Gå til innhold

Brannsår

Anbefalte innlegg

Gjest God sommer....
Skrevet

Var litt uheldig en dag her, smarte meg skulle steke egg og speilegg - iført kun bikini, det var en glovarm morgen dette og jeg hadde tenkt å innta frokosten på terassen.

Først stekte jeg baconet, og det gikk greit, jeg hadde det over på et fat og skrudde ned temperaturen litt. Så skulle jeg ha i eggene, men et egg- splesh, plutselig fikk jeg noen dråper glovarmt baconfett på meg! Auuu! Rett på min bare mage.

Rådsnar fuktet jeg en klut godt i kaldt vann fra springen og holdt over en stund, jeg var på ferietur så hadde ikke fryser her.... da hadde jeg hatt på en pose frosne grønnsaker eller så....

følte jeg ikke fikk "slukket" nok så gikk i dusjen og spylte kaldt vann på magen.

Det sved litt noen timer etter, men så ga det seg.

Jeg tenkte med meg selv - jeg skulle hatt aloe vera...

men så kom jeg på at jeg hadde Rosebud salve, det stod noe om det at det var bra mot bl.a brannsår, så jeg hadde på tykt lag,

og det virket som det lindret og fikk sårene til å se "mildere" ut.

Nå er dette et par dager siden, ser jeg har ca. 11 små sår på magen, fra 2 mm til 1 cm store... de er flate og lysrøde, et par av dem har så vidt litt blemmetendens...

men nå verker de ikke i det hele tatt.

Hva tror dere? kommer jeg til å få arr? Har dere noen råd for å få dem til å gro fortere og ikke lage stygge arr?

Jeg har kjøpt aloe vera og nå, prøver alle kjerringråd, tykt lag aloe vera, sinksalve på, rosebud osv.... og unngår soleksponering. jeg som hadde så lyst på brun mage i sommer... jaja :D

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg hadde ikke orket å stresse med så mye forskjellig salver og dikkedarier. Litt kaldt vann som førstehjelp og siden la sårene gro uten noe mere. Og jeg hadde solt meg som vanlig. Om du får arr vil tiden vise, men jeg tipper at det er mest du som legger merke til det.

Gjest God sommer...
Skrevet

Jeg hadde ikke orket å stresse med så mye forskjellig salver og dikkedarier. Litt kaldt vann som førstehjelp og siden la sårene gro uten noe mere. Og jeg hadde solt meg som vanlig. Om du får arr vil tiden vise, men jeg tipper at det er mest du som legger merke til det.

men de er så røde nå, er redd jeg får flere slike hvitaktige flekker/arr på magen... kan aldri mer gå i bikini :D

som om jeg ikke hadde nok med keisersnittarret....

Skrevet

Denne informasjonen kommer jo for sent for deg, men sier det til neste gang:-)

Du skal IKKE bruke kaldt vann eller is på brannsår. Du skal bruke lunkent vann. Det "slukker brannen" mye bedre:-) Dette er noe jeg lærte av gubben etter at han var på et brannkurs på jobben.

Nå i etterhånd hadde jeg ikke giddet å stresse noe mer. Sjeldent det blir arr av milde brannskader.

Skrevet

Du skal IKKE bruke kaldt vann eller is på brannsår. Du skal bruke lunkent vann. Det "slukker brannen" mye bedre:-) Dette er noe jeg lærte av gubben etter at han var på et brannkurs på jobben.

Nå i etterhånd hadde jeg ikke giddet å stresse noe mer. Sjeldent det blir arr av milde brannskader.

Det jeg har lært på kurs, er at det skal nedkjøles med kaldt vann i fem minutter, deretter går man over til lunket vann.

Skrevet

Jeg måtte selvsagt sjekke litt på dette, da det tydeligvis er flere forskjellige metoder som er i bruk. Det virker som det mannen din har lært, er det som gjelder for tida. Dette står det på pasienthåndboka:

''Kjøl ned brannskaden

Aktiv nedkjøling fjerner varme og hindrer utvidelse av brannskaden. Nedkjøling er effektivt hvis det utføres innen 20 minutter etter skaden. Nedsenking i eller skylling med rennende, lunkent vann (15°C) bør pågå i opptil 20 minutter, f.eks. i dusjen. Vannet fjerner skadelige stoffer, minsker smerter og hevelse. Isvann bør ikke brukes fordi intens sammentrekning av blodårene i huden kan øke utbredelsen av forbrenningen. Nedkjøling av store hudområder kan gi lav kroppstemperatur, særlig hos barn, noe som kan forverre tilstanden. Kjemiske brannskader må skylles med rikelige mengder med vann.

''

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=12531

Skrevet

Det er vel ikke brannsår du har, men forbrenninger - og brannblemmer? Trenger ikke å bli stygt i det hele tatt. Jeg brendte meg selv på tilsvarende måte for ei ukes tid siden, og nå begynner heldigvis blemmene (som var store og fulle av væske) å gå tilbake. OBS: Dersom du har brannblemmer skal du IKKE stikke hull på dem.

Skrevet

Jeg måtte selvsagt sjekke litt på dette, da det tydeligvis er flere forskjellige metoder som er i bruk. Det virker som det mannen din har lært, er det som gjelder for tida. Dette står det på pasienthåndboka:

''Kjøl ned brannskaden

Aktiv nedkjøling fjerner varme og hindrer utvidelse av brannskaden. Nedkjøling er effektivt hvis det utføres innen 20 minutter etter skaden. Nedsenking i eller skylling med rennende, lunkent vann (15°C) bør pågå i opptil 20 minutter, f.eks. i dusjen. Vannet fjerner skadelige stoffer, minsker smerter og hevelse. Isvann bør ikke brukes fordi intens sammentrekning av blodårene i huden kan øke utbredelsen av forbrenningen. Nedkjøling av store hudområder kan gi lav kroppstemperatur, særlig hos barn, noe som kan forverre tilstanden. Kjemiske brannskader må skylles med rikelige mengder med vann.

''

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=12531

Ja, ting endrer seg. Jeg hadde også lært at iskaldt vann var det beste.

Så fint at du fant dokumentasjon på det da:-)

Litt alvorligere brannsår kan du med fordel kjøle ned mye lengre enn 5 minutter også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...