morsan Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Ungene her i gata vil jo ofte på en badetur på ettermiddagen. Og da er det ikke alltid like artig å sitte der nede å bare vente på at de skal leke og bade... Men enn så lenge så gjøre jeg det da... ''Og da er det ikke alltid like artig å sitte der nede å bare vente på at de skal leke og bade... '' Ta med deg brassestol og en god bok - jeg synes det er deilig å slappe av på stranda. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Som morsan er inne på i andre innlegg er det mer enn svømmedyktighet som har betydning. Uvørne barn trenger antakelig strengere rammer enn de mer forsiktige. En må vurdere faren for ulike ulykker. Men det vil jo aldri være 100 % sikkert å oppholde seg ved vannet, særlig ikke asmmen med mange uvørne barn/ungdommer i samme alder, som kanskje girer hverandre opp. Men en kan vel ikke følge dem til stranden til de er myndige heller :-). ''Men en kan vel ikke følge dem til stranden til de er myndige heller :-)'' Nei, men man skulle vel _ønsket_ at man kunne ha fulgt dem på både det ene og det andre de siste årene før de blir myndige...;-) Som laban skrev en gang til en her inne: "Vær glad for at du vet hvor ungen din er. " 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Som morsan er inne på i andre innlegg er det mer enn svømmedyktighet som har betydning. Uvørne barn trenger antakelig strengere rammer enn de mer forsiktige. En må vurdere faren for ulike ulykker. Men det vil jo aldri være 100 % sikkert å oppholde seg ved vannet, særlig ikke asmmen med mange uvørne barn/ungdommer i samme alder, som kanskje girer hverandre opp. Men en kan vel ikke følge dem til stranden til de er myndige heller :-). Vi kan heldigvis (?) ikke være sikre på noen ting. Slik er livet. Så derfor må vi jo bare sørge for at unngå de største farene/risikoene. Men det ser jo ut som om 10-12 års alder er normal tid for å slippe unger alene på stranda. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Tja, en 10-11 år avhengig av svømmedyktighet modenhet og evne til å respektere regler/grenser. Min tiåring får ikke sykle alene til badeplassen her ihvertfall. (3-4 km unna) Mine to fikk gå aleine på stranda ved hytta på fjellet i fjor da de var 6 og 9, men der er det så kaldt vann at det ikke blir mer enn fort under og fort opp, og som regel bare vassing. Det er masse store steiner der, så det er mer interessant å se hvor langt man kommer utover på steinenen _uten_ å havne i vannet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Her er det vanlig at de får være på stranda alene fra de er ca 11 år. Forutsetter at ungene er gode svømmere og av den "ansvarlige" typen som holder avtaler. Det er også en forutsetning at de er kjent med den aktuelle stranden; at de vet hvor sterk strømmen er og derfor ikke må svømme noe særlig lenger ut enn flytebryggene, og at de ikke stuper andre steder enn der det er satt opp stupebrett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Skaff dere trampoline! :-) Da har de noe å holde på med mens dere venter:-) Jeg får dessuten som oftest nytt morgenkaffe'n og avisa mens jeg hører på Reiseradioen _før_ mann og barn karrer seg ut av senga...;-) Så litt annerledes liv enn mange med små barn. Nå er han ganske så stor, da, men hadde rolige morgener også da han var 7-8 år. Nei, kommer nok aldri til å skaffe trampoline, etter at jeg har hørt om diverse skader og fått kjennskap til ansvaret man påtar seg bare ved å ha en. Men barna ville nok likt det, ja... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Skaff dere trampoline! :-) Da har de noe å holde på med mens dere venter:-) Jeg får dessuten som oftest nytt morgenkaffe'n og avisa mens jeg hører på Reiseradioen _før_ mann og barn karrer seg ut av senga...;-) Så litt annerledes liv enn mange med små barn. Nå er han ganske så stor, da, men hadde rolige morgener også da han var 7-8 år. ''Jeg får dessuten som oftest nytt morgenkaffe'n og avisa mens jeg hører på Reiseradioen _før_ mann og barn karrer seg ut av senga...;-) '' Det har jeg enda til gode å gjøre! :-). Høres herlig ut. På den annen side - må innrømme jeg nyter freden og roen til vinglasset på kvelden - det henger vel til en viss grad sammen *S* (når jeg skriver sånt tenker jeg ofte på pk-dolerne som nå konkluderer med at jeg ikke liker å tilbringe tid med egne barn ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Her