Gå til innhold

Et spørsmål til dere som har hund

Gjest i hvilken grad har man kontroll over...

Anbefalte innlegg

Gjest i hvilken grad har man kontroll over...
Skrevet

Jeg har ikke hund selv, derfor spør jeg dere som har det om et praktisk spørsmål. Nå man lufter hunden ute - har man da ingen kontroll i det hele tatt over hvor den bæsjer? Jeg mener, hvis man ser at hunden skal til å bæsje, kan man da trekke den vekk fra stien før den gjør det, eller kan man det ikke?

Jeg er ikke spydig altså, bare nysgjerrig. Bakgrunnen har å gjøre med en nabo med hund som er veldig spesiell (naboen altså, ikke hunden!), og som lar hunden bæsje hvor som helst, feks på stien rett foran barn som kommer gående (naboen liker ikke barn) og uten å plukke det opp. Bare som eksempel. Jeg mener at han i alle fall burde kunne trukket hunden litt til siden fra stien, men som sagt jeg har ikke hund selv så jeg vet ikke hvor mye kontroll på sånt man har.

Derfor dette praktiske spørsmålet.

Skrevet

En skal vel ikke trekke vekk en bæsjende hund, men la den gjøre seg ferdig...

MEN - man skal jo selvfølgelig plukke opp etter den.

Gjest Hundeeierher
Skrevet

En skal vel ikke trekke vekk en bæsjende hund, men la den gjøre seg ferdig...

MEN - man skal jo selvfølgelig plukke opp etter den.

Som regel kan man merke på hundens oppførsel at den er klar for å legge fra seg et visittkort. ;-) Da er det fullt mulig å styre hunden bort fra veien/stien og la den gjøre fra seg. Jeg ser på det som en selvfølge at hundeeiere plukker opp men slik er det dessverre ikke. Det som faktisk er ENDA mer irriterende er hundeeiere som plukker opp og lar posen med bæsj ligge igjen i veikanten! Det er ikke så vanskelig å bære den med seg hjem,vel?

Her hvor jeg bor er det masse hester som gjør fra seg på badestanden. Prøver man å gi beskjed blir man målt opp og ned med blikket så man føler seg som en idiot.

Jeg hadde bedt hundeeieren om å plukke opp etter hunden,dette er griseri!

candyqueen_83
Skrevet

Jeg trekker ikke hunden min vekk når han vil gjøre fra seg hvertfall. Men jeg plukker alltid opp. Det må være det viktigste.

Gjest Hundeeier i mange år
Skrevet

Akkurat som oss mennesker så ønsker ikke en hund forstyrrelse når trangen endelig har meldt seg.

En god hundeeier lar hunden gjøre sitt fornødne i fred, og så plukker han/hun opp etterlatenskapene i en pose og putter denne i en søppeldunk.

Det er klart det går å dra en hund vekk, og hunden kan gå ennå et godt stykke før den setter seg til igjen, men jeg kan ikke se poenget i dette hvis en hundeeier til å begynne med har grei kontroll på hunden (slikt bånd som ruller seg ut automatisk er fy, fy) og som ser det naturlig å rydde opp langs etter lufteturen.

Skrevet

Hvis jeg ser hunden min gjør seg klar til å gjøre ifra seg, har jeg mulighet til å styre det litt.

Hvis jeg ikke følger med, og ho har satt seg, da får ho sitte i fred. Plukke opp gjør jeg uansett de gangene ho gjør fra seg ute blandt folk.

Nå har jeg en hund med veldig stabil tarm og blære, så det er ikke ofte ho gjør ifra seg langs veien, hverken tisser eller annet. Jeg lufter ho bestandig før vi går tur. Sender ho rett og slett ut på jordet, og sier ho skal tisse/bæsje. Da gjør ho det.

