Gå til innhold

Når sende barna alene på badestranda?

Shadow 650

Anbefalte innlegg

Eg registrerer at barn ned til 6 år alderen får gå på stranda alene - uten at foreldrene bryr seg om tilsyn.

I dag registrerte eg flere 8-9 åringer alene.

Skrekk-scenarioet er hvis "noe" skjer, og ingen voksne er på stranda. Hvilken traumatisk opplevelse ville ikke disse ungene oppleve å skulle forholde seg til en evt. drukning alene?

Selv ville eg aldri sendt datteren min alene til badestranda fær hun er 13-14 år. Nå er hun snart 9 år, og mestrer 25-meteren.

Hva er deres mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Det var akkurat en tråd om dette for et par dager siden:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4170718

Men har du virkelig sett så små barn alene på stranda? Her er det noen fra 9-10 års alderen, men sjelden yngre.

Min tiåring får ikke lov å bade uten at noen voksne er i nærheten. Vi var vitner til en drukningsulykke i vår - der en 6-åring druknet, selv om det var mange mennesker rundt. En fryktelig opplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg har ikke tenkt tanken at mine skal dra på stranda alene. De er 8 og 9 og begge svømmer 200 meter uten problemer.

Ser for meg at de kan være der alene fra 12-14 års alder eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12-åringen min får gå alene i svømmehallen, men ikke på stranda. Hun er en god svømmer, har gått på svømmekurs i flere år og ble tatt opp i svømmeklubben her og gikk der omtrent et år.

Men stranda? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.... ville gjerne sett den 13-åringen som går med på å ha mamma med seg på stranden....

Ungene mine har fått lov til å dra alene (sammen med venner) fra rundt 11-års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Jeg sender min 11-åring i svømmehallen jevnlig, uten betenkeligheter. Her er det etstykke til stranda så vil de bade må de kjøres. Men hadde det vært et sted jeg betraktet som "trygt" hadde jeg nok latt henne gå, riktignok ikke alene, men sammen med venner. Hun er riktignok en dyktig svømmer og er som en fisk i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

black wealch

11-åringen får dra sammen med venner i svømmehallen, og vil i sommer få dra på stranda med en kompis uten voksne.

Jeg bekymrer meg litt, men han er veldig fornuftig, og god til å svømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart som tidene forandrer seg. Da jeg var barn syklet vi alene til stranden fra 8-10 års alder, og det gikk helt fint. Det var stas å bli vist tillit til at vi kunne greie oss selv.

Her vi bor har det aldri vært noe spørsmål om å få dra og bade alene fordi vi bor så langt unna stranden at de må kjøres uansett. Men min 11-åring kunne fint fått dra på stranden med venner. Han svømmer som en fisk.

Jeg syns det høres veldig lenge ut å vente helt til barna er 13-14 år før de får dra på stranda alene. Til sammenlikning: Jeg flyttet faktisk hjemmefra da jeg var 16, og det gikk bra det også. Jeg tror vi overbeskytter barna våre litt mer enn hva godt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene mine blir 10 og 11 til neste sommer, da kan jeg sende de alene. Jeg ser nå at de klarer seg helt fint, jeg sitter ikke å følger med når de bader. Da ville jeg mått være mere under vann enn over. De var svømmedyktige i 5 årsalderen, og har vært mye både i svømmehallen og sjøen.

Det er stor individuelle forskjeller i denne alderen. En klasse vennine på 10 år var med på stranda igår, og hun kan ikke svømme. ( maks 5 meter ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget skrev jeg her om dagen. Fikk masse svar. Generelt virket det som de fleste mente at 10-112 år var vanlig. Men du kan jo bare lese svarene selv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget skrev jeg her om dagen. Fikk masse svar. Generelt virket det som de fleste mente at 10-112 år var vanlig. Men du kan jo bare lese svarene selv:-)

10-12 år mente jeg jo:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.... ville gjerne sett den 13-åringen som går med på å ha mamma med seg på stranden....

Ungene mine har fått lov til å dra alene (sammen med venner) fra rundt 11-års alderen.

13 åringen min vil gjerne ha med oss voksne ennå.

Ho er alene sammen med venner når det passer, og sammen med oss når det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 åringen min vil gjerne ha med oss voksne ennå.

Ho er alene sammen med venner når det passer, og sammen med oss når det passer.

Ja, det er klart familier gjerne er sammen på stranden. Jeg utrykte meg litt uklart: mente at hvis en 13-åring drar med venner på stranden, så er de ikke interessert i å ha en barnepasser med seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ja dette kan være farlig

Ingen bør bade helt alene, hverken voksne eller unger. Det går an å få kramper og da er det best å ha noen der som kan redde deg uansett hvor svømmedyktig du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er klart familier gjerne er sammen på stranden. Jeg utrykte meg litt uklart: mente at hvis en 13-åring drar med venner på stranden, så er de ikke interessert i å ha en barnepasser med seg :)

Der er jeg enig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, men en 112 åring får vel også lov til å gå alene på badestranda.

tenker en på 112 absolutt hadde hatt behov for strandfølge;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...