Gjest mamma til 2 gutter(01og08) Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Vi har en gutt på 8 år og en på 9 mnd. Vi skulle ikke ha så stort sprang mellom barna men sånn ble det. Storebror elsker lillebroren sin men vil ikke bruke mye tid på han. Skjønner at han er opptatt med sitt men lillebror elsker å leke med storebror. Jeg spørr om han kan leke med han i 15 min etter skolen imens jeg lager middag men det går bare ett par minutter så orker han ikke mer. Hva kan jeg forlange eller forvente at storebror skal gjøre med lillebror. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg synes godt at storebror kan hjelpe deg med å passe på lillebror i 15 minutter mens du lager middag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg har samme aldersforskjell på mine to. Jeg synes absolutt at de kan leke sammen et kvarter. Kanskje blir det kulere for storebror hvis dere har det som "fast ordning". Framhev hvor viktig det er for familien at han er så stor at han kan ta den jobben, fordi storebror egentlig er den eneste lillebror virkelig liker å leke med, osv. - trykk på de knappene som pleier å funke for å lure eldstemann... Hvis den minste kan sitte, kan de kanskje trille ball? Evt. kan storebror bygge tårn av klosser el.l., som minstemann får rive. La dem ha på en CD i bakgrunnen hvis den eldste synes tiden går fortere da. Min eldste elsket også å bli "lest for" da hun var 9 mnd. Spesielt billedbøker med dyr, der "lesingen" besto av å lage dyrelyder. Det finnes også mange bøker med kjøretøybilder hvis storebror synes de er bedre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg synes faktisk ikke du kan forvente eller forlange noe som helst. Det er ikke hans valg eller ansvar å få en bror, og det er forståelig at en gutt på 8 år ikke synes det er særlig morsomt eller utfordrende å leke med en baby. Han synes tydeligvis det er greit å bruke litt tid til å "hilse på" lillebror, men deretter ønsker han sikkert heller å drive med sine egne ting som passer for "store" gutter. Prinsippielt er jeg litt imot at eldre søsken skal bli pålagt å leke med / ta seg av småsøsken hvis de selv ikke ønsker det. Det kan lett føre til motvilje og sjalusi, som igjen går utover søskenforholdet. Jeg er enig i at 15 min ikke er så mye forlangt. Men for en 8 åring med mange jern i ilden, og som er vant til å holde på med sitt, kan det likevel være en utfordring å plutselig bli forhindret i mere lystbetonte gjøremål fordi han nå har fått en lillebror... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Bestikk ham. :-) Ei krone daglig for et kvarters leiking... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg synes godt at storebror kan hjelpe deg med å passe på lillebror i 15 minutter mens du lager middag. Jeg er helt enig, ville nok også forventet såpass av storebror. Men ville kanskje ikke kalt det lek jeg da. Ville heller bedt han om å passe lillebror mens jeg laget middag, og så ville jeg foreslått ting han kunne gjøre sammen med minsten. Man må kunne forvente at en åtteåring hjelper til hjemme. Men man kan ikke forlange at han skal bruke av tiden sin til frivillig å leke med lillebror. Med så stor aldersforskjell så vil det vel aldri bli naturlig å leke sammen for de? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg synes faktisk ikke du kan forvente eller forlange noe som helst. Det er ikke hans valg eller ansvar å få en bror, og det er forståelig at en gutt på 8 år ikke synes det er særlig morsomt eller utfordrende å leke med en baby. Han synes tydeligvis det er greit å bruke litt tid til å "hilse på" lillebror, men deretter ønsker han sikkert heller å drive med sine egne ting som passer for "store" gutter. Prinsippielt er jeg litt imot at eldre søsken skal bli pålagt å leke med / ta seg av småsøsken hvis de selv ikke ønsker det. Det kan lett føre til motvilje og sjalusi, som igjen går utover søskenforholdet. Jeg er enig i at 15 min ikke er så mye forlangt. Men for en 8 åring med