Gå til innhold

Vedr. feriepenger.

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert ferieist
Skrevet

Det er noe jeg ikke skjønner.

"Alle" er så i hundre når feriepengene kommer. Men hvorfor det?

Får alle så mye?

Jeg får en lønn på ca 20 lapper. Nå fikk jeg feriepenger på 30 lapper. Men disse skal jo også dekke leve frem til neste lønn i midten av august.

Dvs. ca 10 lapper til ferie det.

Hvor kan vi dra tre mennesker på den summen da dere? Hadde håpet på ut av landet men kun av den summen så kommer vi jo ikke langt.

Hvordan ordner dere andre dere i forhold til penger/ferie? Og hvorfor er alle så i ekstase pga feriepenger, når det strekker så kort? Jeg har vel ikke en så unormal lønn skulle jeg tro.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• KaVa

4

• Colette

4

• Lillemus

3

• Speak

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Er du sikker på at du ikke får vanlig lønn igjen i midten av Juli?

Kanskje du har misforstått?

Vi får vanlig lønn igjen i midten av Juli og jeg mener det er mest vanlig.

Skrevet

jeg får ca 15000,- "ekstra" da feriepengene kommer 15. juni.. ferien har jeg stort sett betalt på forhånd, så det blir til lommepenger, restaurantbesøk og annen kos. Får lønn igjen 15. juli. Så det er jo 15 000,- ekstra å rutte med da.. Har godt med lommepenger fra før av, så juni er en fin mnd. Nå har jeg betalt ferien på 10500,-, lagt av 8000 til lommepenger, og spart 15 000,- til høsten. Fikk igjen litt på skatten og da..

Skrevet

''Jeg får en lønn på ca 20 lapper. Nå fikk jeg feriepenger på 30 lapper. Men disse skal jo også dekke leve frem til neste lønn i midten av august.''

Får du ikke lønn i juli da? Eller får du vanlig lønn i juni og feriepengene i juli? Feriepengene kommer jo istedetfor lønna i en av årets mnd, vanligvis i juni.

Jeg hadde vært overlykkelig om jeg hadde fått 10.000 ekstra i feriepenger...

Gjest togli
Skrevet

De fleste får feriepenger i midten av juni og vanlig lønn i midten av juli, så du vil trolig få vanlig lønn om et par uker?

Skrevet

Feriepengene er en viss prosent (litt over 10) av det du tjente ifjor. Hadde du liten inntekt ifjor, eller har skiftet arbeidsgiver slik at du kanskje allerede har fått feriepenger derfra da du sluttet eller på nyåret, blir det ikke noen spesielt stor utbetaling. Men jobber du fulltid på samme sted et helt kalenderår, blir det jo en del i juni året etter.

Jeg har forstått på noen venner at det enkelte steder (bl.a. i skoleverket hvis jeg ikke husker feil?) har vært vanlig å ta hele sommerutbetalingen i juni - både feriepengene og julilønnen. Altså slik at man ikke fikk noe mellom juni og august. Men som mange har nevnt nedenfor her, er det veldig normalt å få feriepenger i juni og vanlig lønn i juli og august. Mulig at dette er lagt om noen steder i år, jeg husker som nevnt at noen bekjente snakket om akkurat dette.

Det enkleste er jo å sjekke med lønningskontoret der du jobber, dersom dette er første gangen du får feriepenger fra denne arbeidsgiveren.

Skrevet

Du kan jo ikke basere deg på at de ekstra pengene du får skal holde til å reise med hele familien utenlands. Dette må du jo spare til på forhånd. Men 10.000,- ekstra en mnd. er jo mye penger da.

Gjest Feriepenger = lønn + litt ekstra
Skrevet

Jeg er enig med deg, og forstår ikke hvorfor folk går så helt amokk for feriepengene. Selv om man får ny lønn i juli, så er jo juni også en måned man skal leve.

Ferier - om de skal foregå utenlands i bestilte former - er jo betalt for lenge siden, så du kan si at vi sparer opp gjennom året. Dermed blir de ekstra lappene kos til ferien.

