Gå til innhold

Vedr. feriepenger.

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert ferieist
Skrevet

OK - du fikk altså vanlig lønn i juni +feriepenger?

Da forstår jeg saken bedre. Men da har du altså fått feriepengene tidlig i forhold til den lønna du ikke vil få i juli. Dersom vanlig lønningsdag er den 15, så har du jo fått junilønna +feriepenger som skal rekke fram til midten av august? Det høres helt vanlig ut.

Da vil det si at jeg liksom har fått "julilønna" to uker for tidlig da, plus at jeg har fått 10.000.- i feriepenger?

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• KaVa

4

• Colette

4

• Lillemus

3

• Speak

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Har ikke helt greie på det selv jeg :)

Vi får vanlig lønn midten av juni, så feriepenger i slutten av juni, og vanlig lønn igjen i midten av august. Vi får altså ingen ting i juli

Feripengene er jo lønn for juli....og den er jo 10 000 mer en vanlig lønn?

Skrevet

Vi får vanlig lønn midten av juni, så feriepenger i slutten av juni, og vanlig lønn igjen i midten av august. Vi får altså ingen ting i juli

Da har dere fått "forskudd" på en måte. Dere får ferielønna i slutten av juni i stedet for midten av juli - nettopp fordi mange reiser på ferie før 15 juli. Men det har jo ikke noe å si i praksis - de pengene du får skal ikke rekke til en og en halv måned, som du sier, men til en måned.

Skrevet

Da vil det si at jeg liksom har fått "julilønna" to uker for tidlig da, plus at jeg har fått 10.000.- i feriepenger?

Du har ikke fått julilønn - det er 5 uker man IKKE får lønn for, og disse trekkes i løpet av en måned (de fleste steder). Det du får i slutten av juni er feriepengene, som erstatter julilønna. I praksis så får du julilønn - 5 uker + ferielønn. Dette gjøres for ikke å rote med å trekke fire uker på en måned og ei uke på neste. Det du får utbetalt, er med andre ord ferielønn minus verdien av en ukeslønn.

Denne ukeslønna får du "igjen" måneden før eller etter i og med at den ikke trekkes. Komplisert, men det er korrekt.

Skrevet

Du har vel ferie i juli som de fleste andre? Det betyr at du har feriepenger, 10-12 % av bto. lønn som betaling for den tiden du har ferie. Hvis du jobber i ferien så skal du ha ekstra betalt for det.

Det er ikke så uvanlig å betale ut feriepengene i slutten av juni, slik at alle skal ha dem på konto når de begynner ferien. Jeg skjønner ikke helt hva du klager over:-(

Skrevet

Skjønner at jeg ikke får nok i feriepenger til en hel ferie med familien. Men her får jeg ikke penger i juli, har jeg nå sjekket ut, og da menes det at utbetalingen nå (halvannen månedslønn) skal dekke akkurat det, halvannen måned :(

Hva??? Du skal jo ikke få lønn for de dagene/ukene du har ferie. Vanligvis Skjer dette i juni slik at du får utbetalt feriepenger, og blir trukket for feriedager denne mnd. Mai og juli får du vanlig lønning.

Feriepengene baserer seg på det du tjente i fjor. (10,2 eller 12% av dette.)

Skrevet

Julilønna di består av feriepengene - du får ikke lønn og feriepenger. Feriepengene er ca. 11-12% (?) av årslønna di og er de pengene du får i ferien istedetfor vanlig lønn. Ingen får lønn + feriepenger samtidig.

Gjest Mirakelet
Skrevet

Jeg får full lønn i juli og august, juni er feriepenger, da trekker de fem uker fra ordinær lønn, legger til feriepenger og evnt. overtid.

Men så kjempemye ekstra blir det ikke med min drittlønn, men år jeg har jobbet mye overtid har jeg opptjent en del feriepenger og levd fett :) Mannen min derimot tjener fett og får desto mer feriepenger....

også får "de fleste" igjen skattepenger på samme tid som feriepengene kommer, og da blir på en måte det også feriepenger.

Selv syns jeg det er en fordel å spare opp til tur gjennom hele året, bestille tidlig og betale tidlig - en stund før ferien,

da får man mer å bruke i "lommepenger" og slipper å bruke alle feriepengene på tur. Kanskje kan man legge av litt i sparekassa og.

Gjest togli
Skrevet

Nei, gjør desverre ikke det har jeg funnet ut.

Den halvannet månedslønnen jeg nå har fått skal holde til midten av august

Hmm, det var da merkelig... Har du jobbet på samme sted i hele 2008? Og har du de vanlige fem ukene med ferie? Full stilling?

Gjest togli
Skrevet

Da forstår jeg det!

