Gjest spørrendeogundrende Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Min datter på snart 13 viste begynnende pubertetsutvikling for 1 år siden. Da med litt utflod og ømme bryster som begynte å utvikle seg. Etter 2-3 mnd forsvant ømheten og kulene i brystene forsvant. Er dette normalt. eller kan det være tegn på at noe er galt? Vil hun snart komme i puberteten? Hun trener 4-5 dager i uka. Hun er 152 cm høy og 37-38 kg. Jeg selv kom i puberteten da jeg var 12 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 De symptomene du beskriver i brystene er normale symptomer og av det du beskriver fremgår det at din datter er i puberteten. Hvor langt hun er kommet avgjøres at ytre tegn på pubertesutvikllng,som brystutviklingen, behåring av kjønnsorganet,behåring i armhuler,sekresjon fra skjede. Pubertetsutviklingen inndeles i forskjellige faser på grunnlag av ytre tegn, som beskrevet over.Hos piker starter puberteten, definert ut fra de første ytre tegn fra 8.5 til 13 år .Det tar ca. 2 år fra puberteten starter hos en jente til hun får menstruasjonsblødning, menarche. det vil sin at normal alder for menarche er 10.5 -15 år Du sier du var 12 år da du gikk i pubertet, du mener vel at du var 12 år da du fikk mensturasjon, menarche. Men før blødningen kom hadde du vært i pubertet i et par års tid.For nærmere bedømmelse av din datter og hvor langt hun er kommet må hun undersøkes av lege for å vurdere tegnene jeg har nevnt ovenfor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.