Speak Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Vi har en flott strand bare en kort gåtur fra der vi bor. Jeg ser at det er en del unger som drar dit alene uten forelder. Hvor gamle bør barna være for at dette er OK? Jeg forutsetter selvsagt at barna er veldig svømmedyktige. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 I basseng er det ofte en grense på 12 år før ungene får gå uten foresatte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 På Hurtigruta var det 10 årsgrense uten foresatte i bassenget. Der vi hadde hytte tidligere var det et vann like nedenfor med en kjempefin strand med badebrygge. Det var langgrunt og fint og selv om ingen av mine svømmer fikk de være der nede alene fra de var 6 og 8 år gamle... De vasset og koste seg og holdt seg nære land og jeg så dem godt fra hytta. Hadde ikke latt dem dra på en strand utenfor synsvidde og med andre barn nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Frøkna på 11 er ofte i svømmehallen alene sammen med venner. Har aldri hørt om noen aldersgrense der, men det er vel ofte sånn at de yngre må kjøres og da er vel ofte en mamma/pappa på tilskuerbenken. Stranda er såpass langt unna at man må kjøre, og da begrenser det seg litt. Men jeg tror jeg ville sett an forholdene litt. Hadde det vært fhv langgrunt, ikke fare for understrømmer og et ellers oversiktlig område hadde jeg nok kanskje latt henne gå uten følge av voksne, men i følge med andre barn på samme alder. Hun er godt svømmedyktig og er som en fisk i vannet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg snakket faktisk med ungene mine om det i dag. Vi bor veldig nærme ei strand, og det kan sikkert være fristende å løpe ned der og bade - særlig for 10-åringen som kan svømme. Men jeg er helt konsekvent på det - at det MÅ være en voksen med for at de skal bade. Regner med at jeg holder på det til han er i alle fall 12 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 På Hurtigruta var det 10 årsgrense uten foresatte i bassenget. Der vi hadde hytte tidligere var det et vann like nedenfor med en kjempefin strand med badebrygge. Det var langgrunt og fint og selv om ingen av mine svømmer fikk de være der nede alene fra de var 6 og 8 år gamle... De vasset og koste seg og holdt seg nære land og jeg så dem godt fra hytta. Hadde ikke latt dem dra på en strand utenfor synsvidde og med andre barn nei. Hvor gamle synes du de bør være om du ikke ser dem da? For en eller annen gang må vi jo slippe dem... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Frøkna på 11 er ofte i svømmehallen alene sammen med venner. Har aldri hørt om noen aldersgrense der, men det er vel ofte sånn at de yngre må kjøres og da er vel ofte en mamma/pappa på tilskuerbenken. Stranda er såpass langt unna at man må kjøre, og da begrenser det seg litt. Men jeg tror jeg ville sett an forholdene litt. Hadde det vært fhv langgrunt, ikke fare for understrømmer og et ellers oversiktlig område hadde jeg nok kanskje latt henne gå uten følge av voksne, men i følge med andre barn på samme alder. Hun er godt svømmedyktig og er som en fisk i vannet. Det er ferskvann her, og derfor ingen understrømmer. Stranda er relativt langgrunn. Jeg var med i går. Snuppa er 10, og så hadde ho ei venninne på besøk. Så da var det jo uansett uaktuelt å slippe dem dit alene. Etter en tid kom to klassevenninner til. Uten følge. (Men de hadde eldre søsken på nabostranda, så visste kanskje ikke foreldrene at de badet alene her....) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg snakket faktisk med ungene mine om det i dag. Vi bor veldig nærme ei strand, og det kan sikkert være fristende å løpe ned der og bade - særlig for 10-åringen som kan svømme. Men jeg er helt konsekvent på det - at det MÅ være en voksen med for at de skal bade. Regner med at jeg holder på det til han er i alle fall 12 år. Snuppa er 10, og har svømt i 5 år. Svømmer veldig bra. Men jeg er liksom ikke helt klar for å slippe henne alene (med venner) I går hadde med ei venninne fra skolen, så da var det jo i hvert fall helt uaktuelt. Ville aldri sendt dem alene uten foreldrenes samtykke da. Men er uansett i tvil. Når vi er på stranda så kan jeg jo sovne mens ho bader. Det er greit, men jeg vil ikke sende henne alene. (Ingen logikk i det tror jeg....) