Gå til innhold

Er dette vanlig praksis fra arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Gjest Alkamira
Skrevet

Min venninne er ganske knust nå. Hun jobber som medhjelper på et eldrehjem. Hun har jobbet der i over et halvt år. Ved medarbeidersamtalen i går, fortalte sjefen henne at det hadde kommet klaget på henne fra de andre ansatte. Klagene gikk på at hun var vanskelig å samarbeide med, og at hun manglet en del faglig kunnskap. Derfor var sjefen i tvil om hun ville gi henne en fast stilling fremover.

Min venninne ble virkelig sjokkert. Ikke minst fordi hun ikke har fått en eneste tilbakemelding fra sine kollegaer om at hun var vanskelig å samarbeide med eller at hun manglet faglig kunnskap. Og hvorfor venter sjefen et halvt år med å fortelle henne dette? Og har man ikke krav på en skikkelig tilbakemelding tidligst mulig dersom det oppstår problemer?

Hva synes dere om dette? Er dette profesjonelt? Min venninne lurer på om hun i det hele tatt orker å gå tilbake på jobb.

Skrevet

Ikke veldig profesjonelt,men ganske vanlig. Jeg har opplevd noe likende selv i medarbeidersamtaler.

Gjest prust
Skrevet

Jeg vet ikke om dette er vanlig - men i en hektisk hverdag kan jo arbeidsgiver tenke at hun gir henne en sjanse til "et par uker" og observerer henne og ser om det virkelig er sant det ollegaene har sagt... Og så blir de to ukene til to måneder....

Under medarbeidersamtalen burde sjefen ha vært mye mer konkret på disse tingene, og det burde absolutt også være kommet på bordet løsninger for hvordan samarbeidet kollegaene i mellom kunne bedres.

Skrevet

Dersom noe er "feil" så bør arbeidsgiver gi beskjed om dette umiddelbart slik at personen skal få en mulighet til å forbedre ting.

Slik praktiseres det her i huset. Men det betyr ikke at alle blir ansatt etter endt prøvetid. Gjennom årenes løp har faktisk 2 personer måtte gå.

Gjest Kayia
Skrevet