Gå til innhold

Barn og overvekt

Gjest ønsker å stoppe utvikling av overvekt

Anbefalte innlegg

Jeg er bekymret for min 9-årige datter, fordi hun begynner å bli overvektig. Hun er 131 cm lang, og veier 28,6 kg. I seg selv er vel ikke det overvekt, men problemet er at det virker som om hun har gått raskt opp i vekt de siste par månedene. Hun "lagrer" rundt magen og opp til brystkassen, men har tynne ben og armer. Hun ser derfor lubnere ut enn hun er ut i fra høyde og vekt.

Jeg er redd vi ikke skal klare å stoppe dette. Hun spiser veldig lite, har alltid gjort det, og jeg har nok vært for slepphendt med å velge pålegg og middager som hun har spist, siden problemet har vært at hun har spist lite. Men nå når hun legger sånn på seg, må jeg jo få henne til å akseptere strengere regler på å spise sunt og ikke spise godteri annet enn på lørdag osv.

Vi har stort sett holdt oss til disse reglene hittil også, men ikke SÅ strengt, siden hun uansett aldri har spist mye.

For ei god stund siden beskrev jeg her inne hva hun levde på, og da kommenterte mange at hun spiste mindre enn deres 3-åringer osv. Hun har virkelig vært småspist.

Gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå synes jeg det høres ut som du overdriver litt. Se på denne tabellen:

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/jenterveksttabell.php

Gjennomsnittet for 9-årige jenter er 132 cm / 27,5 kg, så med 131 cm / 28,5 kan hun umulig være overvektig? Sørg for sunn mat, godis kun på lørdag og vær med henne i aktivitet (tur i skogen, sykle osv), det burde holde lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Datteren din er helt gjennomsnittlig. Hun ligger på 57 percentilen, som betyr at hun er tyngre enn 57% av jentene på hennes alder, og lettere enn 43% av dem. Mer normal skal det noe til å bli.

http://apps.nccd.cdc.gov/dnpabmi/Result.aspx?&dob=6/1/2000&dom=6/1/2009&age=108&ht=131&wt=28.6&gender=2&method=1

Så la jentungen fortsette å spise som hun gjør, ikke gi henne unødvendige og feilaktige komplekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd er at du ikke tenker på dette lenger. Barn vokser i rykk og napp, vekten og lengden øker gjerne ikke samtidig. Du skal se at hun etterhvert strekker seg i lengden, og ikke er like "rund" rundt magen lenger.

Eller er det noe ved spisemønsteret hennes som er endret? Har hun plutselig begynt å spise mye i smug for eksempel?

Å legge vekt på at dere skal spise sunt (ikke kalorifattig) er jo alltid lurt, for hele familien. I sommervarmen kan jeg anbefale masse frukt, da får hun i seg en del væske også, som det er viktig å få i seg når det er så varmt. I varmen ville jeg ikke vært så nøye med hva hun drikker heller, foretrekker hun saft fremfor vann så la henne få det, og is for å kjøle seg ned kan også være greit på de varmeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger vokser i rykk og napp. Fortsett å legg vekt på sunn mat i hverdagen og kos dere ellers-

Datteren min på 10 har også blitt mer "lubben" rundt magen det siste året, de nærmer seg pubertet og det ville være unaturlig at de var som spiker etterhvert. Mest sannsynlig tar ho det igjen i lengdevekst igjen etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du mener at vektøkningen ikke står i et rimelig forhold til næringsinntaket, så kan du diskutere med fastlegen hvorvidt stoffskiftet hennes bør sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun kan da ikke være overvektig. Har selv ei på 10 som jeg målte til 131 cm. Ho er ca. 25 kilo. Jeg kan se magemusklene hennes, så da må ho jo være slank!

Men å være påpasselig med hva du tilbyr av mat er alltid smart. Pass på å få nok grønnsaker. Det gir masse vitaminer og mineraler.

Det er oftest ikke mengen som er skadelig, men valgene man tar.

Så det er bra at du er påpasselig og lærer henne gode matvaner allerede nå. I tillegg er jo også trim utrolig viktig. Gå/bruk sykkel i nærområdet i stedet for bilen. Spark ball, bruk rockering osv. Vær kreativ og et godt forbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Problemet er, som dere sier, nok ikke vekten hennes i seg selv, men det at hun har begynt å legge på seg uten at jeg egentlig skjønner hvorfor. Tror ikke hun spiser mer enn ellers.

Kan kanskje hende at det henger sammen med at kroppen forandrer seg i forbindelse med at puberteten nærmer seg, men jeg trodde det var litt tidlig.

Nå fokuserer vi sunt og bevegelse, så tar jeg kontakt med lege over sommeren, dersom hun fortsetter å legge på seg "uten grunn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...