Gå til innhold

Varmtvannsbereder / stenge hovedkrana i ferier

Anbefalte innlegg

Gjest diesel hansen
Skrevet

Jeg pleier å stenge hovedkrana før jeg reiser på ferier o.l., men en bekjent mente at det burde jeg ikke. Vedkommende mente at varmtvannsberederen kunne gå i stykker/få sånn legionella(eller hva enn nå det var) når den ikke fikk påfyll med vann - det fordamper visstnok vann i berederen.

Jeg leste forleden noen tips man bør gjøre før man tar ferie og det var nettopp det jeg pleier, å stenge hovedkranen(for å forhindre evt oversvømmelse.

Er det noen kyndige på dette temaet her?

Gjest Trallemor
Skrevet

Er desverre ikke kyndig. Men jeg stenger også alltid hovedkranen når ferie o.l. Kanskje feil det da.....vi får vente på kyndige svar:)

Skrevet

Risikoen for legionella oppstår hvis temperaturen på varmtvannet synker til under 60 - 70 grader. Man skal altså ikke sette ned termostaten på berederen for å spare energi, selv om man skal reise bort. Det er lite å spare på den måten uansett, og man øker risikoen for oppblomstring av bakterien.

Jeg vet ikke helt om jeg forsto sammenhengen med stengning av hovedkrana. Det er temperaturen som er avgjørende for legionellarisikoen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...