Gjest Nickløsheletia Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 ''Absolutt ingen tid, og det synes jeg ikke andre skal gjøre heller. Jeg er lærer og synes det _ikke_ skal jobbes med slikt i ferien. Livet er mer enn skolefremgang i ulike fag. Man kan oppfordre til lesing av blader og bøker og legge til rette for det ved lange bilturer og slikt. Jeg blir litt forskrekket av slike innlegg egentlig.'' Hvorfor er andres valg så forskrekkelig? Ulike barn har ulike behov, ikke nå å bli sjokkert over. Barnet vårt skal jobbe noe med skolearbeid i sommer. Hovedgrunnen er at han har blitt hengende etter i flere fag pga. han har en synsfeil som først ble oppdaget i år. Med denne synsfeilen var det helt naturlig at h*n hadde lesevansker. Nå som denne feilen har blitt korrigert må h*n trene mer enn de andre for å ta igjen de andre på sitt nivå. Lesevanskene h*s har også gått ut over andre fag, både i forhold til at h*n har blitt usikker og ikke minst at h*n har blokkert mye på tekstoppgaver. Vedlikehold og kunne få tilbake følelsen av mestring er kjempeviktig for at barnet vårt skal få en bedre skolehverdag neste år. Sommerferien er lang, noen økter i ny og ne skader de ikke. Så ikke skjær alle over en kam selv om de ikke tenker akkurat som deg. Er veldig enig i det du sier her. Spesielt det med mestring. Du hjelper barnet ditt til en bedre hverdag uten å ødelegge sommerferien, men jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 ?? Det kan da ikke være normalt å holde på med det? Ville heller kjøpt inn noen oppgavebøker de kan holde på med hvis de har LYST. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Ikke noe bevisst. Vi leker og spiller spill, leser og koser oss. Regner med at det er mer enn godt nok :-) Sønnen vår knekte ikke lesekoden i 1 klasse, men jeg kommer ikke til å "jobbe" med det. Putter inn litt der det passer for å si det sånn, har det litt i bakhodet :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Guttungen leser 15 min hver kveld - også i ferier. Han har sjøl bestemt at han skal være med på et leseprosjekt i ferien i regi av biblioteket, der barna skal lese 5 bøker i løpet av sommerferien. http://www.deichmanske-bibliotek.oslo.kommune.no/article140289-5360.html Han har fått opp lesehastigheten sin veldig det siste året, så de 15 min om dagen har faktisk gjort underverker, og han veit sjøl at det er viktig at han fortsetter å jobbe med dette. I motsetning til meg leser han lite frivillig, jeg slukte den ene boka etter den andre i løpet av ferien da jeg var på samme alder... Utover det tror jeg ikke vi gjør noe mer. Ferie er ferie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navy Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Hvilken jobb har du selv? Arbeider du 8 timer hver dag? Har du LEKSER når du har fri fra jobb? Hvorfor skal ikke skoleungdom ha ferie på lik linje med andre? Jeg reagerer faktisk litt på at alle skoleungdom skal være ute i arbeid i hele sommer. Hvorfor skal ikke de ha fri, ferie, på lik linje med alle andre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Absolutt ingenting. Det er ferie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annonymia Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Hvis ungen din skal beholde motivasjonen til skolearbeid i framtiden så bør du ihvertfall forsøke å gjøre ting litt interessant for han? IKKE les gørrkjedelig (unnskyld) skolestoff i ferien ihvertfall. Du må da vel greie å finne noe mere morsomt? Motivasjon er veldig viktig, mener jeg, ting må være litt spennende og utfordrende. Hvis ikke vil de fleste barn bli passive og trekke seg unna. Hva har ungen din interesse for (skrives interesse egentlig sånn?) Veldig viktig å gi støtte på det barna har evner til og ønsker å gjøre. Triste skolebøker blir det sikkert nok av til høsten... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Jo, men nå tenker jeg helst på at de leste for meg. Jeg mener det går å si til et barn at det som føles som jobb nå, får man glede for senere. At det er en stor glede å være en god leser og lære seg i å bli glad i bøker. Jeg synes Aleksander Rybak er et godt eksempel. Foreldrene satte strenge krav, men i dag takker han dem. Det samme gjør forresten min datter nå. Hun måtte øve på piano 1 time hver dag. Hun var ikke glad for det alltid, men hun innrømmer at hun er glad for det nå. Nå koser hun seg med spillingen og har stor glede av sette seg ned med pianoet å spille for venner og familie. Men så har du også alle de som har slitt med at det ble stilt for store krav om prestasjoner i oppveksten... Klart øvelse gjør mester, men jeg synes barn også skal føle at de er like verdifulle selv om de kanskje ikke presterer like bra hele tiden. De voksne som klarer å balansere dette bra - i sammenheng med barn som takler dette "presset", så går det sikkert helt fint 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Ingenting. Om sommeren har vi ferie. Ungene leser jo en god del allikevel og vi kan godt snakke litt engelsk og leke oss litt med matte når vi legger sammen summer i butikken f.eks., men ikke noe skoleopplegg i ferien nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 ''Absolutt ingen tid, og det synes jeg ikke andre skal gjøre heller. Jeg er lærer og synes det _ikke_ skal jobbes med slikt i ferien. Livet