Gå til innhold

Hva med navnet Ingrid?

Gjest også anonym gravid

Anbefalte innlegg

Gjest ikke-samiske Ingas søster

Da er navnet helt riktig :)

Ta vare på den tradisjonen!

For meg blir det litt feil (selvsagt subjektivt) når noen som ikke har samisk opphav bruker det, fordi jeg forbinder navnet med samer. Jeg er oppvokst i Finnmark, men har bare norske aner selv.

Betydning:

av gudenavnet Ing, som er = Frøy. Betyr 'høyættet, barn av en høvding' (fins faktisk også som arab.navn 'kraftig')

Virket ikke så veldig samisk, mest norrønt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

4

• Lotte :o)

4

• Lillemus

3

• ....AV

2

Mest aktive i denne tråden

Annonse

mariaflyfly

Jeg synes det er et helt nydelig navn,og hadde det høyt oppe på lista da Datra skulle få et navn for 6 år sida. :)

Hadde jeg skullet hatt en datter til, tror jeg kanskje det hadde blitt en Ingrid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et helt nydelig navn,og hadde det høyt oppe på lista da Datra skulle få et navn for 6 år sida. :)

Hadde jeg skullet hatt en datter til, tror jeg kanskje det hadde blitt en Ingrid. :)

''Hadde jeg skullet hatt en datter til, tror jeg kanskje det hadde blitt en Ingrid. :)''

Harru lagt opp? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1245507663' post='4168755]

''Hadde jeg skullet hatt en datter til, tror jeg kanskje det hadde blitt en Ingrid. :)''

Harru lagt opp? ;-)

''Harru lagt opp? ;-)''

Tror nok det, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1245508439' post='4168760]

Her også...

Det viktigste er ikke å bli mor, men å delta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et pent navn som vel har holdt seg ganske populært i mange år.

Litt for vanlig til at vi ville brukt det, tror jeg.

''Litt for vanlig til at vi ville brukt det, tror jeg.''

Det ville vært min hovedinnvending også, først og fremst fordi det er upraktisk å ha mange andre med samme navn i samme klasse osv. Litt slik som navnet Anne i min generasjon og navnet Astrrid i min mors generasjon.

Men samtidig føler jeg at navnet Ingrid blir adskillig mindre "motepreget" enn en del av de andre navnene som er supervanlige nå, nettopp fordi det "alltid" har vært nokså vanlig. Det står dermed ikke i fare for å føles "oppbrukt" eller "forslitt" på noen måte,

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært min hovedinnvending også, først og fremst fordi det er upraktisk å ha mange andre med samme navn i samme klasse osv. Litt slik som navnet Anne i min generasjon og navnet Astrrid i min mors generasjon.

Men samtidig føler jeg at navnet Ingrid blir adskillig mindre "motepreget" enn en del av de andre navnene som er supervanlige nå, nettopp fordi det "alltid" har vært nokså vanlig. Det står dermed ikke i fare for å føles "oppbrukt" eller "forslitt" på noen måte,

synes

''Men samtidig føler jeg at navnet Ingrid blir adskillig mindre "motepreget" enn en del av de andre navnene som er supervanlige nå, nettopp fordi det "alltid" har vært nokså vanlig. Det står dermed ikke i fare for å føles "oppbrukt" eller "forslitt" på noen måte''

Enig i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ingerid2

Men Ingerid er ikke så fint som Ingrid. Ingerid blir tungt og gammeltantete. :o)

Neida:-)) Det uttales akkurat som Ingrid (ihvertfalll gjør jeg det.... Og jeg heter det.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingrid er kjempefint :)

Jeg har nemlig ei på 3 1/2 år som heter det! Oppkalt etter oldemor som fyller 100 til høsten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes

Akkurat sånn vi føler det også. I tillegg fikk hun et fornavn nr 2, og kalles ved begge i barnehagen f.eks. - sånn at hun kan skilles fra evt andre Ingrid'er senere ved å bruke begge fornavnene istedenfor å måtte bruke etternavnet eller første bokstav i etternavnet, for eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida:-)) Det uttales akkurat som Ingrid (ihvertfalll gjør jeg det.... Og jeg heter det.....)

Jeg skjønner ikke helt poenget med stumme bokstaver og synes i grunnen at e'en i Ingerid bare er i veien. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...