Gå til innhold

Stopp og sov - hjelper det?

Anbefalte innlegg

Gjest diesel hansen
Skrevet

Statens vegvesen "reklamerer" for at man skal stopp og sove i 15 minutter dersom man er trøtt når man kjører bil. "– Blir man trett, skal man stoppe og ta en energidupp. Et kvarter er nok til å bli uthvilt", sier Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF

Jeg har forsøkt dette, men er langt trøttere etter ett kvarter. Er det bare meg som er blir "verre" av å sove, eller er det flere av oss?

Gjest Meegan
Skrevet

Tror det hjelper godt. Men kan anbefale en avslapningscd, som man kun hører på mens man ikke kjører bilen.

Ellers synes jeg det hjelper å prate. Eks ta en telefon til noen.

Jeg stoppet en gang for å sove, men jeg fikk absolutt ikke sove utenfor en bensinstasjon, og følte meg ikke trygg nok til å sove på landeveien. Men vet av erfaring at en 20 minutters sovepause kan være meget oppkvikkende.

Gjest bikku
Skrevet

For min del hjelper det. Først en dupp eller bare dyp hvile i 10-15 minutt, så et par minutters rask gange utenfor/rundt bilen. Det gjør underverker. Men er jeg skikkelig trøtt, som i søvnunderskudd, da kan behovet for en timeout komme ofte.

Skrevet

Jeg kjører ikke bil, men jeg har jo vært sliten og ukonsentrert noen ganger, og da har det hjulpet å sove/døse i 15-20 minutter.

Mrs. Wallace
Skrevet

For meg hjelper en powernap veldig, jeg gjør det ofte i hverdagen. Men den må ikke bli for lang, da blir jeg trøttere.

candyqueen_83
Skrevet

Man kan holde et nøkleknippe i hånden. Når det detter i gulvet da har du fått nok hvile :o)

Skrevet

''Jeg har forsøkt dette, men er langt trøttere etter ett kvarter. Er det bare meg som er blir "verre" av å sove, eller er det flere av oss?''

Nettopp. Vet ikke hvor den dama har påstanden fra. Stemmer det at man sover i sykluser på ca. 1,5 timer, burde en blund på like lang tid være nødvendig. Da er første rasteplass med hørselvern i ørene å foretrekke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...