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Gutten min på åtte kan ikke svømme _helt_ ennå, selv om han klarer seg bra, også på dypet. Ved hytta er det en fin liten strand like ved. Han er en fornuftig gutt, og jeg er beredt på å la ham gå alene til stranden (utenfor synsvidde) så snart han er tryggere i vannet, kanskje neste år? Men antakelig vil han ha forbud mot å bevege seg på bryggene uten foreldre eller i det minste redningsvest. Er mer bekymret for lillebroren, som er mer typen til å ta litt sjanser. Men på den annen side er han mer typen til bestandig å "lande på bena" også... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg synes ikke svømmedyktighet er "nok" - må også ta med i vurderingen forholdene ved stranda og barnets og vennenes "villskap" osv. Og alder vil jo ofte føre med seg en viss modenhet mht å innrette seg etter forholdene. Stranda nær hytta vår har bademolo der ungene tar rennefart og tar "bomba" ut i vannet. Ikke alle barn er flinke til å se seg for, så i teorien kan et svømmedyktig barn utenfor moloen få en annen i hodet og svime av. Mange av ungene der er yngre og adskillig villere enn vår (skal ikke så mye til på det siste, da), og det var først da han var 11-år at vi lot han bade utenfor moloen uten at vi satt på moloen og fulgte med. Han er veldig svømmedyktig - går på svømmegruppa. Han har hittil aldri vært helt alene på stranda uten voksne, men det skyldes mer praktiske forhold som at vi _også_ vil på stranda enn at han ikke har fått lov til å være der alene;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Mine har vært alene på stranden fra rundt 11-års alderen, tenker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Hvor gamle synes du de bør være om du ikke ser dem da? For en eller annen gang må vi jo slippe dem... :-) Aner ikke. De bør kunne svømme først egentlig og det kan ingen av mine. På den annen side er ingen av dem typen som tar store sjanser så... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg synes ikke svømmedyktighet er "nok" - må også ta med i vurderingen forholdene ved stranda og barnets og vennenes "villskap" osv. Og alder vil jo ofte føre med seg en viss modenhet mht å innrette seg etter forholdene. Stranda nær hytta vår har bademolo der ungene tar rennefart og tar "bomba" ut i vannet. Ikke alle barn er flinke til å se seg for, så i teorien kan et svømmedyktig barn utenfor moloen få en annen i hodet og svime av. Mange av ungene der er yngre og adskillig villere enn vår (skal ikke så mye til på det siste, da), og det var først da han var 11-år at vi lot han bade utenfor moloen uten at vi satt på moloen og fulgte med. Han er veldig svømmedyktig - går på svømmegruppa. Han har hittil aldri vært helt alene på stranda uten voksne, men det skyldes mer praktiske forhold som at vi _også_ vil på stranda enn at han ikke har fått lov til å være der alene;-) ''men det skyldes mer praktiske forhold som at vi _også_ vil på stranda enn at han ikke har fått lov til å være der alene'' Det kan jeg godt forstå, men en typisk problemstilling hos oss er at barna gjerne vil ned på stranden umiddelbart etter frokost, eller kanskje til og med før. Da bruker vi voksne gjerne litt tid på å ordne bager, mat m.m., og ønsker kanskje også å sitte noen minutter med kaffekopp og avis før vi "maser" avgårde. Men enn så lenge er barna mine for små til å få lov til å gå i forveien, selv om "vår" strand er stille og uten "bademolo og annet styr" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Aner ikke. De bør kunne svømme først egentlig og det kan ingen av mine. På den annen side er ingen av dem typen som tar store sjanser så... Snuppa på 10 har vært svømmedyktig i 5 år. Tok 200 meters merke med glans tidligere i år. (Og ble skuffet da de ikke rakk å ta 500 meters merke.) Men jeg er i tvil uansett.