Gå til innhold

Er dette en vanlig følelse, eller er jeg sær?

Anbefalte innlegg

Gjest miljøterapeuten
Skrevet

Jeg jobber på en institusjon med psykisk utviklingshemmede barn. Disse barna har alltid to personer på seg og ellers de ressursene de trenger.

Det jeg har problemer med å venne meg til er all energibruken. Den ene brukeren kan bruke ti minutter bare på å gå inn i dusjen og da må vi la dusjen renne før han går inn.

Jeg får litt hetta med tanke på det varme vannet som renner uten at han er i dusjen. Når han først er i dusjen så er han der kanskje to minutter før han kommer ut igjen. Jeg føler for å stenge av vannet bare for å være økonomisk, selv om det ikke er jeg som betaler regningen. En annen bruker kan stå i dusjen en halvtime før vi må tvinge han ut derifra. En halvtime i dusjen hver dag blir mye penger.

Er det normalt av meg å reagere slik jeg gjør på at varmtvannet bare står og renner? Jeg klarer heller ikke å slenge klær til vask hvis det ikke er skittent og bare har blitt brukt kort tid.

Bør jeg heller bli økonom?

candyqueen_83
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om slike ting i min jobb.. som går ut på mye av det samme.

Skrevet

''Er det normalt av meg å reagere slik jeg gjør på at varmtvannet bare står og renner?''

Med tanke på at du jobber med psykisk utviklingshemmede vil jeg si du er temmelig sær som tenker sånn. De som jobber på et slikt sted bør være mer opptatt av reaksjonsmønster hos klientene enn økonomi, og man gjør ting slik at klientene føler seg vel. At ting koster penger er vel neppe det som opptar en pssykisk utviklingshemmet mest.

Gjest det går ikke alltid ann å spare miljøet
Skrevet

Kan aldri i verden tro at du har egne barn. Da ville du sett at det går veldig mye vann med når de skal dusje eller bade i badekaret , kanskje hver eneste dag i husholdningen. Eller når barnebassenget i hagen skal fylles med vann og man heller oppi bøtte etter bøtte med varmt vann for å få det lunket etter at hageslangen har fullt opp...osv..

Hvis man skal være bevisst på miljøet vårt er det vel så viktig å la vær karusellen med bruk og kast. Kjøpe økologisk mat og ikke bruke miljøgifter til hagebruk eller bruke oljemalinger..

Gjest miljøet er viktig
Skrevet

Vannet kommer fra regnvann og er fornybart.

Det som varmer opp dusjen er laget av vannkraft. Regn renner igjennom en turbin og elektrisk kraft skapes. Etter at den har gjort jobben sin fortsetter vannet ned til havet hvor den fordampes og starter turen sin igjen.

Mange andre ting du før kan ta tak i om du ønsker mer miljø.

Skrevet

Det er jo bra du er litt økonomisk selv om det ikke er du som skal betale strømregningen.

Jeg var økonomisekretær på et kommunalt kontor en gang. Jeg la merke til at utgiftene til strøm var enorme, og det var nesten umulig å få dem ned.

Gjest Miljøterapeuten
Skrevet

Det er jo bra du er litt økonomisk selv om det ikke er du som skal betale strømregningen.

Jeg var økonomisekretær på et kommunalt kontor en gang. Jeg la merke til at utgiftene til strøm var enorme, og det var nesten umulig å få dem ned.

Jeg var på utvekslingsopphold i Tyskland for en del år siden. Da bodde jeg hos en tysk familie. Der var det ikke snakk om å sløse med strømmen. Det var maks to minutter i dusjen hver dag, og lyset ble slått av i rom som man ikke oppholdt seg i. Lurer på om jeg har blitt litt "skadet" av det oppholdet. Føler for å spare på energien hele tiden.

Gjest miljøterapeuten
Skrevet

''Er det normalt av meg å reagere slik jeg gjør på at varmtvannet bare står og renner?''

Med tanke på at du jobber med psykisk utviklingshemmede vil jeg si du er temmelig sær som tenker sånn. De som jobber på et slikt sted bør være mer opptatt av reaksjonsmønster hos klientene enn økonomi, og man gjør ting slik at klientene føler seg vel. At ting koster penger er vel neppe det som opptar en pssykisk utviklingshemmet mest.

''De som jobber på et slikt sted bør være mer opptatt av reaksjonsmønster hos klientene enn økonomi,''

Tror nok mange er det. Desverre er det mange steder som må legges ned, eller innskrumpes pga økonomi, nettopp fordi brukerne har slike behov. Er det ikke mulig å både være opptatt av reaksjonsmønster hos klientene og kunne spare på samme tid? Jeg synes feks det er viktigere at brukeren får de to personene h*n har krav på hver dag til å gjøre dagligdagse aktiviteter med enn at han får nytt sengetøy hver kveld bare fordi han føler for det.