er det vanlig at de får være på stranda alene fra de er ca 11 år. Forutsetter at ungene er gode svømmere og av den "ansvarlige" typen som holder avtaler. Det er også en forutsetning at de er kjent med den aktuelle stranden; at de vet hvor sterk strømmen er og derfor ikke må svømme noe særlig lenger ut enn flytebryggene, og at de ikke stuper andre steder enn der det er satt opp stupebrett. Det kan se ut som om jeg venter til neste år med at ho skal få gå dit alene... Evt. på slutten av sommeren i år. Tanken skal få litt tid til å "modnes":-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Snuppa på 10 har vært svømmedyktig i 5 år. Tok 200 meters merke med glans tidligere i år. (Og ble skuffet da de ikke rakk å ta 500 meters merke.) Men jeg er i tvil uansett.... Min snuppe er 9 og tok 500 - metersmerke nå i vår. Ville aldri falt meg inn å la henne være alene på noen som helst strand - og ser ikke for meg at jeg kunne tenke meg det neste år heller. Jeg skal slippe henne sånn rundt 18 - årsalder 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Guttungen her (ferdig med 3.klasse nå) får gå i forveien til "vår" strand når vi er på hytta og han blir utålmodig. Men det er en bitteliten og oversiktlig strand og nabohytter med mange kjente i nærheten. Han er svømmedyktig, men vel så viktig: Han er en fornuftig og rolig person som ikke tar unødvendige sjanser. Alle disse tingene gjør at han får være der litt alene før vi kommer. Men på en myldrende badestrand eller et sted med en molo ala det morsan skisserer, ville han ikke fått bade uten tilsyn på en god stund ennå. Jeg kan for øvrig huske at vi syklet flere kilometer på riksvei med 80-grense (uten sykkelsti eller hjelm, selvsagt) for å bade uten voksne i nærheten da jeg selv gikk i 3.klasse. Det er ikke mye aktuelt for mine, gitt. Tidene forandrer seg - og det gjør heldigvis ulykkesstatistikkene også. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Guttungen her (ferdig med 3.klasse nå) får gå i forveien til "vår" strand når vi er på hytta og han blir utålmodig. Men det er en bitteliten og oversiktlig strand og nabohytter med mange kjente i nærheten. Han er svømmedyktig, men vel så viktig: Han er en fornuftig og rolig person som ikke tar unødvendige sjanser. Alle disse tingene gjør at han får være der litt alene før vi kommer. Men på en myldrende badestrand eller et sted med en molo ala det morsan skisserer, ville han ikke fått bade uten tilsyn på en god stund ennå. Jeg kan for øvrig huske at vi syklet flere kilometer på riksvei med 80-grense (uten sykkelsti eller hjelm, selvsagt) for å bade uten voksne i nærheten da jeg selv gikk i 3.klasse. Det er ikke mye aktuelt for mine, gitt. Tidene forandrer seg - og det gjør heldigvis ulykkesstatistikkene også. ;o) ''Tidene forandrer seg - og det gjør heldigvis ulykkesstatistikkene også. ;o)'' ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 ''Jeg får dessuten som oftest nytt morgenkaffe'n og avisa mens jeg hører på Reiseradioen _før_ mann og barn karrer seg ut av senga...;-) '' Det har jeg enda til gode å gjøre! :-). Høres herlig ut. På den annen side - må innrømme jeg nyter freden og roen til vinglasset på kvelden - det henger vel til en viss grad sammen *S* (når jeg skriver sånt tenker jeg ofte på pk-dolerne som nå konkluderer med at jeg ikke liker å tilbringe tid med egne barn ) ''På den annen side - må innrømme jeg nyter freden og roen til vinglasset på kvelden - det henger vel til en viss grad sammen *S*'' Absolutt - man kan ikke få både i pose og sekk. ''(når jeg skriver sånt tenker jeg ofte på pk-dolerne som nå konkluderer med at jeg ikke liker å tilbringe tid med egne barn )'' *fysjom fysjom* ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 ''Jeg får dessuten som oftest nytt morgenkaffe'n og avisa mens jeg hører på Reiseradioen _før_ mann og barn karrer seg ut av senga...;-) '' Det har jeg enda til gode å gjøre! :-). Høres herlig ut. På den annen side - må innrømme jeg nyter freden og roen til vinglasset på kvelden - det henger vel til en viss grad sammen *S* (når jeg skriver sånt tenker jeg ofte på pk-dolerne som nå konkluderer med at jeg ikke liker å tilbringe tid med egne barn ) ''På den annen side - må innrømme jeg nyter freden og roen til vinglasset på kvelden - det henger vel til en viss grad sammen *S*'' Absolutt - man kan ikke få både i pose og sekk. ''(når jeg skriver