Gå til innhold

Spesielle navn til barn

Lotte :o)

Anbefalte innlegg

Javisst. Men jeg synes likevel du er vel kategorisk når du sier at engelske navn med norsk uttale er kjemperart. Da måtte jeg le litt:)

Så bra jeg kunne være til glede! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 241
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

36

• morsan

29

• Colette

27

• Helmi

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

En unge i barnehagen til poden heter Sanne. Merkelig navn.

Navnet Sanne har jeg hørt flere ganger.

Hørt flere ganger = normalt - er det ikke rart? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Der jeg er fra (som ikke er så langt fra der du bor...) kjenner jeg til to Hildur'er. Den ene er kanskje død, når jeg tenker meg om.

Da er det kanskje ikke så uvanlig allikevel :)

Kanskje den ene var farmora mi? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest historikern

Analius ville vel ikke vært førstevalget mitt om jeg fikk en gutt... Det er faktisk et navn! Riktignok et gammelt navn og neppe i bruk nå lengre (forhåpentligvis).

;o)

Navnet "Analius" blir alltid trukket fram som det rareste navnet. Noen får det til å høres ut som dette var et navn som faktisk var i bruk i "gamle dager" Sannheten er at det var noen få gutter i to bygder i Lofoten (nærmere bestemt Borge og Buksnes) som i en kort periode omkring 1890 ble kalt Analius. Et svært lokalt fenomen, altså Ellers har navnet ikke vært i bruk i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1245615332' post='4169453]

Matheo og Mathea er mer og mer vanlig. Førstnevnte er vanlig i Italia.

Durdei *hehe*

Mathea er jo et ganske vanlig navn, masse gamle damer som heter det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Der jeg er fra (som ikke er så langt fra der du bor...) kjenner jeg til to Hildur'er. Den ene er kanskje død, når jeg tenker meg om.

Kjnete to Hildur i min oppvekst. De er døde nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

En unge i barnehagen til poden heter Sanne. Merkelig navn.

Det er flere hundre Sanne i landet, og enda flere Sanna. Ikke spesielt uvanlig. Synes det er pent. Hadde en gammeltante som het Sanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Navnet "Analius" blir alltid trukket fram som det rareste navnet. Noen får det til å høres ut som dette var et navn som faktisk var i bruk i "gamle dager" Sannheten er at det var noen få gutter i to bygder i Lofoten (nærmere bestemt Borge og Buksnes) som i en kort periode omkring 1890 ble kalt Analius. Et svært lokalt fenomen, altså Ellers har navnet ikke vært i bruk i Norge.

Da må jeg nok gripe inn med en liten nyansering: Vi har to stk Analius i slekta, begge var født på 1910-tallet og selv om de riktignok var hjemmehørende i Nord-Norge, kom de ikke fra de to nevnte bygdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest historikern

Da må jeg nok gripe inn med en liten nyansering: Vi har to stk Analius i slekta, begge var født på 1910-tallet og selv om de riktignok var hjemmehørende i Nord-Norge, kom de ikke fra de to nevnte bygdene.

Som første offisielle fornavn? Har jeg egentlig vondt for å tro...

Ja, ja, navnetellingene er vel ikke alltid komplette.

Uansett er svært uvanlig navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

Som første offisielle fornavn? Har jeg egentlig vondt for å tro...

Ja, ja, navnetellingene er vel ikke alltid komplette.

Uansett er svært uvanlig navn...

Du må gjerne tvile på det, men det blir ikke mindre sant av den grunn. Den ene hadde det som eneste fornavn, den andre som andre fornavn av to, og begge var i høyeste grad offisielle. En av dem var født i Bodø, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er flere hundre Sanne i landet, og enda flere Sanna. Ikke spesielt uvanlig. Synes det er pent. Hadde en gammeltante som het Sanna.

Sanna er utrolig fint! Hadde det ikke vært for at min eldste datter har et navn som blir litt for likt Sanna, så hadde den ene lillesøsteren hett det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min slekt var dte mange Bolette/Boletta. Ikke videre pent i våre dager...

Lurer på om Bolette var navnet på kokka til Fiinbeck?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silver Fairy

Hvordan kan man ellers uttale Kevin?

Som candyqueen_83 sier, på den engelske måten. Keee-vin blir bare helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urd (jente)

Glitre (jente). Det er egentlig litt fint. :-)

Urd er på en merkelig måte litt fint - tenkte litt på varianten Urda som et muliug jentenavn da jeg gikk gravid. Vet ikke om mannen hadde godtatt det, da;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...