Gå til innhold

Finne opp stedsnavn til mine barn

linko

Anbefalte innlegg

En merkelig tittel kanskje, men for å forklare nærmere så tok vi ved nyttår over en gård. Vi har unger på 9, 7 og snart 1 år. Vi ønsker at ungene skal få et forhold til de ulike delene av eiendommene våre (har både gård med innjord og setereiendom med skog, vann etc). I forbindelse med bursdagene deres ønsker vi å "gi" dem en plass på eiendommen, f.eks en badeplass, et utkikkspunkt etc som vi gir nye stedsnavn, f.eks Lars-toppen, Per-kulpen...men kommer liksom ikke på de gode navnene...

Plass 1 er ved en liten elv, med en kulp hvor det er mulig å bade og fiske. Elva har akkurat her først en bitteliten foss, deretter en 20 meter med grunt vann og steiner som det er mulig å hoppe mellom, deretter en dypere kulp som etterhvert svinger elva 90 grader og her blir elva igjen grunn. Terrenget rundt er nesten som en gryte (en liten vid dal). Vi planlegger å lage en bålplass ved elva (ved kulpen) her etterhvert. Skogen er hugget i terrenget rundt, men det står igjen noen trær ved stedet vi tenker å lage bålplass. Mine forslag så langt er: Ole-kulpen, Ole-kroken, Ole-svingen, Ole-plassen. Ganske kjedelig altså - trenger noen kreative og mer fargerike stedsnavnforslag...

Plass 2 er på setereiendommen, ved et vann som kalles "Langvatnet". Min eldste sønn tok sin første fisk her med en kjepp med snøre og krok, dette skjedd i ene enden av vannet, på en liten "haug"/rabb ved vannet. Mine (kjedelige) forslag her er: Lars-rabben, Lars-haugen...

Plass 3 er på toppen av en stor haug, et slags utkikkspunkt over gårdseiendommen. Haugen ligger mellom to elver, men disse er såpass langt nede i terrenget at de ikke ses fra toppen av haugen. Skogen har for øyeblikket høg skog, men denne vil nok hugges i løpet av noen år. Utsikten er derfor nå begrenset til to retninger, bl.a med utsikt ned mot gården. Forslag så langt er Ingrid-toppen, Ingrid-haugen...

Dersom du har andre fine navn som kan kombineres med navn, så kom gjerne med dem så kanskje vi finner nye steder på eiendommene våre som kan passe.

Vi kommer til å sette opp skilt med stedsnavnet, slik at ungene virkelig skal føle at dette er "plassen min"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Høres spennende ut

Tenkte på -gryta -leiren -skogen -vika... eller de hoppesteinene kan jo også brukes om det er ei jenta da... pedersteinene bli jo kansje litt i overkant morsomt... Lisas hoppesteiner? eller Lisasteinene? Kansje mor eller far som glir i vannet på de steinene kan lage navnet?

På plassen jeg kommer fra er det både en strand, ei sjøbud og en plass med 3 forskjellige familienavn. -stranda, -plassen og -buda.

Forøvrig var de jo ikke kjedelige dine forslag heller, toppen,haugen,tua eller knausen knatten, fjellet-det kan jo være morsomt med en liten haug som heter pederfjellet? Åsen og fossen er også bra :) Skriv når dere har bestemt dere,da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på -gryta -leiren -skogen -vika... eller de hoppesteinene kan jo også brukes om det er ei jenta da... pedersteinene bli jo kansje litt i overkant morsomt... Lisas hoppesteiner? eller Lisasteinene? Kansje mor eller far som glir i vannet på de steinene kan lage navnet?

På plassen jeg kommer fra er det både en strand, ei sjøbud og en plass med 3 forskjellige familienavn. -stranda, -plassen og -buda.

Forøvrig var de jo ikke kjedelige dine forslag heller, toppen,haugen,tua eller knausen knatten, fjellet-det kan jo være morsomt med en liten haug som heter pederfjellet? Åsen og fossen er også bra :) Skriv når dere har bestemt dere,da!

Når det gjelder haugen, så har selve haugen et navn i dag (også veldig kreativt: Storhaugen), så det nye navnet bør nok gjelde selv toppen / utsikten, ellers tror jeg lett det gamle navnet fremdeles kommer til å bli brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder haugen, så har selve haugen et navn i dag (også veldig kreativt: Storhaugen), så det nye navnet bør nok gjelde selv toppen / utsikten, ellers tror jeg lett det gamle navnet fremdeles kommer til å bli brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede gitt meg en ny idé; vi har jo langt fra noen sjøbod her i landkrabbe-landmen vi har allerede luftet tanken om å lage en gapahuk på plass 2 som jeg beskrev (ved Langvatnet), så kanskje kan stedsnavnet knyttet til en slik "bygning". I tillegg fikk jeg en ide om å bygge et enkelt tårn (a la elgpost-tårnene som er vanlig her i bygda) på toppen av haugen, slik at utsikten blir enda bedre og navnet kan bli f.eks Ingrid-tårnet.

Min inngiftede tante bor i en bygd nordaførr og de har laget "kjærlighetsstien" på gårdseiendommen sin (med benker etc). Sååå kreativ og fargerik er ikke vi trege trøndere ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høres spennende ut

vi har også en "storhaugen" her, men ved siden av rager kulen, og kletten som er høyest.... hvis du leser i bøker med gamle stedsnavn finner du lett andre betydninger av ordene.

-som nesoddtangen....som betyr akkurat det samme nesnesnes eller oddoddodd eller tangentangentangen... jeg synes det kan bli morsomt med ingrids haugtopp eller lignende..

men ved å bygge noe spesiellt blir det jo tingen som holder navnet, ingrids gapahuk. ikke at gapahuken ligger på ingrids plass. Uansett,lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...