Du fikk vanlig lønn i midten av juni og får vanlig lønn i midten av august. I slutten av juni fikk du feriepengene dine og ideellt sett burde du ikke begynt å bruke dem før i midten av juli ;) Beløpet du fikk i slutten av juli var vel litt større enn en vanlig månedslønn?

Skrevet

Har nå sjekket og vi får ikke det.

Så de feriepengene jeg fikk nå, som tilsvarer halvannen månedslønn skal gå til akkurat det, halvannen måned. Og siden det koster litt mer å leve på sommeren med masse grillmat og litt is og småutflukter så kan jeg altså ikke basere feriepengene på ferie i fremtiden men bør spare opp til det gjennom hele året.

''Så de feriepengene jeg fikk nå, som tilsvarer halvannen månedslønn skal gå til akkurat det, halvannen måned.''

Men du fikk jo lønn 15 juni som i teorien skal vare til 15 juli. Og når du så får penger i slutten av juni også, blir det jo bare en måned disse skal vare, siden du alt har fått lønn som skal vare fram til 15 juli!

Ellers er jeg enig i at feriepengene i seg selv ikke alltid er mye å rope hurra for. Hos oss blir det "lommepenger" da selve ferien er spart og betalt i løpet av året ellers.

Skrevet

''Så de feriepengene jeg fikk nå, som tilsvarer halvannen månedslønn skal gå til akkurat det, halvannen måned.''

Men du fikk jo lønn 15 juni som i teorien skal vare til 15 juli. Og når du så får penger i slutten av juni også, blir det jo bare en måned disse skal vare, siden du alt har fått lønn som skal vare fram til 15 juli!

Ellers er jeg enig i at feriepengene i seg selv ikke alltid er mye å rope hurra for. Hos oss blir det "lommepenger" da selve ferien er spart og betalt i løpet av året ellers.

Det gir større utslag på størrelsen på feriepengene hvis man tjener mye, og er vant med høyt skattetrekk. Forskjellen i utbetaling mellom vanlig lønn og feriepenger er jo grovt regnet det man har i skattetrekk.

Gjest togli
Skrevet

Den halvannet månedslønnet jeg nå har fått (feriepenger) skal holde til midten av august.

Det går også litt ekstra mat og slikt (grillmat, is osv) på sommeren så jeg kan ikke basere feriepengene på ferie for fremtiden har jeg skjønt. Ferien må spares opp gjennom et helt år.

Vi betalte vår ferietur i jula og feriepengene går da til lommepenger i ferien. Tror de fleste må gjøre det slik, så det er nok helt normalt :)

Gjest togli
Skrevet

Så flott. Hos meg var det desverre ikke sånn.

Jo, fordi du fikk feriepengene dine i slutten av juni istedetfor i midten av juni eller juli. Du fikk altså to lønninger i juni - den ene var vanlig lønn og den andre feriepenger.

Gjest Frustrert ferieist
Skrevet

Vi betalte vår ferietur i jula og feriepengene går da til lommepenger i ferien. Tror de fleste må gjøre det slik, så det er nok helt normalt :)

Så når folk er i ekstase forde feriepengene kommer så er nok det i realiteten forde det snart er ferie, og har ingen ting med pengesummen å gjøre :)

Det er ikke det at jeg regner med å bli rik altså, jeg bare har ikke skjønt hvor den iveren kommer fra liksom :)

Skrevet

Skjønner at jeg ikke får nok i feriepenger til en hel ferie med familien. Men her får jeg ikke penger i juli, har jeg nå sjekket ut, og da menes det at utbetalingen nå (halvannen månedslønn) skal dekke akkurat det, halvannen måned :(

Skal prøve å forklare det enkelt:

-Når du er i jobb gjennom et helt kalenderår, mottar du i realiteten ordinær lønn i 11 måneder, og feriepenger den 12

måneden.

Tilsvarende jobber du også bare i 11 måneder, og den siste måneden er de 4-5 ukene du kan ta ferie.

Feriepengene du får utbetalt nå i år er basert på inntekten / ansettelsesforholdet ditt fra ifjor.

I løpet av et år avsettes 10-12% av lønnen din som "sparing" til ferien du kan ta ut året etter.

Du må altså ha vært i jobb hele foregående år for å opptjene maksimalt med feriepenger og feriedager.

Hovedsakelig dekker altså feriepengene "lønn for å ha fri". Så i realiteten er det bare ca 1/3 av dem som er "ekstra penger" i forhold til ordinærlønn.

For enkelhets skyld praktiserer de fleste bedrifter å utbetale feriepenger i juni/juli - uavhengig av når folk ferierer.

Og hvis ordinær lønningsdato er litt ugustig, velger noen bedrifter å utbetale feriepenger en tidliger dato.

