Gå til innhold

Finne opp stedsnavn for mine barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

En merkelig tittel kanskje, men for å forklare nærmere så tok vi ved nyttår over en gård. Vi har unger på 9, 7 og snart 1 år. Vi ønsker at ungene skal få et forhold til de ulike delene av eiendommene våre (har både gård med innjord og setereiendom med skog, vann etc). I forbindelse med bursdagene deres ønsker vi å "gi" dem en plass på eiendommen, f.eks en badeplass, et utkikkspunkt etc som vi gir nye stedsnavn, f.eks Lars-toppen, Per-kulpen...men kommer liksom ikke på de gode navnene...

Plass 1 er ved en liten elv, med en kulp hvor det er mulig å bade og fiske. Elva har akkurat her først en bitteliten foss, deretter en 20 meter med grunt vann og steiner som det er mulig å hoppe mellom, deretter en dypere kulp som etterhvert svinger elva 90 grader og her blir elva igjen grunn. Terrenget rundt er nesten som en gryte (en liten vid dal). Vi planlegger å lage en bålplass ved elva (ved kulpen) her etterhvert. Skogen er hugget i terrenget rundt, men det står igjen noen trær ved stedet vi tenker å lage bålplass. Mine forslag så langt er: Ole-kulpen, Ole-kroken, Ole-svingen, Ole-plassen. Ganske kjedelig altså - trenger noen kreative og mer fargerike stedsnavnforslag...

Plass 2 er på setereiendommen, ved et vann som kalles "Langvatnet". Min eldste sønn tok sin første fisk her med en kjepp med snøre og krok, dette skjedde i ene enden av vannet, på en liten "haug"/rabb ved vannet. Vi har snakket om å lage en gapahuk her. Mine (kjedelige) forslag her er: Lars-rabben, Lars-haugen...

Plass 3 er på toppen av en stor haug, et slags utkikkspunkt over gårdseiendommen. Haugen ligger mellom to elver, men disse er såpass langt nede i terrenget at de ikke ses fra toppen av haugen. Skogen har for øyeblikket høg skog, men denne vil nok hugges i løpet av noen år. Utsikten er derfor nå begrenset til to retninger, bl.a med utsikt ned mot gården. Forslag så langt er Ingrid-toppen, Ingrid-haugen...

Dersom du har andre fine navn som kan kombineres med navn, så kom gjerne med dem så kanskje vi finner nye steder på eiendommene våre som kan passe.

Vi kommer til å sette opp skilt med stedsnavnet, slik at ungene virkelig skal føle at dette er "plassen min"

Skrevet

Ingridtind, Mount Ingrid ;-)

Oledammen

Larsplassen

Gjest idgie
Skrevet

Dette hørtes kjempespennende ut! :)

Noen ideer som dukka opp:

1. Ole-bekken, Ole-stryket

2. Lars-knausen

3. Ingrid-hovden, Ingrid-klippen, Ingrid-kollen, Ingrid-nuten

Skrevet

Dette hørtes kjempespennende ut! :)

Noen ideer som dukka opp:

1. Ole-bekken, Ole-stryket

2. Lars-knausen

3. Ingrid-hovden, Ingrid-klippen, Ingrid-kollen, Ingrid-nuten

Takk for forslagene!

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1245878006' post='4170516]

Ingridtind, Mount Ingrid ;-)

Oledammen

Larsplassen

Takk for forslagene, det kunne vært arti med f.eks Ingrid-tind på den haugen he-he

Skrevet

Takk for forslagene, det kunne vært arti med f.eks Ingrid-tind på den haugen he-he

Mount Ingrid var jo knall, da!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...