Gå til innhold

Å synge kristne sanger i barnehagen

Gjest barnehagearbeider

Anbefalte innlegg

Det hadde vært helt i orden for meg så lenge barnehagen også sang mange andre livssynsnøytrale sanger og ikke drev forkynning.

Mine gikk i menighetsbarnehage og var ofte oppe i kirka (bhg hadde lokaler i kjelleren der) og mine syntes det var stor stas. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde jeg ikke hatt noe i mot. Synger ofte kristne sanger med barna på skolen jeg og har ikke fått noen klager på det. Tror ikke jeg hadde endret på det om noen hadde klager heller, men man driver da ikke forkynnelse:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på sangen og settingen rundt. Hvis man forkynner for barnehagebarna mener jeg det er galt.

Jeg er ikke kristen, men har lært og sunget en drøss med kristne sanger. Mange store flotte korverk bl.a. er jo "kristne sanger". Ville absolutt ikke vært dem foruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greit det vel

Det er helt greit. Vi lever jo i et kristent land noe som vises selv i flagget, så det er en naturlig del av kulturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja.. kommer an på , men vil anta at det er greit. Bare det ikke er sånne skikkelige "frelse-sanger". hadde satt liten pris på om gutten min hadde begynt å leke Jesus osv. :)

Bare ungene ikke blir prakka på med kristendom så er det greit. Er ikke kristen, respekterer de som er det, men vil ikke blir "frelst" for har tatt mitt standpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trist at det har blitt sånn

Jeg syns det er trist sånn som det har blitt, i kommunale barnehager synger man ikke bordbønn lenger, men gjerne en tullesang,

f.eks. Når skippern skal ha seg mat, eller Det stod mat på bordet da vi kom....

Kristne sanger hører med til vår norske kultur de seneste generasjoner,

men pga internasjonaliseringen hvor vi nå må ta hensyn til våre nye landsmenn kan vi ikke prakke på dem disse kristne sangene....

da syns jeg det blir helt feil.

hadde vi flyttet til deres land hadde vi vårsågod måttet lære oss koranen og deres skikker skal jeg si deg!

Jeg vil ikke tvinge utlendinger til å bli kristne, men man trenger ikke være kristen for å synge en kristen sang. Det er jo bare en sang, men samtidig en fin måte å lære barnet litt om tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dorris

Jeg syns det er trist sånn som det har blitt, i kommunale barnehager synger man ikke bordbønn lenger, men gjerne en tullesang,

men pga internasjonaliseringen hvor vi nå må ta hensyn til våre nye landsmenn kan vi ikke prakke på dem disse kristne sangene....

hadde vi flyttet til deres land hadde vi vårsågod måttet lære oss koranen og deres skikker skal jeg si deg!

Jeg vil ikke tvinge utlendinger til å bli kristne, men man trenger ikke være kristen for å synge en kristen sang. Det er jo bare en sang, men samtidig en fin måte å lære barnet litt om tro.

Skriver under på ditt innlegg! Veldig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så norsk som man kan bli, men setter pris på at det ikke synges kristne bordvers i barnehage og skole. Bordvers har sterkt preg av bønn og forkynnelse og den biten synes jeg skal overlates til de enkelte familier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miguela

Jeg tror at du må ha misforstått noe her. Våre nye landsmenn eller utlendinger kommer ikke alle sammen fra muslimske land. I tillegg er det mange av våre gamle landsmenn som ikke er kristne, og kjemper imot slikt.

Jeg blir kvalm når jeg leser fordommene dine og uvitenheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miguela

Skriver under på ditt innlegg! Veldig enig.

Ja tenk så heldige dere er å være gamle landsmenn. Fy så kvalm jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, som kristen, presenterte det til mitt barn som _historier_ noen tror på og som andre ikke tror på fra før han kunne fostå helt hva det gikk i. Ikke eventyr. Det er jo ikke eventyr.

Men noen sanger er svært evangeliske, og disse synes jeg ikke hører hjemme i barnehager som ikke er "kristne". Uansett om en synger muslimske og hinduistiske dagen derpå.

