Gå til innhold

sein pubertet

Gjest spørrendeogundrende

Anbefalte innlegg

Gjest spørrendeogundrende

Min datter på snart 13 viste begynnende pubertetsutvikling for 1 år siden. Da med litt utflod og ømme bryster som begynte å utvikle seg. Etter 2-3 mnd forsvant ømheten og kulene i brystene forsvant. Er dette normalt. eller kan det være tegn på at noe er galt? Vil hun snart komme i puberteten? Hun trener 4-5 dager i uka. Hun er 152 cm høy og 37-38 kg. Jeg selv kom i puberteten da jeg var 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

De symptomene du beskriver i brystene er normale symptomer og av det du beskriver fremgår det at din datter er i puberteten. Hvor langt hun er kommet avgjøres at ytre tegn på pubertesutvikllng,som brystutviklingen, behåring av kjønnsorganet,behåring i armhuler,sekresjon fra skjede.

Pubertetsutviklingen inndeles i forskjellige faser på grunnlag av ytre tegn, som beskrevet over.Hos piker starter puberteten, definert ut fra de første ytre tegn fra 8.5 til 13 år .Det tar ca. 2 år fra puberteten starter hos en jente til hun får menstruasjonsblødning, menarche. det vil sin at normal alder for menarche er 10.5 -15 år

Du sier du var 12 år da du gikk i pubertet, du mener vel at du var 12 år da du fikk mensturasjon, menarche. Men før blødningen kom hadde du vært i pubertet i et par års tid.For nærmere bedømmelse av din datter og hvor langt hun er kommet må hun undersøkes av lege for å vurdere tegnene jeg har nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...