Gjest Er det lurt? Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Dersom man har mulighet til å søke jobb hvor man kan jobbe skift mens barna er små, er det lurt. Det er ikke mye nattarbeid. Men det vil bety at man jobber noen ettermiddager og kvelder. Og man vil jobbe noen helger. For barnet blir det fint, da det ikke trenger full tidi barnehage. Da kan jeg være hjemme med barnet de dagene jeg har fri på formiddagen, eller at barnet har kortere dager. Men det vil jo bli mer jobb på far i de tilfeller mor er på jobb ettermiddager og helger Er det noen som har erfaringer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Det er jo utrolig mange som jobber turnus/skift og som har barn - og det går selvsagt utmerket. Far får mulighet til å være mer sammen med barna alene på den måten - og det er vel ingen ulempe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Kveldene borte er kjipe. Nettene ble tyngre etter at vi fikk barn. I hele tatt; skiftarbeid passer ikke for meg i småbarnsperioden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Mer jobb på far!? I dag er det faktisk helt vanlig og forventet at far tar like stor del i arbeidet med barn og hus som det mor gjør om begge to er i jobb. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hilsen 100% turnusarbeider Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Man er borte i helger og endel kvelder/netter. Ulempene med å jobbe skift er at man aldri f.eks kan delta på en fast aktivitet hver uke, fordi arbeidstiden skifter fra uke til uke. Dette blir også et problem for far, fordi han må passe barn de kveldene mor jobber kveldsvakter. Ergo er både mor og far avskåret fra å delta på faste aktiviteter. Dette med at det blir "mer jobb på far" med barnepass er underordnet. Får man barn sammen må begge forventes å dra lasset, dessuten får mor fri innimellom midt i uka og kompenserer derved. Fordelene med turnusarbeid er ikke så mange. Man får noe ekstra betalt for ubekvem arbeidstid, og man får fri innimellom midt i uka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Hos oss jobber mannen skift, en uke kveld og en uke dag. Jeg har fleksitid og tilpasser min 100% stilling etter han. Dette fungerer utrolig greit og vi har sagt opp SFO fra neste år. (Ungene går da i 2 og 4 klasse). De må være alene hjemme opptil 2 timer av og til, men som regel mye mindre. Vi foreldre kan ikke være med på noen faste aktiviteter - (men er det noen foreldre som rekker det?). Jeg har vært med på bedriftsidrett, men har da alliert meg med ei passejente, evt tatt de med. Men syns det blir for travelt i lengden så tror ikke jeg fortsetter. Bakdelen er jo at jeg har ungene alene 4 ettermiddager, kvelder 2 hver uke. Klart vi får mindre familietid alle sammen. Det blir mye kjøring på meg fram og tilbake på aktiviteter. Lekser, middager osv faller på meg. Prøver å bytte med andre foreldre på kjøring osv. Det er vanskelig for oss å stille opp som trenere etc for aktivitetene ungene går på. Fordelen er at han tar huset på dagtid og på den fredagen han har fri (2 hver uke). Han kan gå til lege/tannlege med ungene når han har fri på dagtid. Ungene har som regel noen hjemme. Godt betalt. Men jeg tror ikke jeg ville taklet dette når ungene var mye mindre... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Jeg har ikke jobbet skift, men jeg har jobbet fast to kvelder i uka helt siden ungene var ettåringer. En dag i uka til ca 19, og den andre kvelden i uka fra 18-2030. Det har gått helt fint, pappa'n er jo hos dem og ungene lærer seg at både pappa og mamma kan gjøre alt fra middagslaging til legging. Dette var særlig viktig i den mest ekstreme mamma-klenge-perioden de hadde i toårsalderen. -det eneste negative er at det er litt lite fleksibelt med tanke på egne barns foreldremøter, avslutninger og fritidsaktiviteter. -og hvis pappa'n plutselig må reise med jobben en uke eller to. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Mer jobb på far!? I dag er det faktisk helt vanlig og forventet at far tar like stor del i arbeidet med barn og hus som det mor gjør om begge to er i jobb. ''Mer jobb på far!? I dag er det faktisk helt vanlig og forventet at far tar like stor del i arbeidet med barn og hus som det mor gjør om begge to er i jobb.'' Uansett kjønn er det klart det blir mer jobb på ene parten når den andre jobber skift. Men til fordel for barna, vil jeg tro, i og med at de da totalt får mer tid med foreldre. Og sånn sett kanskje mindre stress for begge foreldre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Er det lurt? Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Man er borte i helger og endel kvelder/netter. Ulempene med å jobbe skift er at man aldri f.eks kan delta på en fast aktivitet hver uke, fordi arbeidstiden skifter fra uke til uke. Dette blir også et problem for far, fordi han må passe barn de kveldene mor jobber kveldsvakter. Ergo er både mor og far avskåret fra å delta på faste aktiviteter. Dette med at det blir "mer jobb på far" med barnepass er underordnet. Får man barn sammen må begge forventes å dra lasset, dessuten får mor fri innimellom midt i uka og kompenserer derved. Fordelene med turnusarbeid er ikke så mange. Man får noe ekstra betalt for ubekvem arbeidstid, og man får fri innimellom midt i uka. Men man kan kanskje være med på faste aktiviteter, bare man er inneforstått med at man av og til må utebli? Hvis man uansett rekker det.