Gå til innhold

Er dette vanlig praksis fra arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Gjest Alkamira
Skrevet

Min venninne er ganske knust nå. Hun jobber som medhjelper på et eldrehjem. Hun har jobbet der i over et halvt år. Ved medarbeidersamtalen i går, fortalte sjefen henne at det hadde kommet klaget på henne fra de andre ansatte. Klagene gikk på at hun var vanskelig å samarbeide med, og at hun manglet en del faglig kunnskap. Derfor var sjefen i tvil om hun ville gi henne en fast stilling fremover.

Min venninne ble virkelig sjokkert. Ikke minst fordi hun ikke har fått en eneste tilbakemelding fra sine kollegaer om at hun var vanskelig å samarbeide med eller at hun manglet faglig kunnskap. Og hvorfor venter sjefen et halvt år med å fortelle henne dette? Og har man ikke krav på en skikkelig tilbakemelding tidligst mulig dersom det oppstår problemer?

Hva synes dere om dette? Er dette profesjonelt? Min venninne lurer på om hun i det hele tatt orker å gå tilbake på jobb.

Skrevet

Ikke veldig profesjonelt,men ganske vanlig. Jeg har opplevd noe likende selv i medarbeidersamtaler.

Gjest prust
Skrevet

Jeg vet ikke om dette er vanlig - men i en hektisk hverdag kan jo arbeidsgiver tenke at hun gir henne en sjanse til "et par uker" og observerer henne og ser om det virkelig er sant det ollegaene har sagt... Og så blir de to ukene til to måneder....

Under medarbeidersamtalen burde sjefen ha vært mye mer konkret på disse tingene, og det burde absolutt også være kommet på bordet løsninger for hvordan samarbeidet kollegaene i mellom kunne bedres.

Skrevet

Dersom noe er "feil" så bør arbeidsgiver gi beskjed om dette umiddelbart slik at personen skal få en mulighet til å forbedre ting.

Slik praktiseres det her i huset. Men det betyr ikke at alle blir ansatt etter endt prøvetid. Gjennom årenes løp har faktisk 2 personer måtte gå.

Gjest Kayia
Skrevet

''Ved medarbeidersamtalen i går, fortalte sjefen henne at det hadde kommet klaget på henne fra de andre ansatte. Klagene gikk på at hun var vanskelig å samarbeide med, og at hun manglet en del faglig kunnskap. Derfor var sjefen i tvil om hun ville gi henne en fast stilling fremover.'' ''Min venninne ble virkelig sjokkert. Ikke minst fordi hun ikke har fått en eneste tilbakemelding fra sine kollegaer'' ''Er dette profesjonelt?'' Dette syns jeg høres ut som en veldig profesjonell håndtering fra hele organisasjonen. De ansatte har ikke gått rett til henne, men har rapportert til sin overordnede, og leder har tatt ansvar for situasjonen.

''Og hvorfor venter sjefen et halvt år med å fortelle henne dette?'' Hun har vært ansatt et halv år, men klagene har sikkert kommet underveis i arbeidsforholdet, ikke fra dag en.

''Og har man ikke krav på en skikkelig tilbakemelding tidligst mulig dersom det oppstår problemer?'' Nei, det er leders ansvar å få oversikt over og vurdere situasjonen før h*n konkluderer.

''Min venninne lurer på om hun i det hele tatt orker å gå tilbake på jobb.'' Det vil være VELDIG uprofesjonelt.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes ikke det er grunn til å kalle dette uprofesjonelt, selv om hun ideelt sett skulle fått beskjed tidligere. Men på den annen side kan lederen ha behov for å observere og samle informasjon over tid, og fikk kanskje ikke negative meldinger fra dag én.

Det var korrekt av lederen å ta det opp i medarbeidersamtale på formelt vis i stedet for å la det skure. Jeg vet ikke når beslutningen om eventuell fast stilling tas, men hun vil jo nå ha mulighet til å forbedre seg.

Skrevet

''Ved medarbeidersamtalen i går, fortalte sjefen henne at det hadde kommet klaget på henne fra de andre ansatte. Klagene gikk på at hun var vanskelig å samarbeide med, og at hun manglet en del faglig kunnskap. Derfor var sjefen i tvil om hun ville gi henne en fast stilling fremover.'' ''Min venninne ble virkelig sjokkert. Ikke minst fordi hun ikke har fått en eneste tilbakemelding fra sine kollegaer'' ''Er dette profesjonelt?'' Dette syns jeg høres ut som en veldig profesjonell håndtering fra hele organisasjonen. De ansatte har ikke gått rett til henne, men har rapportert til sin overordnede, og leder har tatt ansvar for situasjonen.

