Gå til innhold

sommerlekse på turn

Gjest streng mamma?

Anbefalte innlegg

Gjest streng mamma?

Dattera mi p 12 går på turn og stortrives, men blir irritert og sur når ho ikke får til ting. I sommer har dem fått hjemmelekse for ikke å stivne i løpet av tre månders treningsfri. I løpet av den første feriemåneden har hun ikke øvd i det hele tatt. Har snakket flere ganger med henne om dette, men ingenting skjer.

Hun har meldt seg på en annen aktivitet også til høsten som hun har veldig lyst til, har nå sagt til henne at hun ikke får begynne på den om hun ikke følger opp sommerleksa i turn. Har ikke lyst å bruke masse penger på enda en dyr aktivitet og buss evt lang kjøring når hun ikke følger opp det hun allerede går på. Jeg hadde forøvrig syntes det var nok om hun øvde to tre ganger, tar jo heller ikke lange tida, men bare at hun viste litt egeninitiativ.

Føler meg jo litt streng, men samtidig synes jeg ikke det er rett at hun skal få gjøre alt som hun vil når hun ikke følger opp det hun alt går på. Dessuten blir hun så irritert når hun ikke får ting til straks, men øve skal hun jo ikke. Vi har snakket masse om dette og hun vet at man trenger å trene på ting for å få det til.

Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trening må til

Når hun er 12 år, så kan hun godt begynne å måtte forholde seg til de krav idretten hennes setter til henne. Og da hadde her hjemme blitt sånn at hun ikke hadde fått fortsette med turn om hun ikke gjorde sommerleksa.

Hvorfor vil hun ikke trene? Ser hun ikke at det blir resultater av det?

Har selv en 8-åring som turner, og de har også fått sommerlekse. Den er nok ikke så alvorlig ment, da, for de er jo fortsatt på et litt mindre seriøst nivå. Allikevel, 8-åringen har tatt det helt på alvor, og trener hver dag. He-he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest streng mamma?

Når hun er 12 år, så kan hun godt begynne å måtte forholde seg til de krav idretten hennes setter til henne. Og da hadde her hjemme blitt sånn at hun ikke hadde fått fortsette med turn om hun ikke gjorde sommerleksa.

Hvorfor vil hun ikke trene? Ser hun ikke at det blir resultater av det?

Har selv en 8-åring som turner, og de har også fått sommerlekse. Den er nok ikke så alvorlig ment, da, for de er jo fortsatt på et litt mindre seriøst nivå. Allikevel, 8-åringen har tatt det helt på alvor, og trener hver dag. He-he.

Godt spørsmål, trur rett og slett det er tiltak evt hun er lat:) Hun er jo ganske flink å turne, så syns det er synd at hun ikke orker å gjøre en liten innsats.

Har allerede betalt turn for neste år, så vet ikke helt om jeg skal bruke det argumentet, men kanskje det var en ide. Kanskje jeg skal kople ut tv, data og inndra nintendo dc i sommer så får hun tilgang etter at hun har trent, men samtidig så blir jo det mye for meg å passe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trening må til

Godt spørsmål, trur rett og slett det er tiltak evt hun er lat:) Hun er jo ganske flink å turne, så syns det er synd at hun ikke orker å gjøre en liten innsats.

Har allerede betalt turn for neste år, så vet ikke helt om jeg skal bruke det argumentet, men kanskje det var en ide. Kanskje jeg skal kople ut tv, data og inndra nintendo dc i sommer så får hun tilgang etter at hun har trent, men samtidig så blir jo det mye for meg å passe på.

Jeg er ikke sikker på om det er smart å ta vekk goder for at hun skal trene; jeg tror treningslyst må komme fra henne selv, ellers blir det bare kjipt. Èn ting er at du får mye å styre med, men samtidig blir du jo den virkelig leie mamman. Og det er ikke så hyggelig. Dessuten blir turn da fort veldig negativt, hvilket vil være kjempesynd!

Etter hvert som de blir større, disse ungene våre, så må de selv lære seg å både bruke tiden sin "riktig" samt at de må møte kravene fra omverdenen med sin egen lyst og motivasjon. Er ikke det siste tilstede, så er det neppe grobunn for å bedrive aktiviteten.

