Gå til innhold

Barnevernet

Gjest ikke erfaring med dette

Anbefalte innlegg

Gjest ikke erfaring med dette

Hvordan fungerer det? Jeg lurer pga ei venninne av meg ble fratatt alle 4 barna.Jeg har ikke snakket med henne på mange fordi hun flyttet men traff henne nettopp.HUn klaget sånn på at barnevernet har gjort feil når de tok barna fra henne. Jeg vet ikke hvordan hun er som mor så jeg kan ikke utale meg om det er riktig. Men tar de barn vekk fra moren uten grunn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest not today

Nå skal jeg ikke si at barnevernet alltid har rett, men i tilfeller der barna blir tatt fra foreldrene, er det som regel gode grunner. Dersom det er mulig, vil barnevernet i de fleste tilfellene heller velge å sette i gang tiltak i hjemmet, men dersom de anser at å være i hjemmet kan utgjøre en fare for ungene, vil de bli tatt bort fra hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet kan, som alle andre etater / saksbehandlere, gjøre feil.

Det kan gjøres saksbehandlingsfeil i kompliserte rutiner, uten at resultatet nødvendigvis blir feil av den grunn.

Det er en lang prosess fra barnevernet får vite at noe (kanskje) er galt, til barna blir flyttet. Det er ikke førstevalget å "ta" barna, det er bare i medias vrengeversjoner av saken at barn blir røvet fra foreldrene uten varsel fordi noen har satt ut et falskt rykte.

Mange barn som etter en slik prosess har blitt flyttet, har (senere, som voksne) uttalt at det burde skjedd tidligere, at foreldrene fikk for mange sjanser.

Barnevernet er stort sett underbemannet i forhold til oppgavene, så de prioriterer ikke akkurat filleting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet kan, som alle andre etater / saksbehandlere, gjøre feil.

Det kan gjøres saksbehandlingsfeil i kompliserte rutiner, uten at resultatet nødvendigvis blir feil av den grunn.

Det er en lang prosess fra barnevernet får vite at noe (kanskje) er galt, til barna blir flyttet. Det er ikke førstevalget å "ta" barna, det er bare i medias vrengeversjoner av saken at barn blir røvet fra foreldrene uten varsel fordi noen har satt ut et falskt rykte.

Mange barn som etter en slik prosess har blitt flyttet, har (senere, som voksne) uttalt at det burde skjedd tidligere, at foreldrene fikk for mange sjanser.

Barnevernet er stort sett underbemannet i forhold til oppgavene, så de prioriterer ikke akkurat filleting.

Akuratt noe slikt jeg ville svare, bare så mye mer velformulert enn jeg hadde fått det frem.

Godt svar, med andre ord... :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Laban svarte deg fint her.

Vil bare tilføye, at i alle konfliktsaker (eller saker uten konflikt som er hos barnevernet for den saks skyld), så er det aldri barnevernetsversjon offentlig, de har jo taushetsplikt, og kan derfor heller ikke forsvare seg, når det blåser som værst rundt dem.

Det er dessverre slik at jeg tror at barnevernet ikke strekker til andre veien jeg da, di skulle hatt fler midler til å kunne hjulpet fler barn.

Ha en flott dag, og jeg tror du trygt kan slå deg til ro med at det beste for disse barna ble gjort.

Vennelig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her, barnevernet har nok hatt tungtveiende grunner for å omplassere disse barna i fosterhjem.

Tvert imot er det veldig mange saker hvor barnevernet har svært gode grunner for å omplassere barna, men i siste instans får de ikke lov til det. Saken må jo gjennom en rettsinstans først. Så må barna fortsette å leve med omsorgsvikt. Eller barnevernet får lov til å omplassere noen av barna, men ikke alle..

Barnevernet kan ikke bare bestemme seg for å "ta" barna uten videre, det er en omfattende prosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnevernet utøver skjønn i slike saker, og av og til gjøres både formelle feil samt at dårlig skjønn utvises. Jeg tror imidlertid det ikke er så ofte, og som de andre her i tråden er jeg nok mest bekymret for at barnevernet for sjelden gjør vedtak om omsorgsovertakelse enn det motsatte.

Dette innebærer allikevel ikke at jeg ikke kan ha forståelse for foreldres opplevelse av å ikke ha blitt hørt,eller å ha blitt misforstått. Å bli vurdert som ikke egent til å ha omsorgen for sine barn, ser jeg for meg som noe av det vondteste en person kan oppleve. Derfor ville jeg nok ha vært ganske romslig i forhold til å høre morens versjon av historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en måte å både forsvare seg på, orke å fortelle andre det på og/eller få sympati og ikke fordømmelse. Det er vel få som klarer å si at de mistet ungene sine med rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet kan åpenbart gjøre feil. De baserer sine avgjørelser på skjønn, og min erfaring er at kvaliteten på disse vurderingene varierer veldig. Det finnes saksbehandlere som er gode, og det finnes saksbehandlgere som er fryktelig dårlig.

Hva som er tilfelle i denne saken er vanskelig å si, men i flertallet av sakene har nok barnevernet rett når de tar barna. Men en mor vil nok sjelden føle at så er tilfelle. Det er vanskelig å se selv den omsorgssvikt man evt har, da det ofte er de mer "uhåndgripelige" sidene av omsorg som svikter. De fleste har det med mat, rene klær osv i orden - det som mangler er gjerne samspill, kontakt, forståelse av følelsesmessige behov osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Min erfaring (som barnehage) er at de lar barna være hos foreldrene nesten for enhver pris, og at barna i mange tilfeller ville hatt bedre av å være borte fra foreldrene en periode.

Men de kan sikker gjøre feil andre veien også, de er bare mennesker. Det eneste som er sikkert er at den type historier du har fått nå er svært subjektive, og en mor vil nesten uten unntak oppleve en slik handling som urettferdig, uansett om hun er skikket til å ta vare på barna sine eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de tilfeller foreldre blir fratatt sine barn, blir dette alltid avgjort i en rettsak. Det er barnvernet som gjør undersøkelser og eventuelt tvangsflytterbarna, om barnas situasjon av en eller grunn ikke er god nok. Men i etterkant er det alltid en rettssak hvor foreldre kan forklare seg, og det er retten som bestemmer om barnevernet skal overta omsorgen for barna, eller om de skal tilbakeføres til hjemmet

Det er med andre ord alltid andre instanser også involvert når omsorgen for barn blir frattat foreldrene.

Barnevernet kan selvfølfølgelig gjøre feil, de som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...