linko Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Vi har en 1.klassing som ikke er spesielt glad i å lese, men har nettopp oppdaget en mulig grunn. Han skjønner ikke poenget med å lese tekster om oppdiktede unger som gjør forskjellige ting, men da han fikk faktatekste ble alt mye mer interessant - da kunne han lære noe samtidig. Jeg må faktisk innrømme at jeg har lært litt jeg også (at rumpetroll puster med gjeller, men at den puster med lunger når den blir frosk). Det hjelper også på motivasjonen at å lese faktatekst først, deretter krysse av for riktige påstander om teksten etterpå. Det bør imidlertid ikke være for mye tekst, da gir han opp. Spørsmålet er; finnes det noen slike bøker, hefter etc som dere anbefaler eller må jeg lage selv?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 På skolen har de små lesebøker som de får i leselekser. Her er det noen som er fakta bøker (ja - har også lært en del) og noen som er underholdning. De har noen av disse småbøkene/heftene på biblioteket - men jeg har ikke sett så veldig mange av dem. Men du kan jo be læreren om å gi han faktabøkene i lekse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Jeg ville tatt en tur på biblioteket med ham. Hvis han er særlig opptatt av noe, f.eks. dinosaurer, Guinness' rekordbok, barneleksikon, sjørøvere, så finner dere sikkert noe der. Slike bøker kan være en stor motivasjon for lesing! Min eldste lærte seg å lese gjennom tegneserier. Jeg gidder ikke lese høyt fra tegneserieblader, så da var det eneste alternativet å lære seg å lese :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Min gutt har hatt stor glede av disse bøkene som han har hatt som tilleggsbok i norsktimene. De er beregnet på skole, men du kan sikkert få kjøpt hvis du spør. http://www.cappelendamm.no/main/Katalog.aspx?f=10088&artid=5905&AspxAutoDetectCookieSupport=1 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Min gutt har hatt stor glede av disse bøkene som han har hatt som tilleggsbok i norsktimene. De er beregnet på skole, men du kan sikkert få kjøpt hvis du spør. http://www.cappelendamm.no/main/Katalog.aspx?f=10088&artid=5905&AspxAutoDetectCookieSupport=1 Akka- og Bakkabøkene er nok noe vanskelig for en gjennomsnittelig førsteklassing. Vi starter vel med disse som ekstrastoff i 2. eller 3. klasse tror jeg. Men vet at det er en serie som brukes før disse bøkene også. Tror de heter, sol, måne, stjerner og et fjerde navn jeg ikke husker. Men tror ikke disse går spesielt på faktakunnskap da. Det gjør heller ikke Akka og Bakkabøkene, men de pleier være veldig populære hos barna. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Min eldste sønn har aldri likt å lese pga ganske sterk dysleksi. Men ha fantr plutselig ut at småfugler (av alle ting!) var interessante dyr, så vi kjøpte en bok om norske småfugler. Der var teksten delt inn i små avsnitt som handlet litt om hver fugl, og med fine bilder til. Tror det var den første boken han kom igjennom. Senere har vi kjøpt ulike "barneleksikon" om ulike ting. Der er det små lettleste tekster til mange spennende ting. Læreren på skolen fortalte at han en dag i tredje klasse ålutselig hadde opplyst klassen om at det var x-antall kuldegrader på månens skyggeside. Hun syntes dette hørtes usannsynlig ut og sjekket det opp. Og jammen stemte det ikke. Deyt han han lest seg til gjennom et av sine barne-leksikon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Vår ukonsentrerte datter som nå er 10 har alltid elsket diverse faktabøker. Gå i en god bokhandel og be om hjelp. Det finnes utrolig kule verdensatlas, om dyr i skogen/ fjære/ på fjellet/ insekter osv. Også om dinosaurer, verdensrommet osv. En del av bøkene er ganske dyre, men det hender det er salg. Finnes nok også et bra utvalg på bilioteket. Der har de også kyndig personale. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Som mamma til en faktafanatiker ;-) så vet jeg at det finnes MASSE av fine faktabøker for unger der ute! Her er noen eksempler: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3078986 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3584314&rom=MP http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1434168 Våre gutter har ei kjempefin bok om kroppen, der det er mange luker, småbøker etc inni - veldig artig og informativ. Dessuten er det en Disney fakta bok om dinosaurer som er fantastisk fin, synes seksåringen min. Han liker også veldig godt ei bok om romskip. Tips: Ta med barnet til nærmeste bokhandler og la han velge den/de bøkene han synes ser mest spennende ut. Det er masse fine faktabøker! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.