Skrevet

''De som jobber på et slikt sted bør være mer opptatt av reaksjonsmønster hos klientene enn økonomi,''

Tror nok mange er det. Desverre er det mange steder som må legges ned, eller innskrumpes pga økonomi, nettopp fordi brukerne har slike behov. Er det ikke mulig å både være opptatt av reaksjonsmønster hos klientene og kunne spare på samme tid? Jeg synes feks det er viktigere at brukeren får de to personene h*n har krav på hver dag til å gjøre dagligdagse aktiviteter med enn at han får nytt sengetøy hver kveld bare fordi han føler for det.

''Jeg synes feks det er viktigere at brukeren får de to personene h*n har krav på hver dag til å gjøre dagligdagse aktiviteter med enn at han får nytt sengetøy hver kveld bare fordi han føler for det.''

Har man krav på to ansatte, så får man to ansatte uavhengig av om vannet renner i dusjen i to eller tjue minutter eller man bytter sengetøy hver dag. Trivsel og trygghet er gjerne det primære for slike grupper, selv de med sære behov har krav på dette. Og det er ikke like enkelt å argumentere for andre ting i forhold til psykisk utviklingshemmede som gjerne ikke har klare tanker om hvorfor de vil gjøre tingene sånn eller slik, det bare _er_ sånn.

Mange, også psykisk utviklingshemmede, får kun et minimum i forhold til det de har krav på, men det hadde de gjerne fått uansett hvor mye man sparer og kniper inn i hverdagen deres. Det er svært vanskelig å forbigå loven, og det vet kommunene.

Gjest Elextra
Skrevet

Kan aldri i verden tro at du har egne barn. Da ville du sett at det går veldig mye vann med når de skal dusje eller bade i badekaret , kanskje hver eneste dag i husholdningen. Eller når barnebassenget i hagen skal fylles med vann og man heller oppi bøtte etter bøtte med varmt vann for å få det lunket etter at hageslangen har fullt opp...osv..

Hvis man skal være bevisst på miljøet vårt er det vel så viktig å la vær karusellen med bruk og kast. Kjøpe økologisk mat og ikke bruke miljøgifter til hagebruk eller bruke oljemalinger..

''Eller når barnebassenget i hagen skal fylles med vann og man heller oppi bøtte etter bøtte med varmt vann for å få det lunket etter at hageslangen har fullt opp...osv..''

Jeg sløser kanskje med mange ressurser, men fyller _ikke_ plaskebassenget til barna med varmtvann! Om de synes vannet er for kaldt får de vente til det er naturlig oppvarmet :P.

Skrevet

Jeg liker ikke at kraner står og renner "ut&bort" slik selv, så i tilfelle er vi like sære:-)

Hvilken betydning det eventuelt har at du tenker på slik i tillegg til alt annet du helt sikkert tenker på i jobben din, har jeg ingen formening om. Jeg tror ikke nødvendigvis det er slik at folk ikke gjør jobben sin godt nok fordi om man av og til kicker på ting som er litt på siden av den ordinære jobben.

Gjest miljøterapeuten
Skrevet

Jeg liker ikke at kraner står og renner "ut&bort" slik selv, så i tilfelle er vi like sære:-)

Hvilken betydning det eventuelt har at du tenker på slik i tillegg til alt annet du helt sikkert tenker på i jobben din, har jeg ingen formening om. Jeg tror ikke nødvendigvis det er slik at folk ikke gjør jobben sin godt nok fordi om man av og til kicker på ting som er litt på siden av den ordinære jobben.

En annen ting som kan være bekymringsfult med utviklingshemmede som har slike behov er at de legger seg til vaner som kan bli veldig dyrt for dem når de senere må betale husleie med trygden sin.

jeg jobbet med et tilfelle som badet til alle tider, og ville vaske klær etter en dags bruk, uten at det nødvendigvis var skittent eller luktet. Hun har en gigantisk strømregning i dag. Det innebærer at hun har veldig lite penger til andre ting enn husleia. Hvis det med å bade er det eneste som kan gi henne glede, så synes jeg det er greit å betale så mye for det. Men hvis hun på et tidligere stadium hadde lært andre alternativer til å bade, så kunne hun feks fått råd til en ferietur, eller kjøpt seg noen fine klær etc. Jeg tenker derfor på den brukeren vi har som går inn i dusjen hele tiden. Hvis det er noe han skal fortsette med i voksen alder så må en regne med at det blir dyrt for han. og er det det man skal prioritere å bruke pengene til? jeg vet ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...