Det har tydeligvis din bedrift valgt å gjøre.

Du fikk jo vanlig lønn 15 juni - (som egentlig skulle vare til 15 juli)

-Du har nå fått feriepengene dine 14 dager på forskudd i forhold til ordinær lønningsdag. (Disse pengene skal også dekke lønn for 4-5 uker ferie.)

M.a.o har du fått betalt lønn og feriepenger for 8-9 uker iløpet av en 2 ukers periode.

Det er ca 8 uker fra 15 juni til 15 august - derfor stemmer det nok helt fint at 15 august blir neste lønningsdag.

Du har jo ennå ikke "brukt opp" tidsrommet din forrige lønning egentlig skal dekke.

Gjest Frustrert ferieist
Skrevet

Skal prøve å forklare det enkelt:

-Når du er i jobb gjennom et helt kalenderår, mottar du i realiteten ordinær lønn i 11 måneder, og feriepenger den 12

måneden.

Tilsvarende jobber du også bare i 11 måneder, og den siste måneden er de 4-5 ukene du kan ta ferie.

Feriepengene du får utbetalt nå i år er basert på inntekten / ansettelsesforholdet ditt fra ifjor.

I løpet av et år avsettes 10-12% av lønnen din som "sparing" til ferien du kan ta ut året etter.

Du må altså ha vært i jobb hele foregående år for å opptjene maksimalt med feriepenger og feriedager.

Hovedsakelig dekker altså feriepengene "lønn for å ha fri". Så i realiteten er det bare ca 1/3 av dem som er "ekstra penger" i forhold til ordinærlønn.

For enkelhets skyld praktiserer de fleste bedrifter å utbetale feriepenger i juni/juli - uavhengig av når folk ferierer.

Og hvis ordinær lønningsdato er litt ugustig, velger noen bedrifter å utbetale feriepenger en tidliger dato.

Det har tydeligvis din bedrift valgt å gjøre.

Du fikk jo vanlig lønn 15 juni - (som egentlig skulle vare til 15 juli)

-Du har nå fått feriepengene dine 14 dager på forskudd i forhold til ordinær lønningsdag. (Disse pengene skal også dekke lønn for 4-5 uker ferie.)

M.a.o har du fått betalt lønn og feriepenger for 8-9 uker iløpet av en 2 ukers periode.

Det er ca 8 uker fra 15 juni til 15 august - derfor stemmer det nok helt fint at 15 august blir neste lønningsdag.

Du har jo ennå ikke "brukt opp" tidsrommet din forrige lønning egentlig skal dekke.

Tusen takk

Gjest togli
Skrevet

Så når folk er i ekstase forde feriepengene kommer så er nok det i realiteten forde det snart er ferie, og har ingen ting med pengesummen å gjøre :)

Det er ikke det at jeg regner med å bli rik altså, jeg bare har ikke skjønt hvor den iveren kommer fra liksom :)

Hmm, jeg tror ikke du har skjønt dette helt ennå.... Hvis man jobber fullt, så er feriepengene (dvs. den utbetalinga du fikk i slutten av juni) som regel større enn den vanlige lønna du fikk i midten av juni og får i midten av august. Feriepengene dine (som du fikk i slutten av juni) utgjør ca 12 % av årsinntekten du hadde i 2008 og du fikk trolig flere tusen mer enn normalt da?

Gjest Frustrert ferieist
Skrevet

Hmm, jeg tror ikke du har skjønt dette helt ennå.... Hvis man jobber fullt, så er feriepengene (dvs. den utbetalinga du fikk i slutten av juni) som regel større enn den vanlige lønna du fikk i midten av juni og får i midten av august. Feriepengene dine (som du fikk i slutten av juni) utgjør ca 12 % av årsinntekten du hadde i 2008 og du fikk trolig flere tusen mer enn normalt da?

Joda, tror jeg skjønner nå :)

Jeg fikk 30.000, hvilket er ca 10.000 mer enn normal lønn

candyqueen_83
Skrevet

jeg får ca 15000,- "ekstra" da feriepengene kommer 15. juni.. ferien har jeg stort sett betalt på forhånd, så det blir til lommepenger, restaurantbesøk og annen kos. Får lønn igjen 15. juli. Så det er jo 15 000,- ekstra å rutte med da.. Har godt med lommepenger fra før av, så juni er en fin mnd. Nå har jeg betalt ferien på 10500,-, lagt av 8000 til lommepenger, og spart 15 000,- til høsten. Fikk igjen litt på skatten og da..

Jeg fikk 22 000 mer enn vanlig fastlønn + 6000 kr for ekstravakter :o) Deilig. Jobba mye ekstra i fjor da. Men skal ikke på ferie så det som ikke går til is går til sparing. Hehe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...