Gå til innhold

søskensjalusi, hvordan takle det?

Gjest ..............

Anbefalte innlegg

Gjest ..............

Storebror på 3,5 har fått en lillebror som er nå 3 uker.Det går ganske greit, men storebror viser sjalusi på den måten at han blir like hjelpesløs som babyen.Han klarer ikke og spise,gå,vaske seg osv. Hvordan møter jeg dette? Skal jeg bare si at han som er så stor klarer da det osv eller er det andre måter og møte dette på?? Storebror er ikke intresert i og hjelpe til med stell og slikt av babyen. Jeg spør av og til, men maser ikke med det.Det må han jo få bestemme selv. Noen råd mot sjalusien eller vil det gå seg til?? Pappan er veldig flink til og gi storebror oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Han er et barn som leker det han ser/opplever.

La han iblant være liten og lek med av og til.

Det går over av seg selv. Det er begrenset hvor spennende det er i lengden for en utålmodig 3.5 åring å ikke kunne noe selv.

Ellers så er det fint at far og sønn får tid i lag. Akkurat som det er viktig at mor og eldstesønn også får noen minutter alene i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ..............

Han er et barn som leker det han ser/opplever.

La han iblant være liten og lek med av og til.

Det går over av seg selv. Det er begrenset hvor spennende det er i lengden for en utålmodig 3.5 åring å ikke kunne noe selv.

Ellers så er det fint at far og sønn får tid i lag. Akkurat som det er viktig at mor og eldstesønn også får noen minutter alene i blant.

Takk for råd. Prøver å få til litt alenetid jeg og eldstemann også.Jeg ammer ikke så da kan far trå til mere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa er veldig flink til å gi storebror oppmerksomhet. Hva med mamma? Et barn vil aldri være fornøyd med oppmerksomhet fra bare en av foreldrene. Det trenger begge foreldrene.

Er det noe spennende storebror kan gjøre fordi han er stor? Noe som er fordeler for han, i motsetning til for eksempel det å kunne spise selv, noe som jo gjør at han får mindre (synlig) omsorg fra dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ..............

Pappa er veldig flink til å gi storebror oppmerksomhet. Hva med mamma? Et barn vil aldri være fornøyd med oppmerksomhet fra bare en av foreldrene. Det trenger begge foreldrene.

Er det noe spennende storebror kan gjøre fordi han er stor? Noe som er fordeler for han, i motsetning til for eksempel det å kunne spise selv, noe som jo gjør at han får mindre (synlig) omsorg fra dere?

Kanskje vi kan finne på noe han kan gjøre fordi han er stor.Takk for rådet.Jeg gir ham selvfølgelig oppmerksomhet jeg og. Grunnen til at jeg skrev det med pappa`n var for og understreke at han ikke blir tilsidesatt liksom :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pleid å forsøke å holde rutinene fra før ny baby kom i huset - dvs: mamma og pappa har vekslet på å legge eldstemann/begge storebrødrene, en av oss har hatt lesestund og kos, mens den andre var med den nye babyen. etc etc.

Sette av tid til storesøsken - de har jo plutselig gått fra å være midtpunktet, til å måtte dele det med en skrikende baby som ikke KAN noe, bare ligger der og legger beslag på mamma/pappa! Da trenger storesøsken også masse, masse oppmerksomhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...