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 ''Mer jobb på far!? I dag er det faktisk helt vanlig og forventet at far tar like stor del i arbeidet med barn og hus som det mor gjør om begge to er i jobb.'' Uansett kjønn er det klart det blir mer jobb på ene parten når den andre jobber skift. Men til fordel for barna, vil jeg tro, i og med at de da totalt får mer tid med foreldre. Og sånn sett kanskje mindre stress for begge foreldre. ''Uansett kjønn er det klart det blir mer jobb på ene parten når den andre jobber skift.'' Gjør det? Blir det mer husarbeide når den ene jobber skift? Blir det mer jobb med ungene når den ene jobber skift? Foreldrene er jo like mye hjemme, bare ikke samtidig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 ''Uansett kjønn er det klart det blir mer jobb på ene parten når den andre jobber skift.'' Gjør det? Blir det mer husarbeide når den ene jobber skift? Blir det mer jobb med ungene når den ene jobber skift? Foreldrene er jo like mye hjemme, bare ikke samtidig. Det er vel ikke så vanskelig å forstå at den daglige logistikkabalen kan bli enklere å få til å gå opp om det er voksne hjemme totalt flere timer hver dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Er det lurt? Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 ''Uansett kjønn er det klart det blir mer jobb på ene parten når den andre jobber skift.'' Gjør det? Blir det mer husarbeide når den ene jobber skift? Blir det mer jobb med ungene når den ene jobber skift? Foreldrene er jo like mye hjemme, bare ikke samtidig. Jeg tenker at om begge har vanlig formiddagsjobb, og henter i barnehagen, så er man hele tiden to hjemme. En til å ta seg av barnet, mens den andre lager middag. Man kan ta seg en dusj, mens den andre passer på osv. Det blir jo da fulldags jobb på far, og flere ettermiddager og helger alene med barnet. Klart mer belastenden. Mens den som jobber skift, kan bruke noen av barnehagetimene til å være hjemme, få sovet ut og ordnet huset i ro og fred. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 ''Mer jobb på far!? I dag er det faktisk helt vanlig og forventet at far tar like stor del i arbeidet med barn og hus som det mor gjør om begge to er i jobb.'' Uansett kjønn er det klart det blir mer jobb på ene parten når den andre jobber skift. Men til fordel for barna, vil jeg tro, i og med at de da totalt får mer tid med foreldre. Og sånn sett kanskje mindre stress for begge foreldre. Det behøver vel ikke bli mer jobb på den ene parten? Vi ser for oss at vi skal få det til greit, ved at jeg jobber dagtid og mannen min jobber skift, annenhver uke dag/kveld. Når han jobber kveld så kan han ta morgenstell og frokost og levere barnet senere i bhg, slik at de får tid sammen. Han kan også gjøre noe husarbeid osv før jobb, eller trene. Ulempen er vel at vi som par får mindre tid sammen på ukedagene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Det behøver vel ikke bli mer jobb på den ene parten? Vi ser for oss at vi skal få det til greit, ved at jeg jobber dagtid og mannen min jobber skift, annenhver uke dag/kveld. Når han jobber kveld så kan han ta morgenstell og frokost og levere barnet senere i bhg, slik at de får tid sammen. Han kan også gjøre noe husarbeid osv før jobb, eller trene. Ulempen er vel at vi som par får mindre tid sammen på ukedagene. ''Det behøver vel ikke bli mer jobb på den ene parten?'' Nei, det behøver vel ikke, men jeg så typisk for meg at ene parten var borte i helger og dermed overlot arbeidet med hus og hjem og barn til den andre parten, som derved fikk mer. Men en kan sikkert ordne seg slik at man deler på det totalt sett. Og som sagt må det være fint for barna å ha foreldre til stede totalt mer tid (dog ofte bare en om gangen) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Jeg tenker at om begge har vanlig formiddagsjobb, og henter i barnehagen, så er man hele tiden to hjemme. En til å ta seg av barnet, mens den andre lager middag. Man kan ta seg en dusj, mens den andre passer på osv. Det blir jo da fulldags jobb på far, og flere ettermiddager og helger alene med barnet. Klart mer belastenden. Mens den som jobber skift, kan bruke noen av barnehagetimene til å være hjemme, få sovet ut og ordnet huset i ro og fred. ''Det blir jo da fulldags jobb på far, og flere ettermiddager og helger alene med barnet. Klart mer belastenden. Mens den som jobber skift, kan bruke noen av barnehagetimene til å være hjemme, få sovet ut og ordnet huset i ro og fred.'' Ok, den ser jeg nå ja. Er far innstilt på dette da? Jeg gjetter på at om far har slikt skiftarbeide er det ingen som løfter et øyebryn engang, men om mor har det så er det vel ikke måte på hvor flink far er som tar såpass stort ansvar for barn og hus. ;o) Hvis dere begge er innstilte på dette så er det ikke noe problem. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.