Lillemus Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Tipset med å henge gangetabellen opp på do skal jeg jammen prøve selv også Her var det Snuppa selv som kom på ideen, jeg tror en av venninnene hadde gjort det. ) Jeg laminerte den på jobben og så hengte hun den opp selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Ingenting annet enn det som trengs for å kjøpe is og lese donald. De skal øve på instrumentene sine (piano og trompet) om ikke hver dag så noen ganger pr uke. (det gjør jeg selv også) -bortsett fra det har de fri 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Absolutt ingenting. Ferie er ferie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Har ei som er ferdig i 4. klasse. For et par år siden leste jeg at unger som ikke leser i sommerferien faller 2 mnd. tilbake i lesing. Det er jo litt dumt. Men akkurat lesingen klarer snuppa greit å fikse selv. I går leste ho 50 sider, og i dag 40 sider. Altså godt over en times lesing begge dagene. Matte klarer jeg å flette inn i mange sammenheng. Og engelsk snakker vi daglig. Så vi gjør jo mye, men har egentlig ingen fokus på det:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbe Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 Har ei som er ferdig i 4. klasse. For et par år siden leste jeg at unger som ikke leser i sommerferien faller 2 mnd. tilbake i lesing. Det er jo litt dumt. Men akkurat lesingen klarer snuppa greit å fikse selv. I går leste ho 50 sider, og i dag 40 sider. Altså godt over en times lesing begge dagene. Matte klarer jeg å flette inn i mange sammenheng. Og engelsk snakker vi daglig. Så vi gjør jo mye, men har egentlig ingen fokus på det:-) WOW - 2 mnd ttilbakee i lesehastighet - ja - lærerne sa at barna absolutt burde lese for å holde oppe lesehastigheta, og jeg synes liksom at det er ok å gjøre praktisk bruk av matematiken og engelsken som hun har lært i løpet av skole-året. Nå i sommer spurte hun om hun kunne få MULTI sine mattebøker, istedet for å kjøpe sånne aktivitetsbøker - vi pleier å kjøpe slike aktivitetsbøker som man får i bokhandelen når vi skal på reise, men i år ville hun altså ha matteboka til MULTI (de har abakus på skolen, men hun synes multi ser spennende ut fordi den har så gode nett-sider) - så da gjorde jeg det da - kjøpte mattebøkene - er spennt på om hun virkelig engasjerer seg.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 WOW - 2 mnd ttilbakee i lesehastighet - ja - lærerne sa at barna absolutt burde lese for å holde oppe lesehastigheta, og jeg synes liksom at det er ok å gjøre praktisk bruk av matematiken og engelsken som hun har lært i løpet av skole-året. Nå i sommer spurte hun om hun kunne få MULTI sine mattebøker, istedet for å kjøpe sånne aktivitetsbøker - vi pleier å kjøpe slike aktivitetsbøker som man får i bokhandelen når vi skal på reise, men i år ville hun altså ha matteboka til MULTI (de har abakus på skolen, men hun synes multi ser spennende ut fordi den har så gode nett-sider) - så da gjorde jeg det da - kjøpte mattebøkene - er spennt på om hun virkelig engasjerer seg.... Hvor fikk du kjøpt de? Bokhandel? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 WOW - 2 mnd ttilbakee i lesehastighet - ja - lærerne sa at barna absolutt burde lese for å holde oppe lesehastigheta, og jeg synes liksom at det er ok å gjøre praktisk bruk av matematiken og engelsken som hun har lært i løpet av skole-året. Nå i sommer spurte hun om hun kunne få MULTI sine mattebøker, istedet for å kjøpe sånne aktivitetsbøker - vi pleier å kjøpe slike aktivitetsbøker som man får i bokhandelen når vi skal på reise, men i år ville hun altså ha matteboka til MULTI (de har abakus på skolen, men hun synes multi ser spennende ut fordi den har så gode nett-sider) - så da gjorde jeg det da - kjøpte mattebøkene - er spennt på om hun virkelig engasjerer seg.... Ligger barnets eget ambisjonsnivå så høyt? At hun ønsker seg mattebøker til sommerferien?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Ligger barnets eget ambisjonsnivå så høyt? At hun ønsker seg mattebøker til sommerferien?? Det finnes faktisk barn som synes matte er det beste faget på skolen. Jeg liker matte fremdeles, og jeg forsøker noen ganger å bryne meg på juniors matte oppgaver for vg3, bare for å overbevise meg selv om at jeg ikke har glemt alt, selv om det er 40 år siden jeg sluttet skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Det finnes faktisk barn som synes matte er det beste faget på skolen. Jeg liker matte fremdeles, og jeg forsøker noen ganger å bryne meg på juniors matte oppgaver for vg3, bare for å overbevise meg selv om at jeg ikke har glemt alt, selv om det er 40 år siden jeg sluttet skolen. Jeg liker også matte nå:-) Men ikke da jeg var barn, og heller ville leke med venner og ha ferie og fri:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbe Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 Hvor fikk du kjøpt de? Bokhandel? Bestilte de direkte fra forlaget (Gyldendal.no) - portofritt og de er ikke dyre - kostet 310 for begge bøkene (var 4.klasse bøkene). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbe Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 Jeg liker også matte nå:-) Men ikke da jeg var barn, og heller ville leke med venner og ha ferie og fri:-) Hun vil vel ha begge deler - både ferie og fri, men også utfordringer, og da liker hun matte..... Samme unge løste sudoku da hun var 6-7 år så det ligger nok for henne... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Hun vil vel ha begge deler - både ferie og fri, men også utfordringer, og da liker hun matte..... Samme unge løste sudoku da hun var 6-7 år så det ligger nok for henne... OK.-) Jeg blir bare litt bekymret over barn med et høyt ambisjonsnivå i så ung alder. Alvoret kommer fort nok, tenker jeg:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Jeg liker også matte nå:-) Men ikke da jeg var barn, og heller ville leke med venner og ha ferie og fri:-) Ja, altså så har mine barn fått lov til å ha sommerferie og fri fra all undervisning i skoleferien, bare så det skal være sagt. Men allikevel er det et par av dem som elsker matte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 WOW - 2 mnd ttilbakee i lesehastighet - ja - lærerne sa at barna absolutt burde lese for å holde oppe lesehastigheta, og jeg synes liksom at det er ok å gjøre praktisk bruk av matematiken og engelsken som hun har lært i løpet av skole-året. Nå i sommer spurte hun om hun kunne få MULTI sine mattebøker, istedet for å kjøpe sånne aktivitetsbøker - vi pleier å kjøpe slike aktivitetsbøker som man får i bokhandelen når vi skal på reise, men i år ville hun altså ha matteboka til MULTI (de har abakus på skolen, men hun synes multi ser spennende ut fordi den har så gode nett-sider) - så da gjorde jeg det da - kjøpte mattebøkene - er spennt på om hun virkelig engasjerer seg.... Nå er gutten min bare snart 6 år da, men vi drasser på disse aktivitetsheftene overalt. Han har jo så lyst til å lære. VI gjør "lekser" både titt og ofte, mest glad i dem som er med matte, og nå har vi måtte gå over til 7-9år der, fordi det ikker er fler å oppdrive i hans alderstrinn som jeg har kommet over. Språkbøkene der i mot, lese og skrive, bokstaver, di er ikke så populære. Så når han begynner på skolen til høsten, vet jeg nok allerede nå godt hvilke fag han kommer til å like best. Vi har ikke noe fokus på dette egentlig, det er poden selv som gjerne vil sitte med dette. Blir spennend å se om lære viljen er like sterk når skolen først kommer ;-) Så lenge det er som en lek, så tenker jeg at det er supert, men blir det tvang, ville jeg latt det være. Ha en flott helg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Ja, altså så har mine barn fått lov til å ha sommerferie og fri fra all undervisning i skoleferien, bare så det skal være sagt. Men allikevel er det et par av dem som elsker matte. Jeg ble i hvert fall aldri pålagt skolearbeid i feriene. Så min kjærlighet til matte kom i voksen alder. Jeg har selv en sønn som hadde et utrolig høyt ambisjonsnivå. Til tross for at jeg alltid har sagt til han at det er bra nok bare han gjør så godt han kan. Hans høye ambisjonsnivå skaffet han mange tårer/skuffelser opp gjennom oppveksten, og jeg skulle så inderlig gjerne ønske at han hadde vært fornøyd med den han var og det han klarte. I dag er han voksen, og har heldigvis innsett at det er andre ting her i livet som er viktigere enn prestasjoner:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Jeg ble i hvert fall aldri pålagt skolearbeid i feriene. Så min kjærlighet til matte kom i voksen alder. Jeg har selv en sønn som hadde et utrolig høyt ambisjonsnivå. Til tross for at jeg alltid har sagt til han at det er bra nok bare han gjør så godt han kan. Hans høye ambisjonsnivå skaffet han mange tårer/skuffelser opp gjennom oppveksten, og jeg skulle så inderlig gjerne ønske at han hadde vært fornøyd med den han var og det han klarte. I dag er han voksen, og har heldigvis innsett at det er andre ting her i livet som er viktigere enn prestasjoner:-) Vi har alltid lagt vekt på at det er arbeidsinnsatsen, det at barna gjør det beste og arbeider iherdig, som er det viktigste. Vi har hatt 4 barn og alle er forskjellige, to av de har fått topp karakterer og to av de er på et mer jevnt nivå. Men alle får like mye ros og oppmerksomhet. Og her i huset har vi aldri delt ut karakterpenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Vi har alltid lagt vekt på at det er arbeidsinnsatsen, det at barna gjør det beste og arbeider iherdig, som er det viktigste. Vi har hatt 4 barn og alle er forskjellige, to av de har fått topp karakterer og to av de er på et mer jevnt nivå. Men alle får like mye ros og oppmerksomhet. Og her i huset har vi aldri delt ut karakterpenger. Veldig enig med deg i denne måten å gjøre det på. Vi har alle våre kvaliteter - selv om karakterene på skolen tilsier noe annet :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Tar _litt_ gangetrening. Ellers nytelseslesing. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Vi gjør ingenting, bortsett fra å skaffe lesestoff slik at de leser i ferien også. Det med lesetrening har skolen oppfordret til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Jeg kommer nok til å oppfordre 8-åringen til å lese litt, for hun trenger lesetrening. Matte og engelsk øver vi daglig ved å bruke hverdagssituasjoner til regning og engelsk. Men de skal selvsagt ha ferie og ikke lekser! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.