Før i tiden reagerte man ikke på sånt, det var helt vanlig å synge bordbønn f.eks.

Syns ikke Å du som metter liten fugl, velsign vår mat..... osv er så evangelisk at en trenger å reagere på det. Barna tenker nok mest på fuglen.

Og: min båt er så liten, og havet så stort, men Jesus har grepet min hånd, når han styrer båten, da går det så bra, på veien mot himmelens land.

Denne var mer evangelisk, men små barn reagerer ikke på sånt, de forstår ikke "Gud" som en tro. de ser på jesus som en slags eventyrfigur, en snill mann som passer på dem.

Jeg gikk på søndagsskole, men ble skremt.... de hadde visst snakket om helvete, og jeg gråt på veien hjem og trodde fanden fulgte etter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miguela

''Men noen sanger er svært evangeliske, og disse synes jeg ikke hører hjemme i barnehager som ikke er "kristne". Uansett om en synger muslimske og hinduistiske dagen derpå''

Det er jeg enig i. Det er en sang som heter " hvem har skapt alle blomstene, jo Gud i himmelen". Jeg ser ikke helt problemet med å synge den. Men en annen sang som er mere evangelisk som heter "Jesus er min venn, ", den synes jeg blir for voldsom å synge for barn med ulikt livsyn. Jeg kan gjerne lære meg noen muslimske og hinduistiske sanger også, men blir det like mye krøll?

Muslimer bruker ikke musikk og sang slik som kristne. Ikke hinduer eller buddhister heller så vidt jeg vet.

Min erfaring er at de som ofte reiser seg først er human-etikere. Jeg ville vært forsiktig med kristne sanger i kommunal barnehage eller skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miguela

Nei - jeg forstår ikke hvorfor man skal reagere på det. Hvis man ikke er kristen så betyr vel ikke sangene noe? Da tror man jo ikke på Gud uansett - og det blir vel likestilt med eventyr?

Men så har jeg aldri forstått dem som er så fanatisk imot kristendom heller da...

Et annet eksempel: På skolen vår har eldstejenta dratt hjem en hel haug med lesebøker fra den norrøne mytologien. Syns jeg ser at hun kom hjem med "Adam og Eva", "Moses i sivet" eller "Abraham". Da hadde det vel blitt ramaskrik. Noe jeg ikke forstår - for de som ikke er kristne må vel alle religioner sidestilles? Hvorfor er lesebøker fra norrøn mytologi godtatt da?

Abraham, Isak og Jakob er sentrale i kristendommen, islam og jødedommen. Også Adam og Eva. Så vidt jeg vet blir det ikke ramaskrik når dette brukes i lesetekster. Historiene i norrøn mytologi er morsomme og fengende og meg bekjent støter de ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var liten til tenåring sang jeg i barnegospelkor, gikk søndagsskole og yngstes, Tensing osv...

foreldrene mine var ikke spesielt kristne, og ikke var jeg det heller - heller ikke i dag. Jeg sier ikke at jeg ikke er kristen, jeg står i statskirka, men det er det liksom.

Jeg har ikke tatt skade av å synge kristne sanger, verken på skolen eller i fritida. Jeg ble ikke hjernevasket.... jeg sang pga jeg elsket å synge. At det var kristne tekster tenkte jeg ikke så mye over egentlig. Man blir ikke hjernevasket av å synge sanger med kristent innhold. Jeg kunne like gjerne sunget om Muhammed og Allah.. for å si det sånn :D

Så jeg skjønner ikke at folk skal ta på vei fordi man synger Å du som metter på barnehage eller skole. Det er bare en sang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på sangen og settingen rundt. Hvis man forkynner for barnehagebarna mener jeg det er galt.

Jeg er ikke kristen, men har lært og sunget en drøss med kristne sanger. Mange store flotte korverk bl.a. er jo "kristne sanger". Ville absolutt ikke vært dem foruten.