Nå er det jo ikke alle som har en sånn tomt som vi har da, men alle har mulighet til å skaffe seg poser, selv om det ser ut som de koster en formue, og ingen har råd til å kjøpe seg :-) Men hund skal de ha!!!!

candyqueen_83
Skrevet

Akkurat som oss mennesker så ønsker ikke en hund forstyrrelse når trangen endelig har meldt seg.

En god hundeeier lar hunden gjøre sitt fornødne i fred, og så plukker han/hun opp etterlatenskapene i en pose og putter denne i en søppeldunk.

Det er klart det går å dra en hund vekk, og hunden kan gå ennå et godt stykke før den setter seg til igjen, men jeg kan ikke se poenget i dette hvis en hundeeier til å begynne med har grei kontroll på hunden (slikt bånd som ruller seg ut automatisk er fy, fy) og som ser det naturlig å rydde opp langs etter lufteturen.

Hvorfor er flexi-bånd fy om man kan bruke det riktig?

Skrevet

Hvorfor er flexi-bånd fy om man kan bruke det riktig?

Det lurte jeg også på.

Skrevet

Jeg har ikke hund, men selv om det ikke er mulig å styre 100% hvor hunden gjør fra seg er det da alminnelig folkeskikk å plukke opp etter den.

Skrevet

Hvis jeg ser hunden min gjør seg klar til å gjøre ifra seg, har jeg mulighet til å styre det litt.

Hvis jeg ikke følger med, og ho har satt seg, da får ho sitte i fred. Plukke opp gjør jeg uansett de gangene ho gjør fra seg ute blandt folk.

Nå har jeg en hund med veldig stabil tarm og blære, så det er ikke ofte ho gjør ifra seg langs veien, hverken tisser eller annet. Jeg lufter ho bestandig før vi går tur. Sender ho rett og slett ut på jordet, og sier ho skal tisse/bæsje. Da gjør ho det.

Nå er det jo ikke alle som har en sånn tomt som vi har da, men alle har mulighet til å skaffe seg poser, selv om det ser ut som de koster en formue, og ingen har råd til å kjøpe seg :-) Men hund skal de ha!!!!

Er det derfor det er så mange som dropper posene? De er rett og slett alt for dyre, antakelig den største utgiften ved hundehold. :- )

Skrevet

Er det derfor det er så mange som dropper posene? De er rett og slett alt for dyre, antakelig den største utgiften ved hundehold. :- )

''antakelig den største utgiften ved hundehold. :- )''

Det MÅ jo være sånn det er :-)))

Gjest labbiseier
Skrevet

''antakelig den største utgiften ved hundehold. :- )''

Det MÅ jo være sånn det er :-)))

Jepp, koster hele kr 9,90 for en rull med 50 poser...

Skrevet

Som regel kan man merke på hundens oppførsel at den er klar for å legge fra seg et visittkort. ;-) Da er det fullt mulig å styre hunden bort fra veien/stien og la den gjøre fra seg. Jeg ser på det som en selvfølge at hundeeiere plukker opp men slik er det dessverre ikke. Det som faktisk er ENDA mer irriterende er hundeeiere som plukker opp og lar posen med bæsj ligge igjen i veikanten! Det er ikke så vanskelig å bære den med seg hjem,vel?

Her hvor jeg bor er det masse hester som gjør fra seg på badestanden. Prøver man å gi beskjed blir man målt opp og ned med blikket så man føler seg som en idiot.

Jeg hadde bedt hundeeieren om å plukke opp etter hunden,dette er griseri!

''Det som faktisk er ENDA mer irriterende er hundeeiere som plukker opp og lar posen med bæsj ligge igjen i veikanten! Det er ikke så vanskelig å bære den med seg hjem,vel?''

Tja,- jeg foretrekker definitivt en svart pose i veikanten framfor noe man kan tråkke i og stinke resten av dagen...

