Gå til innhold

Å synge kristne sanger i barnehagen

Gjest barnehagearbeider

Anbefalte innlegg

Gjest barnehagearbeider

Hadde du som forelder reagert på det ( under forutsetning at du selv ikke er kristen).

Jeg kan mange barnesanger med kristent innhold. I dag er det jo nærmest tabu å være kristen. Bør man unngå sanger med kristent innhold i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det hadde jeg overhode ikke reagert på!

De kristne sangene er like mye en del av kulturarven og tradisjonen i Norge som feks Mikkel Rev. Syns det er dumt at man liksom skal reagere så kraftig på alt mulig nå for tiden, jeg..

Er jo ikke sånn at jeg reagerer på å synge om Lille Petter Edderkopp, selv om jeg personlig skulle avsky edderkopper av hele mitt hjerte og hadde en overbevisning om at det beste var om alle ble utryddet.. (ok, et litt dårøig poeng, satt veldig på spissen...!)

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Nei - jeg forstår ikke hvorfor man skal reagere på det. Hvis man ikke er kristen så betyr vel ikke sangene noe? Da tror man jo ikke på Gud uansett - og det blir vel likestilt med eventyr?

Men så har jeg aldri forstått dem som er så fanatisk imot kristendom heller da...

Et annet eksempel: På skolen vår har eldstejenta dratt hjem en hel haug med lesebøker fra den norrøne mytologien. Syns jeg ser at hun kom hjem med "Adam og Eva", "Moses i sivet" eller "Abraham". Da hadde det vel blitt ramaskrik. Noe jeg ikke forstår - for de som ikke er kristne må vel alle religioner sidestilles? Hvorfor er lesebøker fra norrøn mytologi godtatt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slik jeg ser det

Jeg liker ikke at barna mine skal bli påvirket av en religion nei. Dette valget skal de få ta selv når de skjønner noe av det. Mener de som jobber i en barnehage bør være nøytrale i en slik sak.

En kristensang eller to synes jeg imidlertid ikke gjør noe så lenge det ikke skjer som påvirkning i kristen retning. Jeg ser heller på innholdet i slike sanger som en del av vår historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - jeg forstår ikke hvorfor man skal reagere på det. Hvis man ikke er kristen så betyr vel ikke sangene noe? Da tror man jo ikke på Gud uansett - og det blir vel likestilt med eventyr?

Men så har jeg aldri forstått dem som er så fanatisk imot kristendom heller da...

Et annet eksempel: På skolen vår har eldstejenta dratt hjem en hel haug med lesebøker fra den norrøne mytologien. Syns jeg ser at hun kom hjem med "Adam og Eva", "Moses i sivet" eller "Abraham". Da hadde det vel blitt ramaskrik. Noe jeg ikke forstår - for de som ikke er kristne må vel alle religioner sidestilles? Hvorfor er lesebøker fra norrøn mytologi godtatt da?

Nå orker jeg ikke en lang religionsdiskusjon. Men det er noe annerledes at barn har religionslære og at de synger om gud i barnehagen,

For det første ville sønnen min trodd på rosa elefanter om noen sa at de fantes. Han vil også da tro på gud om denne presenteres som virkelig. Jeg ønsker ikke at religion skal presenteres som noe annet enn hva det er - eventyr - inntil han er gammel nok til å vurdere dette fullt ut.

For det andre: Han skal naturligvis lære om alle religioner og kulturer. Det betyr ikke at han skal delta i gudedyrkelse (noe religiøse sanger helt klart er, uansett hvor mye man selger det som kultur). En fireåring kan ikke skille mellom hva som er usannsynlig (gud) og hva som er vitenskapelig. Inntil han forstår at religion ikke handler om virkelighet, men om tro, så skal den presenteres til han med forsiktighet.

Når det kommer til din manglende forståelse for de som er i mot kristendommen, så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Personlig finner jeg all religion omtrent like skadelig, enten det er ateisme, kristendom eller islam. Jeg er derfor agnostiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Det kommer litt an på hvilke sanger det er...

