Gå til innhold

Når leggetiden strekker ut...

Gjest ...og jeg blir stressa og sint

Anbefalte innlegg

Takk for gode råd. Skal prøve å følge dem.! Nå er mannen min hjemme igjen forrsten, og har ikke kjeftet på ham ennå...:)

Hi, hi - godt det.

Jeg haddet det litt slik de første årene mannen min pendlet. Var konstant sint på ham fordi han ikke var hjemme og hjalp til, selv om beslutningen om at han skulle ta den jobben absolutt ble tatt i fellesskap.

Til slutt tok jeg en beslutning om å slutte å tenke slik. I stedet begynte jeg å se på meg selv som alenemor. Og etter en stund hjalp det faktisk :)

Vi har fått gode rutiner her hjemme som fungerer stort sett. Ungene må hjelpe til, og vi har definitivt færre krangler enn vi hadde før.

Mannen og jeg har et forhold som bare blir bedre og bedre med årene. Vi har vært sammen i 15 og gift i10 år, og begge føler seg som nyforelskede ;)

Så jeg tror absolutt at cluet er å skifte innstilling, og endre på rutinene hjemme. Vær veldig konsekvent den første tiden, så går mye av seg selv etterpå :)

Phu, det var et langt svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

skal stramme inn, er lett å gi flere sjanser når de blir lei seg og gråter når jeg prøver å være streng... takk for svar

Ja, stram inn og tenk at den ekstra jobben du gjør nå vil føre til at ting blir mye lettere på sikt. I motsatt fall vil du måtte slite med dette lenge framover.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til de rådene du har fått her vil jeg anbefale deg å sette deg ned med ungene en god stund før leggetid og forklare situasjonen så de skjønner det. Legg fram de nye reglene, og si at hvis dette blir gjennomført uten skrik og hyl kan vi finne på noe gøy (og fortell hva du har planlagt) sammen f.eks neste lørdag. Da er mamma ikke så sliten lenger siden dere har vært greie ved leggetid og orker å finne på noe gøy med dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ..og jeg blir...osv

I tillegg til de rådene du har fått her vil jeg anbefale deg å sette deg ned med ungene en god stund før leggetid og forklare situasjonen så de skjønner det. Legg fram de nye reglene, og si at hvis dette blir gjennomført uten skrik og hyl kan vi finne på noe gøy (og fortell hva du har planlagt) sammen f.eks neste lørdag. Da er mamma ikke så sliten lenger siden dere har vært greie ved leggetid og orker å finne på noe gøy med dere.

Tusen takk for svaret ditt, det tror jeg var veldig lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ...og jeg blir osv..

Hi, hi - godt det.

Jeg haddet det litt slik de første årene mannen min pendlet. Var konstant sint på ham fordi han ikke var hjemme og hjalp til, selv om beslutningen om at han skulle ta den jobben absolutt ble tatt i fellesskap.

Til slutt tok jeg en beslutning om å slutte å tenke slik. I stedet begynte jeg å se på meg selv som alenemor. Og etter en stund hjalp det faktisk :)

Vi har fått gode rutiner her hjemme som fungerer stort sett. Ungene må hjelpe til, og vi har definitivt færre krangler enn vi hadde før.

Mannen og jeg har et forhold som bare blir bedre og bedre med årene. Vi har vært sammen i 15 og gift i10 år, og begge føler seg som nyforelskede ;)

Så jeg tror absolutt at cluet er å skifte innstilling, og endre på rutinene hjemme. Vær veldig konsekvent den første tiden, så går mye av seg selv etterpå :)

Phu, det var et langt svar...

Veldig fint med lange svar:) Du har mange kloke tanker om dette, takk for at du delte dem med meg! Det hele går jo på min dagsform, er man sliten er man heller ikke den beste mammaen... Trøster meg ofte med en helsesøster som holdt foredrag i barnehagen som sa at man ikke trenger å være en god foreldre hele tiden - det er det ingen som er. Men 70% klarer man sa hun. Og da er jeg innafor!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint med lange svar:) Du har mange kloke tanker om dette, takk for at du delte dem med meg! Det hele går jo på min dagsform, er man sliten er man heller ikke den beste mammaen... Trøster meg ofte med en helsesøster som holdt foredrag i barnehagen som sa at man ikke trenger å være en god foreldre hele tiden - det er det ingen som er. Men 70% klarer man sa hun. Og da er jeg innafor!!:)

Klok helsesøster :)

Og du har også helt rett. Det er ikke lett å være en god forelder når man er sliten. Samtidig så blir ungene mer slitsomme om man ikke er en god forelder. Ikke greit, nei...

Men heldigvis tror jeg de fleste klarer å være gode foreldre det meste av tiden - også vi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...