Det burde være flere offentlige søppeldunker - det er nemlig lite fristende å bære med seg en bæsjepose på en lang tur om hunden gjør fra seg i starten av turen... Av og til gjemmer jeg posen i kanten/under busker - for å ta den med meg på tilbakeveien. Kanskje det er sånne poser du irriterer deg over?

Skrevet

''Det som faktisk er ENDA mer irriterende er hundeeiere som plukker opp og lar posen med bæsj ligge igjen i veikanten! Det er ikke så vanskelig å bære den med seg hjem,vel?''

Tja,- jeg foretrekker definitivt en svart pose i veikanten framfor noe man kan tråkke i og stinke resten av dagen...

Det burde være flere offentlige søppeldunker - det er nemlig lite fristende å bære med seg en bæsjepose på en lang tur om hunden gjør fra seg i starten av turen... Av og til gjemmer jeg posen i kanten/under busker - for å ta den med meg på tilbakeveien. Kanskje det er sånne poser du irriterer deg over?

''Tja,- jeg foretrekker definitivt en svart pose i veikanten framfor noe man kan tråkke i og stinke resten av dagen...''

Det gjør i alle fall ikke jeg. Bæsjen forsvinner jo av seg selv, denne posen blir jo bare liggende å stinke til noen forbarmer seg over den.

Men jeg plukket opp etter hunden min jeg, og bar til nærmeste søppletunkt. Noen ganger kjøpte jeg slike poser som går i oppløsning etter en tid, (alla matsorteringsposene), plukket opp, bar til nærmeste egnede sted for å kaste den i naturen, under en tett busk etc.

Kaste plast i naturen er forsøpling, med eller uten bæsj ;)

Skrevet

Jeg forstyrret sjelden hunden min når han gjorde fra seg, om ikke det var rett forran en dør etc.

Men vi plukket alltid opp etter oss.

DET er vanelig folkeskikk. Dessverre mange hundeeiere som ikke gjør det, og mange hunder gjorde fra seg utenfor hos oss, og alle trodde selvsagt at det var vår hund....

Jeg har mange ganger stått på tarassen og sett at folk ikke plukker opp etter seg. Så løpt ut med en pose til dem ;-) Og sagt, bedt dem plukke opp etter seg selv :-)

De tror det er greit så lenge ingen vet det er dem, vet du ;-)

Gjest Ett tips?
Skrevet

''det er nemlig lite fristende å bære med seg en bæsjepose på en lang tur om hunden gjør fra seg i starten av turen...''

Her vi bor er det et veldig populært turområde for hundeeiere, og jeg ser veldig mange som går med bæsjeposene knytt fast i båndet. Sånn litt neppå lenken/båndet har de festet en ring, og i den ringen knyter de fast posen. Ser veldig praktisk ut, så slipper man å gå med den i hånda.

Skrevet

Så først nå jeg at jeg leste litt fort ;-)

Du plukker posen opp igjen, men det finnes utrolig mange som ikke gjør det altså. Og det ER forsøpling :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Nettopp det at man må plukke opp bæsjen og så (antakelig) gå å bære på bæsjeposen bidrar sterkt til at jeg ikke ønsker å ha hund :/.

Men på den annen side: Før jeg selv fikk barn syntes jeg nesten det samme om bæsjebleier :P

Skrevet

Så først nå jeg at jeg leste litt fort ;-)

Du plukker posen opp igjen, men det finnes utrolig mange som ikke gjør det altså. Og det ER forsøpling :-)

Ja,- jeg plukker opp min egen pose på hjemveien...men det kan jo godt hende noen har forarget seg over den i mellomtiden...

candyqueen_83
Skrevet

Det lurte jeg også på.

Ja, jeg syns det er helt greit om man kan bruke det. Men noen har jo ikke styr på båndet da, det kan jeg være enig i. Lar hunden ruse ut i tide og utide. Bruker aldri "stoppknappen" osv.

Jeg bruker sjelden flexi selv, men ser ikke at det er så fy.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...