Gjest smålei.. Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Min sjef mener at jeg ikke har krav på fri når mitt barn begynner på skolen. Hun sier at jeg må be barnets far være med denne dagen. Hun begrunner det med at vi er flere på arbeidsplassen som har skolestartere samme dag. I permisjonsreglementet står det at man har rett på inntill 2 dager i forbindelse med innskriving/skolestart. Jeg syns det er fryktelig trist om jeg ikke får være med på denne viktige dagen for oss og vårt barn!Hvordan fungerer dette andre steder? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Det er mange steder man ikke har krav på noe som helst. Det er ingen lovfestet rettighet. Men hvis regelverket der du jobber sier at man har rett til fri (og det ikke er noe forbehold om at det ikke må føre til praktiske vanskeligheter eller andre ullne formuleringer), gjelder jo disse reglene uansett hvor mange de angår på én gang. Sjefen kan evt. oppfordre deg til å finne en annen løsning, men reglene gjelder allikevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skolestart er spennende! Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 ''I permisjonsreglementet står det at man har rett på inntill 2 dager i forbindelse med innskriving/skolestart.'' Hvis det er slik det står i deres reglement, så kan ikke sjefen din bestemme noe annet (med mindre det er noen unntaksformuleringer der også). Du får bare ta opp saken igjen, og vise til reglementet. Men: Man trenger jo ikke hele dagen fri, da, da våre begynte på skolen hadde de skolestart kl. 9.30, og da fikk vi følge inn - og så måtte vi gå. He-he. De aller, aller fleste var på SFO etter skolen fra 1. skoledag, så du trenger sannsynligvis ikke fri hele dagen engang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Dersom man ikke er organisert, så har vi faktisk ikke krav på fri. Verken med eller uten lønn. Men jeg tok et fri et par timer for å være med i starten. Vi ble kastet ut ganske raskt, så det tok ikke så land tid. (Husker ikke helt, men jeg tror jeg var på jobben ca. kl. 10.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Dersom man ikke er organisert, så har vi faktisk ikke krav på fri. Verken med eller uten lønn. Men jeg tok et fri et par timer for å være med i starten. Vi ble kastet ut ganske raskt, så det tok ikke så land tid. (Husker ikke helt, men jeg tror jeg var på jobben ca. kl. 10.) Det har ingenting å si om man er organisert eller ei. Hun sier jo at de har regler på arbeidsplassen og de gjelder både for de organiserte og de uorganiserte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 På vår skole hadde til og med hun som skulle være kontaktlærer for den ene førsteklassen fått fri for å følge sin egen førsteklassing på en annen skole. Synes det er urimelig av sjefen din. kan du ta det opp med tillitsvalgt tro? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Jeg fikk permisjon, med lønn. Ansatt i fylkeskommunen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Det har ingenting å si om man er organisert eller ei. Hun sier jo at de har regler på arbeidsplassen og de gjelder både for de organiserte og de uorganiserte. En del organiserte har dette i avtalen sin. Så det kan spille noen rolle. Men dersom dette står i avtalen der ho jobber så har ho jo selvsagt krav på det:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Kan du ikke sjekke med skolen hva som skal foregå den første skoledagen? Vår eldste hadde opprop i skolegården før de gikk inn i klasserommet. Vi foreldre kunne komme og hente når de var ferdige etter noen timer. Da vår mellomste begynte hadde skolen ny rektor. Elevene ble ropt opp og gikk inn i klasserommet. Vi foreldrene ble sendt i gymsalen og satt der og drakk kaffe og spiste kjeks i flere timer, inntil skoledagen var ferdig. Det var ingen informasjon, så vi kunne like gjerne vært på jobb. Den yngste begynte på en annen skole i fjor. Etter opprop ble foreldrene samlet i amfiet. Der fikk vi diverse informasjon og omvisning i et nybygg på skolen før elevene var ferdige. Jeg ser ingen grunn til at begge foreldrene skal følge barnet denne dagen, så sjefen din har egentlig rett når han kan be om at barnets far tar dette slik at det ikke blir krise på jobben. Dere kan jo heller gjøre mer stas på barnet på ettermiddagen. Feks: -en liten fest med familien (tanter, onkler, besteforeldre). -gå på restaurant -ha noe ekstra godt til middag og servere dessert eller kake etterpå. De to dagene du har krav kan du heller bruke når barnet starter på SFO. Hvis barnet starter der før de begynner på skolen, er de allerede kjent med skolen før skolestart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.