Synd dere allerede har betalt, det kan du kanskje få tilbake i og med at sesongen ikke er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ei som turner. Ho er bare 10 år. De har fått beskjed om at de bør jogge litt i det minste. (Det tviler jeg litt på at ho kommer til å gjøre ettersom ho ikke gjør det til vanlig på trening. De begynner med det da de blir ett år eldre)

Ho kommer til å ha 8 uker sommerferie fra turn. I denne tiden kommer vi til å ta litt trening sammen. Da gjør vi det ofte slik at jeg leder treningen 5-10 minutter, og så leder ho treningen i 5-10 minutter. Totalt går det ofte mer enn en time på denne måten. Jeg vil nok i hvert fall ta initiativ til dette 1 gang i uka.

I tillegg gjør ho også en del helt uten at jeg blander meg inn. Tar ut turnematta på terrassen og tar med ball, vimpel eller rockeringen. Evt. tar det med ut på trampolina.

Utover det kommer jeg ikke til å følge opp dette. Det får holde for ei lita jente som ellers trener veldig mye.

En 12-åring som kanskje bare er medium interessert vil nok bare synes at dette er pes. Og jeg vet heller ikke hvor mye utbytte ho vil ha av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns egentlig hun skal få styre dette selv, jeg. Fritidsaktiviteter skal være lystbetonte, og hun får bare avsmak om du begynner å mase. Gjør henne oppmerksom på hvor kjipt det kommer til å være å henge etter til høsten når de andre har trent i løpet av sommeren og hun knapt har løftet en finger.

Og så får hun smake det selv når høsten kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest streng mamma?

Jeg syns egentlig hun skal få styre dette selv, jeg. Fritidsaktiviteter skal være lystbetonte, og hun får bare avsmak om du begynner å mase. Gjør henne oppmerksom på hvor kjipt det kommer til å være å henge etter til høsten når de andre har trent i løpet av sommeren og hun knapt har løftet en finger.

Og så får hun smake det selv når høsten kommer.

Takk for fornuftig tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest streng mamma?

Jeg er ikke sikker på om det er smart å ta vekk goder for at hun skal trene; jeg tror treningslyst må komme fra henne selv, ellers blir det bare kjipt. Èn ting er at du får mye å styre med, men samtidig blir du jo den virkelig leie mamman. Og det er ikke så hyggelig. Dessuten blir turn da fort veldig negativt, hvilket vil være kjempesynd!

Etter hvert som de blir større, disse ungene våre, så må de selv lære seg å både bruke tiden sin "riktig" samt at de må møte kravene fra omverdenen med sin egen lyst og motivasjon. Er ikke det siste tilstede, så er det neppe grobunn for å bedrive aktiviteten.

Synd dere allerede har betalt, det kan du kanskje få tilbake i og med at sesongen ikke er i gang.

Det høres fornuftig ut, indre motivasjon er viktig, takk for råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest streng mamma?

Jeg har også ei som turner. Ho er bare 10 år. De har fått beskjed om at de bør jogge litt i det minste. (Det tviler jeg litt på at ho kommer til å gjøre ettersom ho ikke gjør det til vanlig på trening. De begynner med det da de blir ett år eldre)

Ho kommer til å ha 8 uker sommerferie fra turn. I denne tiden kommer vi til å ta litt trening sammen. Da gjør vi det ofte slik at jeg leder treningen 5-10 minutter, og så leder ho treningen i 5-10 minutter. Totalt går det ofte mer enn en time på denne måten. Jeg vil nok i hvert fall ta initiativ til dette 1 gang i uka.

I tillegg gjør ho også en del helt uten at jeg blander meg inn. Tar ut turnematta på terrassen og tar med ball, vimpel eller rockeringen. Evt. tar det med ut på trampolina.

Utover det kommer jeg ikke til å følge opp dette. Det får holde for ei lita jente som ellers trener veldig mye.

En 12-åring som kanskje bare er medium interessert vil nok bare synes at dette er pes. Og jeg vet heller ikke hvor mye utbytte ho vil ha av dette.

Høres ut som et fornuftig opplegg dere kjører. Hadde faktisk planer om det selv, vi hadde en dag hvor vi tøyde sammen, kanskje vi får fortsette med det, slik at det blir en koselig stund sammen enn mas og kjas:) Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et fornuftig opplegg dere kjører. Hadde faktisk planer om det selv, vi hadde en dag hvor vi tøyde sammen, kanskje vi får fortsette med det, slik at det blir en koselig stund sammen enn mas og kjas:) Takk for svar

Ja, litt tøying er fornuftig for de fleste *kremt*

Og ofte er det jo stor glede å få lov til å være trener. Og ho har allerede blitt veldig flink til dette, så da får jeg en treningsøkt også. Absolutt ikke dumt. Og så synes jo ho det er kjempestas at ho er ekstremt myk og at jeg ikke er det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...