Gå til innhold

Irriterende inkasso i ferien

Anbefalte innlegg

Gjest nå er jeg oppgitt
Skrevet

Jeg betalte en regning, men tydeligvis litt over forfallsdatoen, for da jeg kom hjem fra to ferieuker, lå det et inkassovarsel på restbeløpet. Med ti dagers frist, som allerede var overskredet.

Går dette virkelig an? Trodde det ikke var lov å sende inkassovarsel med så kort frist midt i ferien, jeg.

Skrevet

Er ikke regningen betalt da? Da er det jo ikke noe mer å tenke på:-)

Gjest nå er jeg oppgitt
Skrevet

Er ikke regningen betalt da? Da er det jo ikke noe mer å tenke på:-)

Altså, fordi jeg hadde betalt over fristen, hadde de sendt ut en inkassovarsel med purregebyr + renter. Dette inkassovarselet er fristen nå gått ut på, og jeg fikk beskjed da jeg ringte at saken er gått til inkasso og at jeg vil måtte betale ytterligere gebyr pga det. Fratrekk for hovedstol selvsagt....

Skrevet

Altså, fordi jeg hadde betalt over fristen, hadde de sendt ut en inkassovarsel med purregebyr + renter. Dette inkassovarselet er fristen nå gått ut på, og jeg fikk beskjed da jeg ringte at saken er gått til inkasso og at jeg vil måtte betale ytterligere gebyr pga det. Fratrekk for hovedstol selvsagt....

Å sånn ja, da misforsto jeg... beklager.

Skrevet

Nei, det er ikke ulovelig. Så lenge ikke det er hovedregningen, altså første.

Men har du fått en purring også inkassovarsel (det har du krav på), så blir den sent til inkasso, betaler du i tide, så hadde ikke ferien hatt noe å si på dette, dessverre.

Skrevet

Sånn du skriver det her, er det ikke lov.

Du må ha først fått en purring, andrepurring kan være inkassovarsel, mange purrer ofte to ganger (vi gjør det og sender inkassovarsel 3. purring.)

Har du kun fått regning betalt litt etter forfall, inkassovarsel og så oversent, er dette ikke lov.

Helt uavhengig ferietid eller ikke.

Skrevet

Sånn du skriver det her, er det ikke lov.

Du må ha først fått en purring, andrepurring kan være inkassovarsel, mange purrer ofte to ganger (vi gjør det og sender inkassovarsel 3. purring.)

Har du kun fått regning betalt litt etter forfall, inkassovarsel og så oversent, er dette ikke lov.

Helt uavhengig ferietid eller ikke.

Det er lov å sende inkassovarsel som første "purring" og så oversende dette til inkassobyrå etter en ny 14-dagers frist.

Skrevet

Her er lovteksten rundt dette. Ut fra det du skriver så har de ikke fulgt dette.

Merverdiavgift

Hvis kreditor/fordringshaver (den som gir betalingshenstand, yter kreditt) fakturerer purregebyr ved uteblitt betaling, anses dette som en erstatning for de omkostninger fordringshaveren har i denne forbindelse. Slike erstatninger regnes ikke som omsetning etter Merverdiavgiftsloven § 3, og gebyret skal derfor ikke belegges med utgående merverdiavgift, se Finansdepartementets Brev av september 2001. Purregebyr anses heller ikke som en omkostning i tilknytning til en tidligere leveranse og rammes dermed ikke av "smitteregelen" i Merverdiavgiftsloven § 18. Se mer om dette i Skattedirektoratets melding AV 8/94.

Juss

Fordringshaveren kan kreve erstattet nødvendige kostnader ved utenrettslig inndriving, jf. Inkassoloven § 17. Dette gjelder både kostnader ved å ha engasjert en inkassator og kostnader ved å drive inn kravet selv. I medhold av Inkassoloven § 20 er det i Inkassoforskriften Kapittel 2 fastsatt maksimale satser for den samlede erstatning som kan kreves for utenrettslig inkasso, dvs. for kreditors eget arbeid og for betaling til inkassator for dennes arbeid.