er mer enn skolefremgang i ulike fag. Man kan oppfordre til lesing av blader og bøker og legge til rette for det ved lange bilturer og slikt. Jeg blir litt forskrekket av slike innlegg egentlig.'' Hvorfor er andres valg så forskrekkelig? Ulike barn har ulike behov, ikke nå å bli sjokkert over. Barnet vårt skal jobbe noe med skolearbeid i sommer. Hovedgrunnen er at han har blitt hengende etter i flere fag pga. han har en synsfeil som først ble oppdaget i år. Med denne synsfeilen var det helt naturlig at h*n hadde lesevansker. Nå som denne feilen har blitt korrigert må h*n trene mer enn de andre for å ta igjen de andre på sitt nivå. Lesevanskene h*s har også gått ut over andre fag, både i forhold til at h*n har blitt usikker og ikke minst at h*n har blokkert mye på tekstoppgaver. Vedlikehold og kunne få tilbake følelsen av mestring er kjempeviktig for at barnet vårt skal få en bedre skolehverdag neste år. Sommerferien er lang, noen økter i ny og ne skader de ikke. Så ikke skjær alle over en kam selv om de ikke tenker akkurat som deg. Jeg tror nok hun ble forskrekket fordi foreldre lurer på hvor mye skolearbeid barna bør gjøre i ferien. De fleste foreldre jobber ikke målbevisst med skolearbeid i ferien, men lærer barna skolerelaterte ting i naturlige settinger. Det blir noe helt annet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 ''Mitt barn sliter med matte, og ligger langt etter av ulike grunner. Jeg har ikke tenkt å pugge gangetabellen med han i sommer.'' Klart du ikke skal gjøre det, men matte kan man få inn på helt andre og mer lekbetonte måter. Ungene mine spør ofte ved frokostbordet om vi ikke kan spørre dem om mattestykker. Da begynner vi lavt slik at de skal føle at de mestrer dette godt og får ros. Etterhvert kan vi prøve med litt mer kompliserte oppgaver. De synes dette er mye mer spennende enn jeg og pappaen synes det er ;-) Når du kjøper en pakke med ti is i butikken kan du "lure på" hvor mange is det blir til hver hvis dere er tre eller fire i familien f.eks. Det er slike konkrete ting som kan inspirere til matematikkglede - ikke pugging av gangetabeller (iallefall ikke i ferien ;-)) Sånn er Snuppa her også og duverden som det løsnet etter at vi begynte med å terpe slike småstykker! Både i pluss, minus og gange! Nå har hun selv hengt opp gangetabellen på do og omtrent hver gang hun er der inne hører jeg hun sitter og messer på gangetabellene for seg selv. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Vi gjør ikke skolearbeid i ferien, deilig å ha fri! Noe annet er jo om det er helt lystbetont. Gutten min som nylig er ferdig med annen klasse er veldig glad i å lese, og kommer nok til å lese mange bøker i sommer. Videre liker han å leke med matte muntlig, så det blir nok litt indirekte øving på den måten, det samme med engelsk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Sånn er Snuppa her også og duverden som det løsnet etter at vi begynte med å terpe slike småstykker! Både i pluss, minus og gange! Nå har hun selv hengt opp gangetabellen på do og omtrent hver gang hun er der inne hører jeg hun sitter og messer på gangetabellene for seg selv. ) Tipset med å henge gangetabellen opp på do skal jeg jammen prøve selv også 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jamvold Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Ingenting skolearbeid gjøres i sommerferien. Da har vi fri og bare koser oss!! Trodde alle gjorde dette jeg?!! Du gjør vel heller ikke jobbrelaterte ting i din ferie eller? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Ingenting skolearbeid gjøres i sommerferien. Da har vi fri og bare koser oss!! Trodde alle gjorde dette jeg?!! Du gjør vel heller ikke jobbrelaterte ting i din ferie eller? Vi er nok mange som må gjøre jobbting i løpet av ferien... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Jeg ville sørget for at en evt. svak leser leste noe i løpet av sommeren, men forøvrig latt andre ting ligge. (Tenker her på datteren din og ikke på sønnen, for han trenger sikkert oppfølgning som vanlig. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Jeg har en gutt som er ferdig i 2. klasse. Vi har ingen som helst planer å gjøre noe skolearbeid i skoleferien. Men han leser litt alene innimellom fordi han synes det er gøy - og for å roe ned om kvelden om han trenger det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Jeg setter ikke av noe tid til skolearbeid i sommerferien, nei. Men jeg har barn som leser i timevis helt frivillig. Jeg hadde kanskje oppfordret til å lese hvis de ikke hadde lest av seg selv, men lesing av morsomme bøker og Donald-pockets kaller jeg på noen måte skolearbeid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Vi er nok mange som må gjøre jobbting i løpet av ferien... ''Vi er nok mange som må gjøre jobbting i løpet av ferien...'' Jepp, er nok det. Men jeg unner ungene å ha fri, sove lenge og ikke "henge i stroppen" som resten av året. Og de nyyyter det :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fuchur Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Vår skal opp i tredje, og vi har ikke lagt noen spesielle planer. Bortsett fra at de skal ha "lesekonkurranse" i sommer da, så vi får vel notere alt han leser... Hen leser heldigvis gjerne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.