Gå til innhold

opptjening av permisjonsrettigheter

pepa

Anbefalte innlegg

Hei! Vi er i gang med tredje adopsjonsprosess, og har fått forespeilet ca 18-24 mnd ventetid fra nå. Vi vet jo alle at slike ting forandrer seg stadig vekk, men det er nå det vi har å forholde oss til... Jeg vurderer å søke på en ettårig videreutdanning som starter i januar 2010, og vil være ferdig desember samme år. Lurer på om jeg vil rekke å bli ferdig før tildeling, noe ingen vel kan svare på. Men er det noen som vet om faren kan få permisjon hvis han har vært i jobb og mor har vært student? Har hørt at far ikke har rett til permisjn etter en fødsel dersom mor har vært student, men dette burde vel være annerledes ved adopsjon der foreldrene i utgangspunktet er mer likestilte? Noen som vet? Er redd for å ta permisjon fra jobben, starte et studie som jeg ikke får fullført og ende opp uten at hverken jeg eller mannen min får lønnet permisjon. På den annen side er det litt surt å la muligheten gå fra meg hvis det likevel drøyer lenge med tildeling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest movenpink

Hei!

Kan fortelle hva som skjedde med et vennepar av oss. Dette er altså i dagens Norge der vi tror reglene er like for alle.

En venninne av meg sto nettopp i den situasjonen du beskriver. Hun fikk vite at slik regelverket var falt hun mellom to stoler. Rettigheten for foreldrepenger opptjenes kun gjennom moren - for dem begge. Hvis ikke moren har jobbet minimun i 50% stilling eller mer, får ingen av dem foreldrepenger. De blir avspist med engangsstønaden.

Pappaen har rett på - etter søknad - å få innvilget 2 ukers ulønnet permisjon fra arbeidet for å være hjemme med barnet. Retten gjelder de 2 første ukene etter barnet ankommer. Som sagt permisjonen er ulønnet. Noen arbeidsgivere - men langt fra alle - velger å gi arbeidstageren penger tilsvarende lønna. Men dette er kun på bedriftens egen regning og er mer en "frynsegode".

Derimot om mor går ut i fullt arbeid (ev. studerer) , og sånn sett sier ifra seg hjemmerollen i spedbarnsfasen, vil Arbeids- og velferdstaten (NAV) kunne gi pappapermisjon med lønn for 1 1/2 måned.

Venneparet vårt kom i en vanskelig økonomisk situasjon. De var totalt uforberedt til dette. De sier de burde selvsagt sjekket dette, men de trodde fedrekvote og fødselspenger var forbeholdt alle menn som jobbet og betalte skatt, som skal sikre dem velferdsgoder og rettigheter. NAV var meget lite forståelsesfulle da de fortvilet tok kontakt med dem igjen. De fikk surt vite at det visstnok ikke bare var dem dette gjalt, men ca 7999 andre også.

"At far ikke har en selvstendig rett på fødselspenger/fedrekvote er grovt diskriminerende. Viktigheten av at far tilbringer tid med sitt barn, blir ikke mindre fordi mor ikke jobbet minst 6 mnd av de siste 10 mnd."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trk1365380645

Hei!

Kan fortelle hva som skjedde med et vennepar av oss. Dette er altså i dagens Norge der vi tror reglene er like for alle.

En venninne av meg sto nettopp i den situasjonen du beskriver. Hun fikk vite at slik regelverket var falt hun mellom to stoler. Rettigheten for foreldrepenger opptjenes kun gjennom moren - for dem begge. Hvis ikke moren har jobbet minimun i 50% stilling eller mer, får ingen av dem foreldrepenger. De blir avspist med engangsstønaden.

Pappaen har rett på - etter søknad - å få innvilget 2 ukers ulønnet permisjon fra arbeidet for å være hjemme med barnet. Retten gjelder de 2 første ukene etter barnet ankommer. Som sagt permisjonen er ulønnet. Noen arbeidsgivere - men langt fra alle - velger å gi arbeidstageren penger tilsvarende lønna. Men dette er kun på bedriftens egen regning og er mer en "frynsegode".

Derimot om mor går ut i fullt arbeid (ev. studerer) , og sånn sett sier ifra seg hjemmerollen i spedbarnsfasen, vil Arbeids- og velferdstaten (NAV) kunne gi pappapermisjon med lønn for 1 1/2 måned.

Venneparet vårt kom i en vanskelig økonomisk situasjon. De var totalt uforberedt til dette. De sier de burde selvsagt sjekket dette, men de trodde fedrekvote og fødselspenger var forbeholdt alle menn som jobbet og betalte skatt, som skal sikre dem velferdsgoder og rettigheter. NAV var meget lite forståelsesfulle da de fortvilet tok kontakt med dem igjen. De fikk surt vite at det visstnok ikke bare var dem dette gjalt, men ca 7999 andre også.

"At far ikke har en selvstendig rett på fødselspenger/fedrekvote er grovt diskriminerende. Viktigheten av at far tilbringer tid med sitt barn, blir ikke mindre fordi mor ikke jobbet minst 6 mnd av de siste 10 mnd."

"Dersom bare far har rett til foreldrepenger:

Når dere bor sammen, men bare du har rett til foreldrepenger, er stønadstiden 29 uker med 100 prosent dekningsgrad og 39 uker med 80 prosent dekningsgrad. Du har dermed rett til samme antall uker som ved fødsel. Du har ikke rett til fedrekvoten i tillegg." Om foreldrepenger ved adopsjon, sitat fra NAV, http://www.nav.no/page?id=8199 .

Men jeg tror det er ganske nylig det ble endret- evt kan ikke de på NAV reglene og det er også mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dersom bare far har rett til foreldrepenger:

Når dere bor sammen, men bare du har rett til foreldrepenger, er stønadstiden 29 uker med 100 prosent dekningsgrad og 39 uker med 80 prosent dekningsgrad. Du har dermed rett til samme antall uker som ved fødsel. Du har ikke rett til fedrekvoten i tillegg." Om foreldrepenger ved adopsjon, sitat fra NAV, http://www.nav.no/page?id=8199 .

Men jeg tror det er ganske nylig det ble endret- evt kan ikke de på NAV reglene og det er også mulig...

Tusen takk for nyttig info! Da ser det ut som det kan være håp for utdanning i ventetiden... Blir i hvert fall nødt til å vurdere det seriøst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja, og samtidig går Anniken Huitfeldt ut og sier: - ferdre skal lære seg å ta ansvar! Temmelig arrogant.

Mannen her i huset ble ganske provosert, og det ble jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt å sjekke dette med det NAVkontoret som faktisk skal behandle søknaden. Selv om reglene forsåvidt er felles og noen ganger tydelige nok, hender det at tolkningen er forskjellig/at det trengs avklaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...