Om det er type julesanger, så er det helt greit. Om det er bordbønner er det ikke greit.

Dersom barnehagen ikke har en kristen formålsparagraf skal dere heller ikke formidle det til barna, på samme måte som dere ikke skal formidle annen religion - da skal dere forholde dere nøytrale.

At man forteller og synger om Gud en dag, Allah en annen og Buddha en tredje er helt greit selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alt med måte

Sakset direkte fra lov om barnehager:

'' § 1. Formål

Barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter

i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem.

Barnehagen skal hjelpe til med å gi barna en oppdragelse i samsvar med kristne grunnverdier.

Eiere av private barnehager kan i vedtektene bestemme at andre ledd ikke skal gjelde.

Private barnehager og barnehager eiet eller drevet av menigheter innen Den norske

kirke, kan i vedtektene fastsette særlige bestemmelser om livssynsformål.''

Med utgangspunkt i lovteksten skal feks offentlige barnehager formidle mer kristendom enn skolene. skolene skal ifølge sitt lovverk være mer nøytrale, mensbarnehagen skal formidle kristne grunnverdien. Så en sang i ny og ne gjør neppe noen skade og kan sikkert også forsvares i forhold til lovverket, men jeg tror nok ikke jeg ville overdrevet bruken av slike sanger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vet ikke jeg, er pers. kristen selv

Kan egentlig ikke skjønne hysterien rundt dette.

Hvis vi ser litt enkelt på det, så er Bibelen en bok. Når elles blir folk nektet å lese bøker? Vi leser om flygende tepper, afrikanske savanner, gamle romantikere, tusser, troll osv osv.

Alt dette er til dels også brakt inn i skoleøyemed.

Så hvorfor nekte å synge om og lese fra et annet stykke historie for å si det sånn?

Skikkelig avsporing dette, sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå orker jeg ikke en lang religionsdiskusjon. Men det er noe annerledes at barn har religionslære og at de synger om gud i barnehagen,

For det første ville sønnen min trodd på rosa elefanter om noen sa at de fantes. Han vil også da tro på gud om denne presenteres som virkelig. Jeg ønsker ikke at religion skal presenteres som noe annet enn hva det er - eventyr - inntil han er gammel nok til å vurdere dette fullt ut.

For det andre: Han skal naturligvis lære om alle religioner og kulturer. Det betyr ikke at han skal delta i gudedyrkelse (noe religiøse sanger helt klart er, uansett hvor mye man selger det som kultur). En fireåring kan ikke skille mellom hva som er usannsynlig (gud) og hva som er vitenskapelig. Inntil han forstår at religion ikke handler om virkelighet, men om tro, så skal den presenteres til han med forsiktighet.

Når det kommer til din manglende forståelse for de som er i mot kristendommen, så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Personlig finner jeg all religion omtrent like skadelig, enten det er ateisme, kristendom eller islam. Jeg er derfor agnostiker.

Så han skal skånes helt til han kan overta ditt syn på at dette er eventyr, tull og tøys og usannsynlig?

Det er godt du har tenkt å la han få egne meninger ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alt med måte

Så han skal skånes helt til han kan overta ditt syn på at dette er eventyr, tull og tøys og usannsynlig?

Ikke bedre å "hjernevaske" barn til å si at Gud finnes, når du dør så kommer du til Gud heller. Hvem er det som vet at Gud finnes?

Det er helt greit at et barn får høre om dette, men jeg mener man skal være nøytral om både kristendom og andre religioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg du har misforstått litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan egentlig ikke skjønne hysterien rundt dette.

Hvis vi ser litt enkelt på det, så er Bibelen en bok. Når elles blir folk nektet å lese bøker? Vi leser om flygende tepper, afrikanske savanner, gamle romantikere, tusser, troll osv osv.