sånt tenker jeg ofte på pk-dolerne som nå konkluderer med at jeg ikke liker å tilbringe tid med egne barn )'' *fysjom fysjom* ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Guttungen her (ferdig med 3.klasse nå) får gå i forveien til "vår" strand når vi er på hytta og han blir utålmodig. Men det er en bitteliten og oversiktlig strand og nabohytter med mange kjente i nærheten. Han er svømmedyktig, men vel så viktig: Han er en fornuftig og rolig person som ikke tar unødvendige sjanser. Alle disse tingene gjør at han får være der litt alene før vi kommer. Men på en myldrende badestrand eller et sted med en molo ala det morsan skisserer, ville han ikke fått bade uten tilsyn på en god stund ennå. Jeg kan for øvrig huske at vi syklet flere kilometer på riksvei med 80-grense (uten sykkelsti eller hjelm, selvsagt) for å bade uten voksne i nærheten da jeg selv gikk i 3.klasse. Det er ikke mye aktuelt for mine, gitt. Tidene forandrer seg - og det gjør heldigvis ulykkesstatistikkene også. ;o) Ja, ting forandrer seg:-) Greit å få luftet tankene. Da ser jeg jo også at jeg er ganske gjennomsnittlig i mine tanker rundt dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Min snuppe er 9 og tok 500 - metersmerke nå i vår. Ville aldri falt meg inn å la henne være alene på noen som helst strand - og ser ikke for meg at jeg kunne tenke meg det neste år heller. Jeg skal slippe henne sånn rundt 18 - årsalder ''Jeg skal slippe henne sånn rundt 18 - årsalder '' Hehe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tenåring kanskje Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg har en gutt på 9,5 år som er svømmedyktig, men jeg ville ikke latt ham dra på stranda alene, langt i fra. Jeg liker heller ikke å la han og lillebroren på 6 leke på stranda uten at jeg ser dem begge. Når ville jeg latt eldstemann dra alene? Hm, si det, i alle fall ikke før han er en 13-14 år tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2009 Min snuppe er 9 og tok 500 - metersmerke nå i vår. Ville aldri falt meg inn å la henne være alene på noen som helst strand - og ser ikke for meg at jeg kunne tenke meg det neste år heller. Jeg skal slippe henne sånn rundt 18 - årsalder Ja, 18-års alder blir nok greit:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 ''Jeg får dessuten som oftest nytt morgenkaffe'n og avisa mens jeg hører på Reiseradioen _før_ mann og barn karrer seg ut av senga...;-) '' Det har jeg enda til gode å gjøre! :-). Høres herlig ut. På den annen side - må innrømme jeg nyter freden og roen til vinglasset på kvelden - det henger vel til en viss grad sammen *S* (når jeg skriver sånt tenker jeg ofte på pk-dolerne som nå konkluderer med at jeg ikke liker å tilbringe tid med egne barn ) He he, ja ikke sant?? Du bare gleder deg til å få barna i seng liksom? :-) Her er det også tidlige kvelder på gutta og jeg synes det er deilig. Har kveldene alene vi voksne fra kl 8 på sommerstid og det er supert. Men klart de er våkne tidlig om morgenen også, slik er det bare. Men må da være lov å si at det er deilig med tid for seg selv på kvelden vel..? Jeg for min del hadde ikke overlevd uten:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Eldstejenta mi fylte 12 for en uke siden og er flink å svømme. Hun har, under tvil, fått lov å dra for å bade sammen med jevnaldrende venner nå i år. Hun får ikke lov å bade der hun ikke når bunnen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor til gutten Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Minn gutt blir 10 år i år, og tok 1000 meteren på svømming. Han går på livredning heter det vist. Men jeg har ikke tenkt på når han skal få gå på stranda alene. Jeg har sommertid på jobben, og hvis jeg er flink til å komme meg avgårde tidlig, kan jeg muligens være hjemme kl 1500. Da får vi dra på stranda da. Men jeg tror kanksje han vil få dra alene når han er 12 iallefall. Kanskje også 11. Men det blir vel sånn at man starter med at de får dra en stund før de voksne, så man får sett litt hvordan de takler det. Foreløpig er krabbefisking vel så morsomt som alt annet, så han er ikke mest i vannet. Tror forresten ellers at jeg har litt mer avslappet forhold til en del ting. I dag er det nesten sånn at man kan bli anmeldt til barnevernet for ting som var helt normalt for en generasjon siden. Iallefall hvis man setter det på spissen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.