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg synes ikke svømmedyktighet er "nok" - må også ta med i vurderingen forholdene ved stranda og barnets og vennenes "villskap" osv. Og alder vil jo ofte føre med seg en viss modenhet mht å innrette seg etter forholdene. Stranda nær hytta vår har bademolo der ungene tar rennefart og tar "bomba" ut i vannet. Ikke alle barn er flinke til å se seg for, så i teorien kan et svømmedyktig barn utenfor moloen få en annen i hodet og svime av. Mange av ungene der er yngre og adskillig villere enn vår (skal ikke så mye til på det siste, da), og det var først da han var 11-år at vi lot han bade utenfor moloen uten at vi satt på moloen og fulgte med. Han er veldig svømmedyktig - går på svømmegruppa. Han har hittil aldri vært helt alene på stranda uten voksne, men det skyldes mer praktiske forhold som at vi _også_ vil på stranda enn at han ikke har fått lov til å være der alene;-) Så da snuppa og vennene hennes er fornuftige og veldig svømmedyktige så er 10-11 år OK? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 ''men det skyldes mer praktiske forhold som at vi _også_ vil på stranda enn at han ikke har fått lov til å være der alene'' Det kan jeg godt forstå, men en typisk problemstilling hos oss er at barna gjerne vil ned på stranden umiddelbart etter frokost, eller kanskje til og med før. Da bruker vi voksne gjerne litt tid på å ordne bager, mat m.m., og ønsker kanskje også å sitte noen minutter med kaffekopp og avis før vi "maser" avgårde. Men enn så lenge er barna mine for små til å få lov til å gå i forveien, selv om "vår" strand er stille og uten "bademolo og annet styr" Ungene her i gata vil jo ofte på en badetur på ettermiddagen. Og da er det ikke alltid like artig å sitte der nede å bare vente på at de skal leke og bade... Men enn så lenge så gjøre jeg det da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Mine har vært alene på stranden fra rundt 11-års alderen, tenker jeg. Disse ungene er 9-10 år (Ferdig med 4. klasse i år). Føler fortsatt at det er litt tidlig, men vi får se utover sommeren... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Ungene her i gata vil jo ofte på en badetur på ettermiddagen. Og da er det ikke alltid like artig å sitte der nede å bare vente på at de skal leke og bade... Men enn så lenge så gjøre jeg det da... Ja, å sitte en del slik tror jeg de fleste småbarnsforeldre gjør :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Snuppa på 10 har vært svømmedyktig i 5 år. Tok 200 meters merke med glans tidligere i år. (Og ble skuffet da de ikke rakk å ta 500 meters merke.) Men jeg er i tvil uansett.... Som morsan er inne på i andre innlegg er det mer enn svømmedyktighet som har betydning. Uvørne barn trenger antakelig strengere rammer enn de mer forsiktige. En må vurdere faren for ulike ulykker. Men det vil jo aldri være 100 % sikkert å oppholde seg ved vannet, særlig ikke asmmen med mange uvørne barn/ungdommer i samme alder, som kanskje girer hverandre opp. Men en kan vel ikke følge dem til stranden til de er myndige heller :-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 ''men det skyldes mer praktiske forhold som at vi _også_ vil på stranda enn at han ikke har fått lov til å være der alene'' Det kan jeg godt forstå, men en typisk problemstilling hos oss er at barna gjerne vil ned på stranden umiddelbart etter frokost, eller kanskje til og med før. Da bruker vi voksne gjerne litt tid på å ordne bager, mat m.m., og ønsker kanskje også å sitte noen minutter med kaffekopp og avis før vi "maser" avgårde. Men enn så lenge er barna mine for små til å få lov til å gå i forveien, selv om "vår" strand er stille og uten "bademolo og annet styr" Skaff dere trampoline! :-) Da har de noe å holde på med mens dere venter:-) Jeg får dessuten som oftest nytt morgenkaffe'n og avisa mens jeg hører på Reiseradioen _før_ mann og barn karrer seg ut av senga...;-) Så litt annerledes liv enn mange med små barn. Nå er han ganske så stor, da, men hadde rolige morgener også da han var 7-8 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.