Gå til innhold

Ta ut årets BSU-sparing?

Anbefalte innlegg

Gjest sbusbu
Skrevet

Kan jeg ta ut de pengene jeg har spart siden januar i år fra min BSU uten at det går ut over kontoen?

Jeg har hørt at de er tilgjengelige for uttak, men finner ikke noe info om dette.

Jeg har fått noen uforutsette utgifter. Skal selvfølgelig sette inn pengene på BSU igjen når jeg får feriepenger :)

Skrevet

Trur ikke at du kan ta ut de pengene hvis du ikke skal kjøpe bolig.

Det var ihvertfall slik på min tid.

Gjest sportsfreaken
Skrevet

du kan ta ut men mister skattefordelene, har jeg hørt

Skrevet

BSU-pengene skal brukes til boligkjøp.

Når du begynner å bruke av de pengene, sperres kontoen for videre innskudd.

Det er altså ikke så lurt å bruke penger fra BSU-kontoen for å betale uforutsette regninger.

Skrevet

De pengene du har satt inn i år kan du ta ut igjen. Disse har du ennå ikke fått skattefradrag for og dermed blir det ikke brudd på avtalen om du tar ut disse. Men kontotypen er slik at du antakeligvis ikke kan ta dem ut selv i nettbanken. Ta kontakt med banken så overfører de pengene for deg, dersom de ikke er helt vrange.

Gjest forskriftsteksten
Skrevet

Det kommer an på om du tar ut årets sparebeløp eller ikke.

Se link til forskriftstekst under.

I § 16-10-5 om kontraktsbrudd står bl a:

''(1) Vilkårene for boligsparingen anses brutt

a. ved uttak av innbetalt sparebeløp eller renter påløpt frem til og med det året skattyter fyller 33 år, til annet formål enn det som følger av § 16-10-4, ''

(Dvs kjøp av bolig mv)

Videre står det:

''(2) Vilkårene for boligsparing anses ikke brutt

a. ved uttak av årets innbetalte sparebeløp senest 31. desember i inntektsåret, ''

http://www.lovdata.no/for/sf/fd/td-19991119-1158-197.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...