Skriver under på denne:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Da jeg var liten til tenåring sang jeg i barnegospelkor, gikk søndagsskole og yngstes, Tensing osv...

foreldrene mine var ikke spesielt kristne, og ikke var jeg det heller - heller ikke i dag. Jeg sier ikke at jeg ikke er kristen, jeg står i statskirka, men det er det liksom.

Jeg har ikke tatt skade av å synge kristne sanger, verken på skolen eller i fritida. Jeg ble ikke hjernevasket.... jeg sang pga jeg elsket å synge. At det var kristne tekster tenkte jeg ikke så mye over egentlig. Man blir ikke hjernevasket av å synge sanger med kristent innhold. Jeg kunne like gjerne sunget om Muhammed og Allah.. for å si det sånn :D

Så jeg skjønner ikke at folk skal ta på vei fordi man synger Å du som metter på barnehage eller skole. Det er bare en sang!

Enig - hva er det de er så redde for? Jeg har vokst opp som deg. Men har min barnetro ennå da uten å være spesielt "aktiv". Jeg syns det er synd at ikke barna mine lærer det samme som jeg gjorde. Det blir jo ikke så mye her hjemme siden vi ikke er aktive noen plass...

Men derfor reagerer jeg altså på at de feks får norrøn mytologi i leselekse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad det ikke forkynnes i vår barnehage. Likevel har jeg ikke problemer med om det skulle synges en sang eller to med kristent innhold, men jeg tror faktisk ikke det gjøres i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig - hva er det de er så redde for? Jeg har vokst opp som deg. Men har min barnetro ennå da uten å være spesielt "aktiv". Jeg syns det er synd at ikke barna mine lærer det samme som jeg gjorde. Det blir jo ikke så mye her hjemme siden vi ikke er aktive noen plass...

Men derfor reagerer jeg altså på at de feks får norrøn mytologi i leselekse...

Ja, norrøn mytologi... Varg Vikarnes liker jo det :D

de kan godt lære om alle religioner, så kan de selv ta standpunkt til hva de vil tro.

Men å unngå alt som er kristent fordi det diskriminerer andre religioner?

Hva med julen... Vi feirer jo "alle" jul her i Norge, vi må ikke glemme at det er en kristen tradisjon. Joda, vi feiret en slags jul før i Norge og, før kristendommen kom, men den julen vi feirer nå er jo til minne om Jesus fødsel.

Adventstiden f.eks. det har ikke noe med den gamle julefeiringen vi hadde, men ventetiden på Jesusbarnet. Det er det mange som ikke tenker på. Likevel får 99 % av alle norske barn adventskalendere. De tenker ikke på at advent - er en kristen tradisjon.

Julegaver og julenissen - ja de har ikke så mye med kristendommen å gjøre, selv om man godt kan tolk edet til at gavene er et symbol på den store gaven, Jesusbarnet som kom, og nissen - det er han som kommer med budskapet...

I katolismen hører faktisk julenissen til julen, han var en helgen, st. nicholas.

Skal de fjerne kristne bordvers, kan de like gjerne fjerne adventsfeiringen og juleforberedelsene i skolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lett å kjenne igjen pga mye fortalt historie

Jeg er ikke medlem av statskirka selv, men syns det synges for få kristne sanger i skoler og barnehager. Såvel som for få sanger fra andre religioner. Jeg kan ikke tenke meg at ungene tar "skade" av det, særlig ikke hvis foreldrene er bevisste med å gi barna sine balansert informasjon om denslags på hjemmebane.

En morsom historie fra vår gamle barnehage: Jeg overhørte sønnen min si at han ikke likte å leke med de nye, svarte ungene i barnehagen. Snakket med han på hjemmebane, og snakket med barnehagen om at det var ei utfordring i fhd til de nye flyktningebarna fra Afghanistan. Hvorpå de intelligente pedagogene hadde tatt utfordringen på alvor, og drilla "Jesus elsker alle barna" med ungene, for å oppnå forståelse for at de muslimske barna var like oss på innsiden... DET var misforstått etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...