mange jern i ilden, og som er vant til å holde på med sitt, kan det likevel være en utfordring å plutselig bli forhindret i mere lystbetonte gjøremål fordi han nå har fått en lillebror... ''Jeg synes faktisk ikke du kan forvente eller forlange noe som helst. Det er ikke hans valg eller ansvar å få en bror, og det er forståelig at en gutt på 8 år ikke synes det er særlig morsomt eller utfordrende å leke med en baby. '' Jeg er uenig med deg i at man ike skal forlange noe av en 8 åring. Jeg mener at barn også skal bidra til at familiens liv fungerer, og pass av lillebror femten minutter daglig mens mor lager middag er et rimelig krav, synes jeg. Det er ingen grunn til at noen av familiens medlemmer skal få gjøre akkurat det de ønsker aller mest absolutt hele døgnet :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg er helt enig, ville nok også forventet såpass av storebror. Men ville kanskje ikke kalt det lek jeg da. Ville heller bedt han om å passe lillebror mens jeg laget middag, og så ville jeg foreslått ting han kunne gjøre sammen med minsten. Man må kunne forvente at en åtteåring hjelper til hjemme. Men man kan ikke forlange at han skal bruke av tiden sin til frivillig å leke med lillebror. Med så stor aldersforskjell så vil det vel aldri bli naturlig å leke sammen for de? Fullstendig enig med deg, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg er helt enig, ville nok også forventet såpass av storebror. Men ville kanskje ikke kalt det lek jeg da. Ville heller bedt han om å passe lillebror mens jeg laget middag, og så ville jeg foreslått ting han kunne gjøre sammen med minsten. Man må kunne forvente at en åtteåring hjelper til hjemme. Men man kan ikke forlange at han skal bruke av tiden sin til frivillig å leke med lillebror. Med så stor aldersforskjell så vil det vel aldri bli naturlig å leke sammen for de? Å si "passe på lillebror" i stedet for å "leke med lillebror" er kanskje det som skal til for at storebror stiller opp? Lek skal jo være lystbetont, og der har nok ikke en på åtte så mange felles interesser med enn på ni måneder. Å "passe på" gir ham et mer "voksent" ansvar, og setter nok oppgaven i et annet lys for storebror. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 ''Jeg synes faktisk ikke du kan forvente eller forlange noe som helst. Det er ikke hans valg eller ansvar å få en bror, og det er forståelig at en gutt på 8 år ikke synes det er særlig morsomt eller utfordrende å leke med en baby. '' Jeg er uenig med deg i at man ike skal forlange noe av en 8 åring. Jeg mener at barn også skal bidra til at familiens liv fungerer, og pass av lillebror femten minutter daglig mens mor lager middag er et rimelig krav, synes jeg. Det er ingen grunn til at noen av familiens medlemmer skal få gjøre akkurat det de ønsker aller mest absolutt hele døgnet :-) ''Det er ingen grunn til at noen av familiens medlemmer skal få gjøre akkurat det de ønsker aller mest absolutt hele døgnet :-)'' Her kommer du med de kontroversielle meningene igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 ''Jeg synes faktisk ikke du kan forvente eller forlange noe som helst. Det er ikke hans valg eller ansvar å få en bror, og det er forståelig at en gutt på 8 år ikke synes det er særlig morsomt eller utfordrende å leke med en baby. '' Jeg er uenig med deg i at man ike skal forlange noe av en 8 åring. Jeg mener at barn også skal bidra til at familiens liv fungerer, og pass av lillebror femten minutter daglig mens mor lager middag er et rimelig krav, synes jeg. Det er ingen grunn til at noen av familiens medlemmer skal få gjøre akkurat det de ønsker aller mest absolutt hele døgnet :-) Enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 ''Det er ingen grunn til at noen av familiens medlemmer skal få gjøre akkurat det de ønsker aller mest absolutt hele døgnet :-)'' Her kommer du med de kontroversielle meningene igjen. Er det en kontroversiell mening? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 ''Det er ingen grunn til at noen av familiens medlemmer skal få gjøre akkurat det de ønsker aller mest absolutt hele døgnet :-)'' Her kommer du med de kontroversielle meningene igjen. Noen må jo også ta oppgaven med å fremme selvfølgelighetene...*s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Er det en kontroversiell mening? Noen ganger kan det nesten virke sånn. :- ) Tydeligvis et litt mislykket forsøk på å være morsom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Noen må jo også ta oppgaven med å fremme selvfølgelighetene...*s* Nettopp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Noen ganger kan det nesten virke sånn. :- ) Tydeligvis et litt mislykket forsøk på å være morsom. Ah:-) Tok ikke den jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 ''Jeg synes faktisk ikke du kan forvente eller forlange noe som helst. Det er ikke hans valg eller ansvar å få en bror, og det er forståelig at en gutt på 8 år ikke synes det er særlig morsomt eller utfordrende å leke med en baby. '' Jeg er uenig med deg i at man ike skal forlange noe av en 8 åring. Jeg mener at barn også skal bidra til at familiens liv fungerer, og pass av lillebror femten minutter daglig mens mor lager middag er et rimelig krav, synes jeg. Det er ingen grunn til at noen av familiens medlemmer skal få gjøre akkurat det de ønsker aller mest absolutt hele døgnet :-) "Det er ingen grunn til at noen av familiens medlemmer skal få gjøre akkurat det de ønsker aller mest absolutt hele døgnet :-)" Det har jeg vel heller aldri sagt!? Dette dreide seg om å leke med / passe småsøsken. Ikke om å bidra med husarbeid eller andre fellesoppgaver i huset. Forskjellen er at husarbeid er en "må-oppgave" som alle i huset har bidratt til at det er behov for. Alle spiser, roter og skitner til, ergo synes jeg også det er riktig å forlange at alle familiemedlemmer bidrar med sitt utifra alder og forutsetninger. Derimot synes jeg det blir litt annerledes å bli pålagt pass og lek med mindre søsken. Eldre søsken har jo ikke bidratt til at det er behov for barnepass. Det er foreldrene som har valgt å få flere barn. Og da synes jeg heller ikke det er rettferdig at pass av småsøsken skal gå på bekostning av eldre søsken sin fritid / leketid hvis den eldste føler dette som et press og en belastning. Og hadde man ikke hatt eldre søsken tilstede, så måtte jo mor ha passet babyen sin selv mens hun laget middag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 "Det er ingen grunn til at noen av familiens medlemmer skal få gjøre akkurat det de ønsker aller mest absolutt hele døgnet :-)" Det har jeg vel heller aldri sagt!? Dette dreide seg om å leke med / passe småsøsken. Ikke om å bidra med husarbeid eller andre fellesoppgaver i huset. Forskjellen er at husarbeid er en "må-oppgave" som alle i huset har bidratt til at det er behov for. Alle spiser, roter og skitner til, ergo synes jeg også det er riktig å forlange at alle familiemedlemmer bidrar med sitt utifra alder og forutsetninger. Derimot synes jeg det blir litt annerledes å bli pålagt pass og lek med mindre søsken. Eldre søsken har jo ikke bidratt til at det er behov for barnepass. Det er foreldrene som har valgt å få flere barn. Og da synes jeg heller ikke det er rettferdig at pass av småsøsken skal gå på bekostning av eldre søsken sin fritid / leketid hvis den eldste føler dette som et press og en belastning. Og hadde man ikke hatt eldre søsken tilstede, så måtte jo mor ha passet babyen sin selv mens hun laget middag. Jeg mener at alle i en familie - etter evne - bør bidra til at hele familien har det ok. Derfor anser jeg det som naturlig at en 8 åring bidrar med å passe sin lillebror litt. Sannsynligvis er det i de fleste familier et større problem at barn ikke gis ansvar for reelle oppgaver enn det motsatte. Å passe lillebror noen minutter av og til er en reell oppgave som har betydning for at familielivet fungerer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.