Gå til innhold

Avslutning videregående skole

avidi

Anbefalte innlegg

Så var en epoke over. 250 flotte ungdommer var samlet på skolen i går kveld til høytidelig avslutning av 12 års skolegang. Jeg vil våge å påstå at dette er det beste Oslo kan by på av ungdom. Aulen på skolen var fylt av 500 stolte foreldre, det var orgel og trompetmusikk og flotte taler og utdeling av vitnemål.

Reform-97 kullet har blitt voksne og har kommet seg helskinnet gjennom reformer, prosjektskole og Kunnskapsløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nickløsheletia

Så flott, men 97-kullet er jo året etter. Min datter tilhører 97-kullet med 13 års skolegang og hun har ett år igjen av videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott, men 97-kullet er jo året etter. Min datter tilhører 97-kullet med 13 års skolegang og hun har ett år igjen av videregående.

Både dem født i 90 og 91 er vel 97-kull... De født i 90 begynte rett i andre klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge har på en måte rett. Reform -97-kullet er vel de første seksåringene, født 1991, som startet i 1. klasse i 1997. 1990-årgangen er dem ingen brydde seg om i 1997, de begynte rett i 2. klasse mens alle fulgte førsteklassingene med argusøyne og blitzlamper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som var på vgs-avslutning igår. Fin underholdning der jeg var, også.

Eksamensresultatene kommer idag, og så er det bare å vente på opptaket til høyere utdanning er klart 20. juli. Datteren min kommer til å gå på veggen i mellomtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge har på en måte rett. Reform -97-kullet er vel de første seksåringene, født 1991, som startet i 1. klasse i 1997. 1990-årgangen er dem ingen brydde seg om i 1997, de begynte rett i 2. klasse mens alle fulgte førsteklassingene med argusøyne og blitzlamper...

''1990-årgangen er dem ingen brydde seg om i 1997, de begynte rett i 2. klasse mens alle fulgte førsteklassingene med argusøyne og blitzlamper...''

LOL Du har også en sånn, skjønner jeg? ;-)

Min er fortsatt fornærmet for at de morsomste lekene på SFO var forbeholdt førsteklassingene... (Jeg ga henne nylig en sånn saks med mønstret blad til bursdag...for å prøve å bøte på skaden.. hehe.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''1990-årgangen er dem ingen brydde seg om i 1997, de begynte rett i 2. klasse mens alle fulgte førsteklassingene med argusøyne og blitzlamper...''

LOL Du har også en sånn, skjønner jeg? ;-)

Min er fortsatt fornærmet for at de morsomste lekene på SFO var forbeholdt førsteklassingene... (Jeg ga henne nylig en sånn saks med mønstret blad til bursdag...for å prøve å bøte på skaden.. hehe.)

Datteren min mislikte aller mest at fetteren hennes, den lille dusten på 5 1/2 år, fikk begynne på skolen samtidig med henne.

Hun hadde gått på førskole siste året, og ville ikke ha noe av at de småungene hun kjente fra barnehagen slapp rett inn på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min mislikte aller mest at fetteren hennes, den lille dusten på 5 1/2 år, fikk begynne på skolen samtidig med henne.

Hun hadde gått på førskole siste året, og ville ikke ha noe av at de småungene hun kjente fra barnehagen slapp rett inn på skolen.

Kan ikke ha vært lett å være skolestarter rett i andre klasse, nei.

En venninne av meg har også 1990-barn, men hennes datter startet på en slags forsøksordning (?) da hun var seks år. Da begynte hun i "nullte klasse", og gikk deretter rett over i andre klasse året etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''...fetteren hennes, den lille dusten på 5 1/2 år, fikk begynne på skolen samtidig med henne...''

LOL - de har sine traumer, disse 90-barna ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg har også 1990-barn, men hennes datter startet på en slags forsøksordning (?) da hun var seks år. Da begynte hun i "nullte klasse", og gikk deretter rett over i andre klasse året etter.

Det var noen steder de hadde full dekning på førskolen mot slutten og dermed gjorde den obligatorisk. Da ble det også penere dekningstall i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke lett å starte rett på 2. trinn. To års pensum skulle læres på et år. Vanlig skrift og løkkeskrift, små og store bokstaver samt lesing og to års matematikkpensum.

Heldigvis har dattern min alltid hatt lett for å lære og pensumet lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke lett å starte rett på 2. trinn. To års pensum skulle læres på et år. Vanlig skrift og løkkeskrift, små og store bokstaver samt lesing og to års matematikkpensum.

Heldigvis har dattern min alltid hatt lett for å lære og pensumet lett.

Ja, min 90-unge har også hatt lett for å lære, så at de hadde det tøffere i sin 2. klasse enn andre, har jeg ikke tenkt over i det hele tatt... For henne dreide det seg mest om noen sykler eller spesielle sakser som var forbeholdt de hellige 1. klassingene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Både dem født i 90 og 91 er vel 97-kull... De født i 90 begynte rett i andre klasse.

Ja, det har du jo helt rett i. He he, jeg tenke ikke på det:-)

Bøe sittende å lure på hva hun mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...