Alt dette er til dels også brakt inn i skoleøyemed.

Så hvorfor nekte å synge om og lese fra et annet stykke historie for å si det sånn?

Skikkelig avsporing dette, sorry

Spørsmålet er om det presenteres som virkelighet eller eventyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest innspill

Spørsmålet er om det presenteres som virkelighet eller eventyr.

Jeg, som kristen, presenterte det til mitt barn som _historier_ noen tror på og som andre ikke tror på fra før han kunne fostå helt hva det gikk i. Ikke eventyr. Det er jo ikke eventyr.

Men noen sanger er svært evangeliske, og disse synes jeg ikke hører hjemme i barnehager som ikke er "kristne". Uansett om en synger muslimske og hinduistiske dagen derpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, som kristen, presenterte det til mitt barn som _historier_ noen tror på og som andre ikke tror på fra før han kunne fostå helt hva det gikk i. Ikke eventyr. Det er jo ikke eventyr.

Men noen sanger er svært evangeliske, og disse synes jeg ikke hører hjemme i barnehager som ikke er "kristne". Uansett om en synger muslimske og hinduistiske dagen derpå.

Ja, det er slik jeg ser det også.

Når tiden kommer for religionslære (sønnen min har ikke språket til å forstå selv de enkleste historier enda), så vil jeg at det skal presenteres som hva det er. Historier som enkelte velger å tro på, men som absolutt handler om -tro- og ikke viten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barnehagearbeider

''Men noen sanger er svært evangeliske, og disse synes jeg ikke hører hjemme i barnehager som ikke er "kristne". Uansett om en synger muslimske og hinduistiske dagen derpå''

Det er jeg enig i. Det er en sang som heter " hvem har skapt alle blomstene, jo Gud i himmelen". Jeg ser ikke helt problemet med å synge den. Men en annen sang som er mere evangelisk som heter "Jesus er min venn, ", den synes jeg blir for voldsom å synge for barn med ulikt livsyn. Jeg kan gjerne lære meg noen muslimske og hinduistiske sanger også, men blir det like mye krøll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg syns det er fint at barnehagen formidler noe av den kristne kulturarven og de kristne verdier til barna. Gjerne i form av sanger. Jeg er også tilhenger av julegudstjeneste både i skolen og barnehagen.

Nå har det seg slik at jeg tror fullt og fast at min påvirkning på mine barn er langt større enn den de barnehageansatte har på dem. Det er jeg som har mest tid sammen med dem, jeg er deres mor.

En annen ting er at barnehagebarn er så små så noen livsvarig påvirkning hva angår religion tviler jeg på at barnehagen har.

I dag er det mange som er så livredde for at barna skal påvirkes av religion at det blir helt merkelig, synes jeg. Det hender jeg går i kirken, og da opplever jeg at de salmene jeg kan er de jeg lærte på skolen. Ja, jeg er så gammel at da jeg gikk på barneskolen startet og avsluttet vi dagen med en salme. Og det er de salmene jeg kan i dag. Og det er jo greit å kunne synge med når vi er i bryllup, begravelse, konfirmasjon. Barn i dag skal ikke få lov å lære dette, fordi foreldrene mener det strider mot menneskerettighetene. Jeg mener vi får et fattigere samfunn på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barnehagen har egne bestemmelser.

Hvis barnehagen har en paragraf om at den har kristent formål, da kan du synge sanger så mye du vil.

Dette står i barnehagens offentlige dokumenter og alle som søker barnehager skal da vite om dette og bestemme om denne barnehagen er passende for sitt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

punky brewster

Jobbet selv i barnehage og vi sang kristne sanger, vi hadde også presten på besøk hver måned som hadde kjempekoselige sangsamlinger for hele barnehagen. Ingen av foreldrene på mi avdeling reagerte på det, selv ikke de som ikke var kristne.

Den eneste som reagerte på det var en spesialpedagog som var på besøk for å observere et barn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...