Gå til innhold

Skummelt stor virvelvind el.

Anbefalte innlegg

Gjest Utrolig spennende
Skrevet

Var ute på ferskvann og fisket fra båt med mine to barn da det plutselig ikke så langt fra oss begynte å fråde i vannet ved kanten til land.

Ganske fort ble dette en slik virvelvind som jeg før har sett slenge rundt gress på jordene. Men denne ble stor, og det skjedde fort.

Innen sekunder var den vel 5 meter stor, ca halvannen meter i bunnen og med frådende vann ca halvannen meter opp i "tuten". Vi hørte tydelig vannet fosse og vi så det skumme og virvle.

Uhyret kom mot oss fortere enn den elekstriske motoren på båten vår klarte å frakte oss og jeg satt der en stund og lurte på hva i all verden vi skulle gjøre.

Heldigvis snudde den retning og døde ganske fort ut, ble igjen en slik frådende sirkel.

Dette har jeg aldri sett eller opplevd maken til før.

De jeg har sett har vært på jordene og har vært "snille". Ungene har kunne springe rundt dem. Denne var tydelig farlig, pga størrelse og kraft.

Desverre fikk jeg ikke filmet dette, jeg var i sjokk den første tiden og husket ikke mobilen, og etterhvert når vi kom oss i sikkerhet så husket jeg mobilen men den lå nedpakket i en serviettpakke og var vanskelig å få opp. Misset derfor sjangsen til å filme.

Men hva er dette, og hvor vanlig er det?

Hva kalles dette egentlig?

Det ville vært moro å lese om dette. Vi var rimelig nervøse og redde da det sto på men når det nå ikke skjedde noe så synes vi jo det var en utrolig spesiell opplevelse da.

Gjest Utrolig spennende
Skrevet

http://no.wikipedia.org/wiki/St%C3%B8vvirvel

den forrige linken viser bilder av fenomenet. Det var denne linken jeg haddetenkt å sette inn..

Jo, takk :) Fant den selv også via din link.

Men disse beskrives liksom hele tiden på land. Ser at det nok var en slik en, men det var et sjelden fenomen dette da kan det se ut til. Og den begynte helt inne ved land, og land der er jo skog med litt fjellknaus innimellom og sånn. Bredt vann og et stykke siv på andre siden og igjen skog. Tykkere sådan.

Den var sterk også den vi så, tør ikke tenke på hva som ville skjedd hvis den hadde tatt oss igjen på sitt strøste, i en 12 fot jolle.

Utrolig spennende at slikt kan skje. Du kan jo trygt si at ungene har fått et minne for livet :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...