Gå til innhold

Hjelp meg med søknaden!

pusi

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å søke jobb, og har fått et råd om å forklare litt med uttdypende i CV'en min.

Jeg var hjemme med mine tre barn i 2 1/2 år. Jeg hadde tre barn under 5 år, og ble overflødig på min daværende arbeidsplass. Dette førte til at jeg ble hjemme med barna, og vi hadde en fin tid sammen. Da lillemor var 3 år og fikk plass i barnehage, følte jeg at tiden var moden for å gå ut i jobb igjen.

Jeg ville ikke ha vært disse årene foruten. Med tre tette var dette et nødvendig valg for meg og min mann. Litt stramt økonomisk, men vi slapp å diskutere hvem som skulle være hjemme, når alle tre fikk vannkopper, men ikke samtidig.

Men hva skal jeg si om dette i CV'en?

Hvordan har dette gjort meg til en bedre person?

PS! Jeg søker ikke jobb i et omsorgsyrke, men i et teknisk og mannsdominert miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville skrevet ganske kort om dette, noe om at:

I forbindelse med nedbemanning på tidligere arbeidsplass, benyttet jeg anledningen til å være hjemme med barna i en periode.

Jeg jobber selv i et teknisk og mannsdominert miljø, og tviler på at det har noen hensikt å utbrodere hvordan livet som hjemmeværende småbarnsmor utviklet våre egenskaper og gjør oss til bedre medarbeidere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bikku

Bare skriv at omstendighetene gjorde at du valgte å prioritere tiden hjemme mens barna var små, men nå er den fasen over? Selv i et mannsdominert miljø bør det være forståelse for den prioriteringa, og i mitt bakhode ligger det også en forventning om at da er det i mannen din sin interesse å ta i et ekstra tak nå, når du skal ut i jobb. Siden du har stilt så mye opp for fellesskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bikku

Bare skriv at omstendighetene gjorde at du valgte å prioritere tiden hjemme mens barna var små, men nå er den fasen over? Selv i et mannsdominert miljø bør det være forståelse for den prioriteringa, og i mitt bakhode ligger det også en forventning om at da er det i mannen din sin interesse å ta i et ekstra tak nå, når du skal ut i jobb. Siden du har stilt så mye opp for fellesskapet.

TIllegg: Det har kanskje ikke gjort deg til en bedre person jobbmessig, men etter så langt fravær er du kanskje ekstra motivert for å gjøre en fagrelatert jobb igjen? Evt noe om at du har holdt deg faglig oppdatert hvis det er en jobb hvor det kan være et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIllegg: Det har kanskje ikke gjort deg til en bedre person jobbmessig, men etter så langt fravær er du kanskje ekstra motivert for å gjøre en fagrelatert jobb igjen? Evt noe om at du har holdt deg faglig oppdatert hvis det er en jobb hvor det kan være et poeng.

Takk. Jeg har vært i jobb etter at jeg var hjemme med barna, så det er ikke noe problem med kunnskapen nå.

I CV'er nå skal man beskrive sin faglige kompetanse og personlige kompetanse med ord.

Coachen vil at jeg skal skrive om hva de forskjellige opplevelsene i jobb og familieliv har gjort med meg som person. Hun vil feks at jeg skal tenke på hvilke evner jeg har brukt mye av når jeg har hatt suksess. Feks da fikk jeg brukt min evne til å organisere og strukturere arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville skrevet ganske kort om dette, noe om at:

I forbindelse med nedbemanning på tidligere arbeidsplass, benyttet jeg anledningen til å være hjemme med barna i en periode.

Jeg jobber selv i et teknisk og mannsdominert miljø, og tviler på at det har noen hensikt å utbrodere hvordan livet som hjemmeværende småbarnsmor utviklet våre egenskaper og gjør oss til bedre medarbeidere.

Takk.

Jeg tror jeg vil gjøre det til mitt valg at jeg ble hjemme med barna, og ikke det at jeg faktisk ble arbeidsledig (eller unemployed som det heter på engelsk).

Jeg ønsker å fremstille at jeg faktisk tar valg, og står for mine valg. Nå velger jeg å jobbe, og det er fordi jeg vil jobbe, ikke fordi det er greit å få lønn. Jeg ønsker å jobbe i deres bedrift, ikke fordi de har en ledig jobb, men fordi jeg ønsker å jobbe der.

Jeg valgte ikke å være hjemme med barna for at jeg ble arbeidsledig, men for at det var det beste for AS Familie, og meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke du bør utdype dette nærmere i en slik jobb.

Skriv at du var hjemme med 3 små barn i denne perioden. Det er vel helt akseptabelt, men er nok ikke spesielt relevant til denne jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du bør utdype dette nærmere i en slik jobb.

Skriv at du var hjemme med 3 små barn i denne perioden. Det er vel helt akseptabelt, men er nok ikke spesielt relevant til denne jobben.

Ja. Jeg tror kanskje ikke jeg skriver noe om det i det hele tatt. Det var mer aktuelt da jeg søkte jobb sist, etter denne hjemmeperioden.

Det er mulig coachen er preget av sin fortid som førskolelærer ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bikku

Takk. Jeg har vært i jobb etter at jeg var hjemme med barna, så det er ikke noe problem med kunnskapen nå.

I CV'er nå skal man beskrive sin faglige kompetanse og personlige kompetanse med ord.

Coachen vil at jeg skal skrive om hva de forskjellige opplevelsene i jobb og familieliv har gjort med meg som person. Hun vil feks at jeg skal tenke på hvilke evner jeg har brukt mye av når jeg har hatt suksess. Feks da fikk jeg brukt min evne til å organisere og strukturere arbeidet.

Det med å prioritere familien viser jo i hvert fall at du tar en og en oppgave om gangen, og gjør det skikkelig når du først har påtatt deg noe ;)

Tre små er en utfordring, og du har i tillegg til å bli effektiv kanskje lært behovet for å differensiere mellom behovene til forskjellige brukergrupper, om det er direkte omsettbart til jobben vet jo ikke jeg.

Spennende å søke ny jobb. Kjenner at jeg får nesten lyst til det selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Så lenge du har annen arbeidserfaring før og etter hjemmeperioden tror jeg de færreste arbeidsgivere vil legge legge særlig vekt på det. Med andre ord kan jeg ikke se du trenger å utdype perioden mer enn å skrive at du var hjemme for å ta deg av egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Jeg tror jeg vil gjøre det til mitt valg at jeg ble hjemme med barna, og ikke det at jeg faktisk ble arbeidsledig (eller unemployed som det heter på engelsk).

Jeg ønsker å fremstille at jeg faktisk tar valg, og står for mine valg. Nå velger jeg å jobbe, og det er fordi jeg vil jobbe, ikke fordi det er greit å få lønn. Jeg ønsker å jobbe i deres bedrift, ikke fordi de har en ledig jobb, men fordi jeg ønsker å jobbe der.

Jeg valgte ikke å være hjemme med barna for at jeg ble arbeidsledig, men for at det var det beste for AS Familie, og meg selv.

Enig i det, det er bedre at det fremstår som dine valg, og ikke pga. "workforce reductions". Mitt poeng er mest at jeg tror ikke du bør vektlegge at dine personlige egenskaper ble så mye bedre av å være hjemme. Lykke til med jobbsøking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...