Gå til innhold

Spesielle navn til barn

Lotte :o)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 241
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

36

• morsan

29

• Colette

27

• Helmi

7

Mest aktive i denne tråden

Ovidie, synes jeg er et rart navn. kanskje fordi jeg aldri har hørt det før? Er det vanlig?

Ovedie har jeg hørt, men ikke Ovidie. Men vanlig, er det nok ikke ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovidie, synes jeg er et rart navn. kanskje fordi jeg aldri har hørt det før? Er det vanlig?

Ikke så vanlig, nei. Klippet fra http://www.ssb.no/navn/ :

''Det er 60 kvinner som har Ovidia som første fornavn.

Det er 36 kvinner som har Ovidia som eneste fornavn.''

''Det er 19 kvinner som har Ovedie som første fornavn.

Det er 12 kvinner som har Ovedie som eneste fornavn.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten verre om man hadde uttalt det for "Sjar-less";-)

Jeg synes forresten det er kjemperart med engelske navn med norsk uttale, slik som f eks Steve ("da damene dro") - uttales altså ikke stiiv, men ste-ve.

Ste-ve og Bri-an... herremin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange eksempler på navn som finnes både i engelsktalende land og i Norge med ulik uttale, som f eks Anne, Tom, Jon osv. Synes ikke det er i samme kategori som Ste-ve og Bri-an.

Hehe, der hadde du kommentert det, ja ;-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser man det, ja :)

Farmor var født i 1920 (eller var det -21?)

...min farmor tror jeg var født i 1894... Og farfar i 1890. Men faren min var yngst av 5, og farfar var 43 år da min far ble født, så da ble lange generasjoner...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt eget navn er nok et av de særeste jeg vet om, men jeg kan natuligvis ikke si hva det er. Ellers har jeg litt problemer med navn som er satt sammen av to andre, som Chrisander. Da forventer jeg sånn halveis at broren hans skal hete Alekstoffer.

Chrisander syns jeg også er skikkelig snålt :o) Virker skrekkelig oppkonstruert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange eksempler på foreldre blottet for evne til å oppfatte språklige klangfarger som ustraffet får velge dobbeltnavn til sine uskyldige små. I den klubben der er det mye rart som for så vidt hadde fungert helt fint hadde det bare fått stå alene :o)

Av navn som er snåle i seg selv, er jeg minst begeistret for de oppkonstruerte, klissete motenavnene noen får i dag, som Chrisander, Kiara o.l.

Ellers leste mannen gjennom alle Snorresagaene da vi ventet eldstejenta, på jakt etter et dugandes norrønt navn. Det kom noen blomster ut av det også, flest på herresiden:

Teit, Gissur og Svipdag havnet ikke øverst på listen, for å si det sånn :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo mange eksempler på foreldre blottet for evne til å oppfatte språklige klangfarger som ustraffet får velge dobbeltnavn til sine uskyldige små. I den klubben der er det mye rart som for så vidt hadde fungert helt fint hadde det bare fått stå alene :o)

Av navn som er snåle i seg selv, er jeg minst begeistret for de oppkonstruerte, klissete motenavnene noen får i dag, som Chrisander, Kiara o.l.

Ellers leste mannen gjennom alle Snorresagaene da vi ventet eldstejenta, på jakt etter et dugandes norrønt navn. Det kom noen blomster ut av det også, flest på herresiden:

Teit, Gissur og Svipdag havnet ikke øverst på listen, for å si det sånn :o)

''Teit, Gissur og Svipdag havnet ikke øverst på listen, for å si det sånn :o)''

LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Jeg hørte en gang en mor som ropte på sønnen, han het Kornelius... Det syns jeg var stygt...

Det er en del som kaller ungene Kornelius nå for tiden. Og jeg vet om en Kornelis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er en del som kaller ungene Kornelius nå for tiden. Og jeg vet om en Kornelis.

Jeg kjenner en godt voksen mann som har Cornelis som sitt annet fornavn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Av nyere navn synes jeg "Leokim" er en litt snodig blanding. Ellers er det mange av de gamle norrøne navnene som lyder uvant i dag.

Det er da vel ingen som kaller ungen sin for Leokim?????

Hjelpes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Mattheo synes jeg er rart! Kjenner bare en som heter det også, og jeg tror foreldrene hans har funnet det opp selv.

Ellers vet jeg om en fyr som heter Korner. Han er voksen, da - men det er det absolutt merkeligste navnet jeg vet om!

Også har vi jo de som kom på 1 og 2 plass i 9-timens "rareste navn - konkurranse" for en del år tilbake: Durdei Disenbroen og Ugur Eddie Dæglum.... (!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...