Gjest Frustrert ferieist
Skrevet

Jeg er enig med deg, og forstår ikke hvorfor folk går så helt amokk for feriepengene. Selv om man får ny lønn i juli, så er jo juni også en måned man skal leve.

Ferier - om de skal foregå utenlands i bestilte former - er jo betalt for lenge siden, så du kan si at vi sparer opp gjennom året. Dermed blir de ekstra lappene kos til ferien.

Jeg har sjekket nå og jeg får ikke lønn i juli. Ergo så har jeg liksom fått halvannen lønn, som da skal dekke halvannen måned :(

Jeg har jobbet der full til en god stund så dette er maks jeg kan få. Husket ikke hvordan det var i fjor.

Så da må altså jeg legge til side litt hver måned gjennom hele året for å få råd til noe ferie, og så blir det litt penger ekstra til ferien av feriepengene. Men noen mengder er det altså ikke.

Som jeg skrev, skjønner ikke hvorfor i all verden folk er i ekstase over feriepengene

Gjest Frustrert ferieist
Skrevet

Du kan jo ikke basere deg på at de ekstra pengene du får skal holde til å reise med hele familien utenlands. Dette må du jo spare til på forhånd. Men 10.000,- ekstra en mnd. er jo mye penger da.

Skjønner at jeg ikke får nok i feriepenger til en hel ferie med familien. Men her får jeg ikke penger i juli, har jeg nå sjekket ut, og da menes det at utbetalingen nå (halvannen månedslønn) skal dekke akkurat det, halvannen måned :(

Gjest Frustrert ferieist
Skrevet

Feriepengene er en viss prosent (litt over 10) av det du tjente ifjor. Hadde du liten inntekt ifjor, eller har skiftet arbeidsgiver slik at du kanskje allerede har fått feriepenger derfra da du sluttet eller på nyåret, blir det ikke noen spesielt stor utbetaling. Men jobber du fulltid på samme sted et helt kalenderår, blir det jo en del i juni året etter.

Jeg har forstått på noen venner at det enkelte steder (bl.a. i skoleverket hvis jeg ikke husker feil?) har vært vanlig å ta hele sommerutbetalingen i juni - både feriepengene og julilønnen. Altså slik at man ikke fikk noe mellom juni og august. Men som mange har nevnt nedenfor her, er det veldig normalt å få feriepenger i juni og vanlig lønn i juli og august. Mulig at dette er lagt om noen steder i år, jeg husker som nevnt at noen bekjente snakket om akkurat dette.

Det enkleste er jo å sjekke med lønningskontoret der du jobber, dersom dette er første gangen du får feriepenger fra denne arbeidsgiveren.

Har jobbet der hele året. Full tid.

Har nå sjekket ut og fikk vanlig lønn midten av juni, fikk feriepengene nå, som er halvannen månedslønn, og får ikke penger igjen før vanlig lønn i midten av august.

Altså bør jeg satse fremtidige ferier ene og alene på sparing, for disse pengene må jo liksom gå til akkurat det, å leve frem til lønn i august.

Gjest Frustrert ferieist
Skrevet

De fleste får feriepenger i midten av juni og vanlig lønn i midten av juli, så du vil trolig få vanlig lønn om et par uker?

Nei, gjør desverre ikke det har jeg funnet ut.

Den halvannet månedslønnen jeg nå har fått skal holde til midten av august

Skrevet

Jeg har sjekket nå og jeg får ikke lønn i juli. Ergo så har jeg liksom fått halvannen lønn, som da skal dekke halvannen måned :(

Jeg har jobbet der full til en god stund så dette er maks jeg kan få. Husket ikke hvordan det var i fjor.

Så da må altså jeg legge til side litt hver måned gjennom hele året for å få råd til noe ferie, og så blir det litt penger ekstra til ferien av feriepengene. Men noen mengder er det altså ikke.

Som jeg skrev, skjønner ikke hvorfor i all verden folk er i ekstase over feriepengene

Jeg forstår ikke helt hva du har fått, jeg.

Har du jobbet i hele fjor?

