er fornøyde med ordningen. Og det er vel det viktigste? ps. Barna er 16 og et halvt, 14 og et halvt og 9 år 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Selvstendige unger Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Vi prøvde også knagger først: Men med badekåper og strømpebukser synes jeg det er myyye mindre oversiktlig enn kkurvene.. Men hver sin smak. Kurvene våre står på en benk, sortert etter alder fra yngst til eldst (jeg....). Det ligger aldri mye klær der, for ungene har faktisk blitt flinke til å se/kjenne når klær må til vask. Og de finner seg ikke nye t-skjorter hvis det allerede ligger ei i kurva. Faktisk! Funker så det suser her nå! (Men det har vært _litt_ mas, da......) Dette kommer nok litt an på systemet man velger, ja, vi har f.eks. badekåper på andre knagger, og strømpebukser kastes på vask etter èn dag. Uansett system tror jeg nok man må mase litt for å få det til å fungere, samt at baderommets fasong og innhold også spiller inn på valget. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 ''Mora mi smurte forresten matpakke til meg til jeg gikk på videregående. ;)'' Samme her - og har aldri slitt med å få i meg mat etter at jeg flyttet hjemmefra. Selvstendighet ligger jo ikke i oppgavene man utfører, men i holdninger og selvfølelse. He, he! Sikker på at du ikke er underernært og lever på matpakker fra bensinstasjonene? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Dette kommer nok litt an på systemet man velger, ja, vi har f.eks. badekåper på andre knagger, og strømpebukser kastes på vask etter èn dag. Uansett system tror jeg nok man må mase litt for å få det til å fungere, samt at baderommets fasong og innhold også spiller inn på valget. Enig! Vi har digert bad (24 kvm), og kurvene, eller rettere kassene, er ganske store. Det er slike brune "kurv-kurver". Strømpebuksene kastes nok i vask etter 1 dag her og, men ikke longser. Sokkene går i vask, ja! Men masing må til, på både store og små... (Her i huset er det faren som er treigest i så måte...:-() 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 He, he - føler meg nesten som _den_ slemme mamma'n Men du, de kurvene til klær som dere har til hver person. Hvor har dere de? Hvor store er de? Fortell mer!!! Str. på kurvene er ca 30*40m og ca 30 dype. Det er kurv-kurver, brune, med f'òr inni. De står på en slagbenk, på rekke og rad. Kjøpte dem på Jysk, ikke Skeidar som jeg sa først:-0 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Heisann!! Du er nok ikke det spor slemmere enn meg!!! Det har ikke med hvorvidt man smører matpakker eller ikke, vet du!:-) Kurvene: Fra skeidar, står på en gammel slagbenk på badet, hvor minstemann har sin på venstre side, og så går det etter alder oppover, til min kurv som står sist:-)) Det fungerer faktisk ganske godt!!! Høres utrolig kjekt ut... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.