Gjest gammal traver på DOL Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 jeg hørte for en tid siden at Adolf var et av de navnene man ikke kunne gi til barn, pga "den belastningen barnet kunne tenkes å lide under pga det". Jeg leste i et blad om en mor som hadde gitt treåringen sin navnet Adolf. De bodde i Norge, men hun var finsk. Er da lov da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Navneloven fra 2003 er mye mer liberal enn den tidligere navneloven var, så jeg ser ikke bort fra at det er lov å gi et barn det navnet. dessuten vurderes nok fornavnet opp mot evt mellomnavn og etternavn også i den sammenheng. Jeg ville ikke valgt det navnet til mitt barn, men det er meg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Jeg leste også om dette barnet og tenkte "stakkar". Skikkelig belastet navn å få. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Da er Lucifer bedre. vet ikke om det er lov, men det er jo uansett et foreferdelig belastet navn å gi barnet sitt.. Da ber du om å få et plaget barn da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Lovlig er det nok, men jeg mener at om man har bittelitt omløp i hodet sitt så gir man ikke ungen sin navnet Adolf... Unntaket er kaaaaaanskje om det er en oppkalling etter slektning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Jeg har iallefall en bekjent som heter Adolf. Han er 50 år gammel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shunyata Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Det er mange som heter Adolf i Norge... Men hvorfor skal så noen lide om de heter Adolf...bare fordi det var en person i historien som gjorde en del dumt? Er det så rett å straffe noen med mobbing fordi de har fått et navn som er like bra som mitt og ditt navn? Tror vi mennesker bør gå inni oss selv innimellom... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gammel traver på DOL Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Lovlig er det nok, men jeg mener at om man har bittelitt omløp i hodet sitt så gir man ikke ungen sin navnet Adolf... Unntaket er kaaaaaanskje om det er en oppkalling etter slektning. ''Unntaket er kaaaaaanskje om det er en oppkalling etter slektning.'' eller om mor eller far kommer fra et land hvor Adolf er et motenavn. Det er også lettere å hete Teitur hvis mor eller far kommer i fra Island. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dido Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Det er nok lov det, vet også at i spansktalende land er det mange som heter Jesus... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirakelet Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 i bladet mamma da? Kan hende Adolf er et helt vanlig finsk navn. Adolf er jo egentlig et helt vanlig navn, litt fint og. Ikke navnet sin feil at en gærning het det en gang i tiden, vi kan jo ikke slettet navnet pga d. Adolf Hitler, da snakker vi om noe annet. Så jo den saken om de som kalte ungen sin Adolf Hitler... hallo, de kan jo ikke ha vært helt gode. Men å kalle ungen Adolf, helt vanlig.... jeg syns ikke d gjør noe de kaller ungen Adolf, vi er på vei inn i en ny generasjon og jeg tror Adolf Hitler kommer til å bli gradvis "glemt", da blir det ikke så in å mobbe noen som heter Adolf. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirakelet Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Det er nok lov det, vet også at i spansktalende land er det mange som heter Jesus... Ja, å kalle ungen Jesus i norge ville vel bli sett på som rart, men i spansktalende land er det helt vanlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brulla Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Jeg leste om en tilsvarende sak, men det gjaldt en liten gutt som het Adolf Hitler, oppkalt etter Hitler. Foreldrene ønsket navnet hans på bursdagskaka, men det nektet bakriet! Det er lov å kalle barnet sitt nesten hva som helst, også Adolf. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Det er nok lov det, vet også at i spansktalende land er det mange som heter Jesus... Nå er vel Jesus og Adolf bortimot rake motsetninger, kan man vel si.. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.