I stedet for erstatning for dokumenterte kostnader, har fordringshaveren rett til å kreve gebyrmessig erstatning for purring, inkassovarsel og betalingsoppfordring etter reglene i Inkassoforskriften § 1-2. Gebyrene er knyttet opp mot inkassosatsen. Inkassosatsen er kr 590 fra 01.01.2009, jf. Forskrift om inkassosatsen § 1. Satser for gebyrmessig erstatning etter Inkassoforskriften § 1-2 som kan brukes uten hensyn til om de faktiske kostnader gjelder krav forfalt etter 1. januar 2009:

Purregebyr

kr 59 (1/10 av inkassosatsen)

(se 1)

Inkassovarsel

kr 59 (1/10 av inkassosatsen)

(se 2)

Betalingsoppfordring

kr 177 (3/10 av inkassosatsen)

(se 3)

Inkassoforskriften § 1-2, jf. Inkassoloven §§ 9 til 10 gir anvisning på i hvilke tilfeller det kan kreves slik gebyrmessig erstatning:

For skriftlig purring som er sendt tidligst 14 dager etter forfallsdato. Den skal angi:

a) Kravets størrelse

B) Hva kravet gjelder

For skriftlig inkassovarsel på papir som er sendt tidligst 14 dager etter forfallsdato. Det skal angis en ny betalingsfrist på minst 14 dager fra varselet sendes ut. Inkassovarsel kan sendes i stedet for eller i tillegg til purring.

For skriftlig betalingsoppfordring på papir som er sendt tidligst 14 dager etter betalingsfrist fastsatt i purring eller inkassovarsel. Den skal angi:

a) fordringshaverens navn,

B) hva kravet gjelder,

c) kravets størrelse med særskilt angivelse av hovedkrav og tilleggskrav som krav på forsinkelsesrente og erstatning for inndrivingskostnader,

d) hvilken sats for forsinkelsesrente som i tilfelle er brukt og dato det er beregnet forsinkelsesrente fra,

e) at unnlatt betaling kan føre til ytterligere kostnader for skyldneren og til rettslig inndriving, og

f) retten til å kreve nemndsbehandling etter § 22.

I tilknytning til samme krav kan gebyr kreves enten for to purringer og en etterfølgende betalingsoppfordring eller for en purring, et etterfølgende inkassovarsel og en etterfølgende betalingsoppfordring. Erstatning for to purringer eller for både en purring og et etterfølgende inkassovarsel kan likevel bare kreves dersom skyldneren har oversittet en betalingsfrist på minst 14 dager fastsatt i den første purringen, jf. Inkassoforskriften § 1-3.

Skrevet

Det er lov å sende inkassovarsel som første "purring" og så oversende dette til inkassobyrå etter en ny 14-dagers frist.

Ja, det stemmer det, tenkte litt fort....

Men det er uansett ikke lov å sende til inkasso uten å gi ett inkassovarsel først. Og det stemmer at det kan være på første purring, men det trodde jeg ikke det var mange bedrifter som drev med.

Der jeg jobber er vi av den "snille" typen, om ikke det er gjengangere i systemet ;)

Men jeg skal vel ikke utale meg så mye om fakureringen der, for det er det ikke jeg som gjør, men noe snapper jeg da opp ;-)

Skrevet

Ja, det stemmer det, tenkte litt fort....

Men det er uansett ikke lov å sende til inkasso uten å gi ett inkassovarsel først. Og det stemmer at det kan være på første purring, men det trodde jeg ikke det var mange bedrifter som drev med.

Der jeg jobber er vi av den "snille" typen, om ikke det er gjengangere i systemet ;)

Men jeg skal vel ikke utale meg så mye om fakureringen der, for det er det ikke jeg som gjør, men noe snapper jeg da opp ;-)

Vi har gitt opp litt her jeg jobber. Sender inkassovarsel med en gang. Og de få gangene vi får purringer, så er også det inkassovarsler.

(Men vi sender en purring til ETTER inkassovarselet før vi overfører dem....)

Gjest erfaringer med dem
Skrevet

Håper ikke det er Lindorff du har fått fra for dem er i en klasse for seg selv

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...