''Og hvorfor venter sjefen et halvt år med å fortelle henne dette?'' Hun har vært ansatt et halv år, men klagene har sikkert kommet underveis i arbeidsforholdet, ikke fra dag en.

''Og har man ikke krav på en skikkelig tilbakemelding tidligst mulig dersom det oppstår problemer?'' Nei, det er leders ansvar å få oversikt over og vurdere situasjonen før h*n konkluderer.

''Min venninne lurer på om hun i det hele tatt orker å gå tilbake på jobb.'' Det vil være VELDIG uprofesjonelt.

Enig med deg.

Gjest jamvold
Skrevet

Hvis man som arbeidskollega ikke liker den nyansatte så gir man ofte tilbakemeldinger til sjefen om dette.

Det burde praktiseres hos flere arbeidsplasser at man tok hensyn til arbeidsmiljøet. Det er en viktig del av et arbeid at man trives med hverandre i en travel hverdag..

Prøvetiden er ofte 6 måneder. Dermed har alle en anledning til å se om man kan arbeide sammen. Hvis det ikke funker er det best at man sier ifra at stillingen ikke fåes til den det gjelder. Tror ikke såveldig på at det har med fagkunnskapen å gjøre. Hvis en som ufaglært virker lærevillig og spør om den rette måten å gjøre ting på så blir kollegaer ofte glad for å vise rette måten og instruere. Hvis den nyansatte kjører sitt eget løp er det nettopp dette og kjemi som gjør at man kan mislike hverandre.

Gjest Alkamira
Skrevet

Hvis man som arbeidskollega ikke liker den nyansatte så gir man ofte tilbakemeldinger til sjefen om dette.

Det burde praktiseres hos flere arbeidsplasser at man tok hensyn til arbeidsmiljøet. Det er en viktig del av et arbeid at man trives med hverandre i en travel hverdag..

Prøvetiden er ofte 6 måneder. Dermed har alle en anledning til å se om man kan arbeide sammen. Hvis det ikke funker er det best at man sier ifra at stillingen ikke fåes til den det gjelder. Tror ikke såveldig på at det har med fagkunnskapen å gjøre. Hvis en som ufaglært virker lærevillig og spør om den rette måten å gjøre ting på så blir kollegaer ofte glad for å vise rette måten og instruere. Hvis den nyansatte kjører sitt eget løp er det nettopp dette og kjemi som gjør at man kan mislike hverandre.

Hvis man har et problem med en kollega er ikke det greieste å gå direkte til den kollegaen med dette? Slik har det alltid vært på de arbeidsplassene jeg har vært på. Det er jo mye bedre å få en tilbakemelding fra den personen som faktisk opplever problemet (synes jeg). Og man får en mulighet til å rette det opp.Hvis alt skal gå via sjefen så kan det gå lang tid før man får vite noe som helst om det.

Gjest i så fall liker jeg ikke profesjonalitet
Skrevet

''Dette syns jeg høres ut som en veldig profesjonell håndtering fra hele organisasjonen. De ansatte har ikke gått rett til henne, men har rapportert til sin overordnede, ''

Mulig det er profesjonelt, men om folk er misfornøyd med meg på noe vis så håper jeg da virkelig de går til meg med det og ikke til sjefen min først. Om jeg ikke endrer meg etter tilbakemelding kan de så selvfølglig ta det med sjefen. Jeg synes ikke det er noe ok i det hele tatt om folk er misfornøyd og ingen sier noe i det hele tatt før sjefn tar det etter et halvt år. Det er mye man kan endre på et halvt år om man bar får vite det.

Gjest miljøterapeuten
Skrevet

''Hvis man som arbeidskollega ikke liker den nyansatte så gir man ofte tilbakemeldinger til sjefen om dette.

Det burde praktiseres hos flere arbeidsplasser at man tok hensyn til arbeidsmiljøet. Det er en viktig del av et arbeid at man trives med hverandre i en travel hverdag..''

Jeg trodde faktisk at det var bedre for arbeidsmiljøet at man gikk direkte til den det gjaldt når gjelder konflikter etc, og at det er faktisk DET å gå via en tredjeperson som skaper dårlig arbeidsmiljø. Jeg har selv hatt kollegaer som jeg ikke har likt, men det har da aldri falt meg inn å fortelle det til sjefen. Hvis det er noe jeg reagerer på så har jeg tatt det direkte opp med vedkommende, og vi har som regel løst det der og da. Vi er da voksne mennesker og vi må da kunne ordne opp oss i mellom.

Men hvis en situasjon/konflikt ikke er ut til å bedre seg selv etter å ha konfrontert vedkommende så ville jeg nok luftet dette for verneombud/sjef.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...