Det vanlige er at man får utbetalt feriepengene i juni, og får normal lønn i juli. På junilønna trekkes da fem uker lønn, dersom man ikke har bestemt noe annet (eks: at det ikke skal ha fem uker, da man ikke har jobbet hele året før, og bare skal ha f.eks tre uker). Uansett skal man i de fleste jobber ha betalt i juli!

Gjest Frustrert ferieist
Skrevet

''Jeg får en lønn på ca 20 lapper. Nå fikk jeg feriepenger på 30 lapper. Men disse skal jo også dekke leve frem til neste lønn i midten av august.''

Får du ikke lønn i juli da? Eller får du vanlig lønn i juni og feriepengene i juli? Feriepengene kommer jo istedetfor lønna i en av årets mnd, vanligvis i juni.

Jeg hadde vært overlykkelig om jeg hadde fått 10.000 ekstra i feriepenger...

Den halvannet månedslønnet jeg nå har fått (feriepenger) skal holde til midten av august.

Det går også litt ekstra mat og slikt (grillmat, is osv) på sommeren så jeg kan ikke basere feriepengene på ferie for fremtiden har jeg skjønt. Ferien må spares opp gjennom et helt år.

Gjest Frustrert ferieist
Skrevet

Er du sikker på at du ikke får vanlig lønn igjen i midten av Juli?

Kanskje du har misforstått?

Vi får vanlig lønn igjen i midten av Juli og jeg mener det er mest vanlig.

Har nå sjekket og vi får ikke det.

Så de feriepengene jeg fikk nå, som tilsvarer halvannen månedslønn skal gå til akkurat det, halvannen måned. Og siden det koster litt mer å leve på sommeren med masse grillmat og litt is og småutflukter så kan jeg altså ikke basere feriepengene på ferie i fremtiden men bør spare opp til det gjennom hele året.

Skrevet

Har nå sjekket ut og fikk vanlig lønn midten av juni, fikk feriepengene nå, som er halvannen månedslønn, og får ikke penger igjen før vanlig lønn i midten av august.

Altså bør jeg satse fremtidige ferier ene og alene på sparing, for disse pengene må jo liksom gå til akkurat det, å leve frem til lønn i august.

OK - du fikk altså vanlig lønn i juni +feriepenger?

Da forstår jeg saken bedre. Men da har du altså fått feriepengene tidlig i forhold til den lønna du ikke vil få i juli. Dersom vanlig lønningsdag er den 15, så har du jo fått junilønna +feriepenger som skal rekke fram til midten av august? Det høres helt vanlig ut.

Gjest Frustrert ferieist
Skrevet

jeg får ca 15000,- "ekstra" da feriepengene kommer 15. juni.. ferien har jeg stort sett betalt på forhånd, så det blir til lommepenger, restaurantbesøk og annen kos. Får lønn igjen 15. juli. Så det er jo 15 000,- ekstra å rutte med da.. Har godt med lommepenger fra før av, så juni er en fin mnd. Nå har jeg betalt ferien på 10500,-, lagt av 8000 til lommepenger, og spart 15 000,- til høsten. Fikk igjen litt på skatten og da..

Så flott. Hos meg var det desverre ikke sånn.

Gjest Frustrert ferieist
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva du har fått, jeg.

Har du jobbet i hele fjor?

Det vanlige er at man får utbetalt feriepengene i juni, og får normal lønn i juli. På junilønna trekkes da fem uker lønn, dersom man ikke har bestemt noe annet (eks: at det ikke skal ha fem uker, da man ikke har jobbet hele året før, og bare skal ha f.eks tre uker). Uansett skal man i de fleste jobber ha betalt i juli!

Har ikke helt greie på det selv jeg :)

Vi får vanlig lønn midten av juni, så feriepenger i slutten av juni, og vanlig lønn igjen i midten av august. Vi får altså ingen ting i juli

Skrevet

Det kan da ikke vær noe feil hvis du har fått vanlig lønn i juni, feriepenger for juli og får vanlig lønn i august?

Skrevet

Men det er jo helt riktig, sånn er det for oss alle så jeg skjønner ikke helt hva du syter over. Du har jo 5 ferieuker i året og disse lønnes jo ikke med vanlig lønn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...