Gjest Gutt 2 år med astma Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Har en gutt på 2 år som etter RS virus 6 mnd gammel har vært plaget med astma når han blir forkjølet. Lege kaller det infeksjonsutløst astma, og han har hatt ca 3 sånne tunge perioder det siste året. Han blir temmelig tett, piper på utpust og hoster svært mye om natten. Har da store problem med å sove. To ganger har det endt opp med lungebetennelse. Har fått flutide 50 mikrog dose inhalasjonsaerosol som vi har fått informasjon om å bruke vinterhalvåret forebyggende, et "puff" morgen og kveld. Har i perioder med infeksjon fått opp til tre ganger tre "puff" daglig. Har også fått ventoline ved behov. Vi har fått informasjon om å kutte ut flutide sånn ca i april pga at da er forkjølelsesperiodene som regel over. Vi kuttet det i mars, og gutten var veldig fin i ca en til to mnd. Ble da forkjølt, og ut fra min mening, dårligere enn noen gang. Slet en hel uke om natten, og fikk til slutt Betapred som hjalp en del. Fikk også flutide 3 ganger 3 "puff" daglig en periode som gradvis ble trappet ned. Han har nå vært fin ca en mnd. Det jeg lurer på er om jeg skal kutte ut flutide, eller om det bør fortsatt gies forebyggende? Noen sier at han kanskje bør få fordi han bare blir verre når han først blir syk dersom vi kutter ut. Andre sier at flutide er kortison og ikke bra å få over lengre tid. Jeg blir så usikker. Han har vært en del forkjølt også om sommeren så jeg synes det er vanskelig å vurdere det dithen at han bare skal ha vinteren. Også kjedelig om han skal bli syk nå til sommerferien med mye reising. Hvilket råd vil du gi? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Min ukvalifiserte synsing: Kortison gitt lokalt har få bivirkninger. Hadde av den grunn ikke hatt store betenkeligheter med å bruke Flutide forebyggende. Ved infeksjon vil imidlertid kortison hemme kroppens egen sanering av den aktuelle mikroben, så jeg tenker at å bruke en betaagonist er mer aktuelt da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.