Gå til innhold

Sunne gode middager for barn

Gjest Skjerpe oss

Anbefalte innlegg

Gjest Skjerpe oss

Har dere tips til sunne og gode middager barn faktisk spiser? Av og til er jeg glad de bare får i seg noe, men ser det lett kan bli for mye pølse og nudler. Syns eldste begynner å få ganske tydelig mage og vil prøve å legge om på hele familiens matvaner framover....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stekt laks er mine glad i. Med salt og sitronpepper. Hollandaissaus og poteter. Og så har jeg et håp om at de en dag skal bli glade i grønnsakene jeg lager også...

Kjøttkaker i brun saus.

Fiskeboller i hvit saus.

Kylling i alle varianter. Nydelig mat!

Seibiff.

Supper av ymse slag.

Lapskaus (det er ikke jeg glad i, altså. Derfor har vi det svært sjelden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekt laks er mine glad i. Med salt og sitronpepper. Hollandaissaus og poteter. Og så har jeg et håp om at de en dag skal bli glade i grønnsakene jeg lager også...

Kjøttkaker i brun saus.

Fiskeboller i hvit saus.

Seibiff.

Supper av ymse slag.

Glemte å skrive at all mat som skal stekes, tilberedes med rapsolje, ikke margarin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Bytt ut vanlig pasta med fullkornspasta, og vanlig ris med villris. Det er mye mer mettende. Jo mer du klarer å "grove opp" sånne ting, jo bedre.

Min eldste er kresen og liker best "søplemat", men han er veldig glad i hjemmelagd tomatsuppe og hjemmelagde fiskekaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Glemte noe: Chili con carne (lagd med karbonadedeig) er ikke så verst sunt, og mange unger liker det veldig godt.

Grillspyd med biter av kyllingfilet og favorittgrønnsakene er sunt og lettvint i disse grilltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn er forskjellige, så å si noe om hva "alle barn liker" er vel umulig.

Men det gjelder jo for barn som for oss alle sammen. Server rene kjøtt og fiskeprodukter. Ikke bearbeidet mat.

Laksefilet med litt krydder og en liten kladd smør på grillen går ned på høykant her i huset. Veldig vellykket. Det samme gjør nok alt kjøtt som ikke er seigt. Men jeg må marinere det slik at det blir litt smak i det.

Kjøp fullkornspasta. Det har det heller ikke vært noen klager på.

Dersom du lager pannekaker så brukt minst 1/3 grovt mel. Jeg har servert pannekaker til maaange unger, og dersom jeg får noen kommentarer så er det at mine pannekaker er veldig gode. Og de spiser mye, så det er ingen tvil om at det faller i smak.

Server oppskjært fukt og grønnsaker. Gulrot før middag er vanlig her. Ho er jo sulten NÅ.

Så det er bare å legge hodet i bløtt og tenke gjennom alt ungene spiser. Og om de ikee synes ting er så kjempegodt, så er ikke det så farlig så lenge de spiser noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker kyllingfileter i alle varianter. Ofte deler jeg dem i to, krydrer og steker dem litt på hver side i stekepanna før jeg legger dem i en form i stekeovnen i ca 15 minutter. Jeg har litt olje i teflonpanna, men ikke noe i forma i stekeovnen. Salat og rin/pasta/potet/brød ved siden av. Om ungene ikke liker salat blir det vellykket å ikke blande salaten. Eplebiter er fantastisk godt ved siden av kylling.

Hvis man trenger saus, finnes det pose-sauser som ikke er så ille. Jeg bruker alltid den letteste varianten av alle sauser.

Ellers er ungene glade i hvit fisk som sei og torsk. Gubben liker ikke laks, så det bruker vi mest når vi griller. Da er det lettere å mikse kjøtt og fisk etter hva folk liker.

En av mine er veldig glad i middag, og kan spise til det er tomt på bordet. Jeg prøver å ikke lage alt for mye mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wokede grønnsaker med laks? Det sklir ned på høykant både hos små og store her hos oss iallefall.

Ellers bruker vi mye kyllingfileter og også svinefilet. Andre typer fisk enn laks er også godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Hemmeligheten er nok som flere sier å erstatte pasta/ poteter/ ris med grønnsaker og rene proteinkilder som rent kjøtt, fisk og grønnsaker. Dropp smør/ fløte i store mengder, og pøs på med de de liker av grønt. Ha alltid salatbolle og vannkaraffel på bordet.

Her er ellers noen favoritter hos meg:

Lettsaltet torsk med potet, gulerøtter og erter.

Ovnsbakt laks med byggris, gulerøtter og agurk.

Fullkornspasta med røkelaks, sukkererter, sopp, paprika, løk og en liten fløteskvett.

Kyllingfilet i mindtre biter, sukkererter, paprika, sopp og løk i grove biter, stekes i form med ostelokk og en liten fløtesvett med currypaste. Ris og salat som tilbehør.

Omelett med magre pølser, poteter og det de ønsker av grønnsaker.

I helga:

Hjemmelagd burger med grove brød og salat.

Hjemmelagd pizza med grov bunn.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttkaker i brun saus.

Fiskeboller i hvit saus.

Seibiff.

Supper av ymse slag.

Hvit og brun saus, dvs saus i det hele tatt er vel ikke det sunneste... Saerlig om man sliter med noen kilo extra.

Ville jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemmeligheten er nok som flere sier å erstatte pasta/ poteter/ ris med grønnsaker og rene proteinkilder som rent kjøtt, fisk og grønnsaker. Dropp smør/ fløte i store mengder, og pøs på med de de liker av grønt. Ha alltid salatbolle og vannkaraffel på bordet.

Her er ellers noen favoritter hos meg:

Lettsaltet torsk med potet, gulerøtter og erter.

Ovnsbakt laks med byggris, gulerøtter og agurk.

Fullkornspasta med røkelaks, sukkererter, sopp, paprika, løk og en liten fløteskvett.

Kyllingfilet i mindtre biter, sukkererter, paprika, sopp og løk i grove biter, stekes i form med ostelokk og en liten fløtesvett med currypaste. Ris og salat som tilbehør.

Omelett med magre pølser, poteter og det de ønsker av grønnsaker.

I helga:

Hjemmelagd burger med grove brød og salat.

Hjemmelagd pizza med grov bunn.

:)

Ble sulten jeg nà! Og sunnere kan det vel ikke bli :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kayia

Hvit og brun saus, dvs saus i det hele tatt er vel ikke det sunneste... Saerlig om man sliter med noen kilo extra.

Ville jeg tro.

Tenker som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville jeg tro.

Litt saus piffer opp maten, synes jeg. Det er jo ikke nødvendig med mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...