Gå til innhold

Jeg trenger hjelp og råd jeg :)

Anbefalte innlegg

Gjest Jippie
Skrevet

Hei!

Skriver dette innlegget på vegne av min mor på 54 år. Hun er uføretrygdet pga at hun er bipolar. Hun ble syk 28 år gammel, og ble uføretrygdet 38 år gammel.

Hun får 11.000 utbetalt i mnd ca. Jeg synes så synd på henne, hun har aldri råd til noenting! De 4 siste dagene i mnd så lever hun på suppe el for da er pengene slutt, av og til kan hun ikke spise på flere dager pga pengemangel..

Hun har ikke eget hus, men leier.

Så til poenget her: Er ikke 11.000 veldig lite utbetalt på uføretrygd? Hvordan blir uføretrygden beregnet ift utbetaling pr mnd? Får hun utbetalt enda mindre pr mnd når hun blir 67 år?

Uff, jeg har så vondt av moren min! Hun sliter med psyken, hun har hatt kreft og generelt et meget turbulent liv. Det som har kunnet gå galt, det har gått galt for henne. Synes at det er grusomt at hun skal slite økonomisk i tillegg!

Om jeg hadde vært i hennes situasjon, så hadde jeg ikke orket å leve jeg!

Hvis hun gjenspeiler Norges trygdede befolkning, så skjønner ikke jeg hvorfor enkelte påstår at det er "digg å gå på uføretrygd".

Håper noen har et svar til meg!

Skrevet

Moren din får vel det hun har krav på, sett på bakgrunn av at hun ikke har hatt mange år i yrkesaktivt liv. For det er jo i det yrkesaktive livet man opparbeider seg rettigheter.

Jeg synes du skal være glad for at moren din bor i et land hvor alle blir ivaretattt - uansett alder og sykdom. Og jeg synes ikke det er riktig at du som hennes datter tar ansvar for henne, og hennes bekymringer mht til det øknomiske. Det er hun som er moren din - og ikke omvendt:-)

Gjest majas mamma
Skrevet

Det er nok slik at ca 11 000 utbetalt høres ganske riktig ut, med tanke på at hun nok ikke har vært noe særlig ute i arbeid. Nå kan hun søke på visse støtteordninger, f.eks bostøtte. Har hun høye lege/medisinkostnader kan hun kanskje få søkt om ekstra stønad til slike ting. Jeg ville anbefalt din mor å ta kantakt med en rådgiver på NAV og høre hvilke stønader hun kan ha rett på.

Gjest flere som er sånn?
Skrevet

Moren din får vel det hun har krav på, sett på bakgrunn av at hun ikke har hatt mange år i yrkesaktivt liv. For det er jo i det yrkesaktive livet man opparbeider seg rettigheter.

Jeg synes du skal være glad for at moren din bor i et land hvor alle blir ivaretattt - uansett alder og sykdom. Og jeg synes ikke det er riktig at du som hennes datter tar ansvar for henne, og hennes bekymringer mht til det øknomiske. Det er hun som er moren din - og ikke omvendt:-)

Bryr du deg om mora di har det bra eller ikke?

Skrevet

Har hun søkt om bostøtte f.eks.? Hun tjener jo svært lite og kan ha rett på det.

Gjest forslag fra meg
Skrevet

Som de andre sier kan du be henne sjekke opp bostøtte. Jeg vil tro hun kan ha rett til noe der.

Er hun i stand til å jobbe litt? Vaske et eller annet sted for eks? Man kan jo tjene opp til 1 G som er rundt 65 til 70 000 kr brutto i året, og det hjelper jo på om en har så lite fra før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...