Gå til innhold

jente 4 år. hva gjør jeg


Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jenta mi på snart fire har vært tørr på dagtid siden hun var 2 1/2. for ca en og en halv mnd siden sluttet hun med natt bleie, den første tiden var det få uhell (som hun selv kaller det), men nå i det siste er det nesten oftere vått enn tørt om morran.

Hun tisser seg ut om morran mellom fire og seks. Vi har tisselaken så det er bare å ta av truse og trekke bort tisselakenet for så å sove videre - vi sover i samme seng:)

Hva gjør jeg, begynner med bleie eller fortsetter uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt naturlig at en del barn begynner å tisse på seg igjen etter en kortere periode hvor de har vært tørre. Problemet med sengevæting er at man ikke vet hvor lenge det vil vare. I de værste tilfellene varer det langt opp i tenårene. Med tanke på dette tror jeg mitt råd vil være å begynne med bleie på henne igjen hvis hun tisser oftere og oftere, og det kommer mye hver gang. Det kan bli vannskeligere å få henne til å akseptere bleie igjen om et års tid om problemet fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt naturlig at en del barn begynner å tisse på seg igjen etter en kortere periode hvor de har vært tørre. Problemet med sengevæting er at man ikke vet hvor lenge det vil vare. I de værste tilfellene varer det langt opp i tenårene. Med tanke på dette tror jeg mitt råd vil være å begynne med bleie på henne igjen hvis hun tisser oftere og oftere, og det kommer mye hver gang. Det kan bli vannskeligere å få henne til å akseptere bleie igjen om et års tid om problemet fortsetter.

Du er så utrolig snar å foreslå bleie igjen. Å sette på barna bleie kan medføre til at man aldri får bukt med problemet. Samtidig som barna faktisk er så store at bleie blir flaut. Om jeg hadde satt på 6 åringen min bleie som du foreslo så hadde nok min 6 åring vært fra seg av skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut på meg som om jenta di syntes det fungerer helt fint med tisselaken og vil fortsette med det. På den annen side virker det jo som om du opplever det som ett litt større problem siden du vurderer å bruke bleie igjen.

Har selv en gutt som er sengevæter og som bruker nattbleie, vi har aldri sluttet med den. Når det gjelder barn som har sluttet med nattbleie kan det være et nederlag å begynne med det igjen selv om barnet egentlig har behov for å bruke bleie.

I deres tilfelle er datteren din altfor liten til at det er aktuelt med noen form for behandling, så det er vel lite du kan gjøre her enn å ta et valg ut i fra din egen overbevisning om hva som passer dere best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så utrolig snar å foreslå bleie igjen. Å sette på barna bleie kan medføre til at man aldri får bukt med problemet. Samtidig som barna faktisk er så store at bleie blir flaut. Om jeg hadde satt på 6 åringen min bleie som du foreslo så hadde nok min 6 åring vært fra seg av skam.

Ja, jeg er av den oppfatningen av at det er best å bruke bleie som hjelpemiddel når noen tisser på seg. Det finnes ingen behandling som kan garantere noen kur mot sengevæting. En behandling kan fungere for ett barn, en annen behandling kurer ett annet barn. Noen barn blir ikke kurert av noen former for behandling og man må rett og slett vokse problemet av seg. Det å si at man aldri får bukt med problemet ved å bruke bleie er ikke riktig. Mange barn blir ofte tørre først om natten selv om de bruker nattbleie, og skulle det være umulig å bli tørr når man har på bleie, ville jo disse barna aldri ha blitt tørre.

Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor det skal være bedre for et barn at sengen blir våt, og at dette skal være noe verre enn at bleien blir våt. Da får man i hvertfall sove uforstyrret natten igjennom.

Når jeg selv hadde dette problemet, var det det å tisse på seg som var et nederlag. Ikke at jeg hadde bleie. Det er holdning til hjelpemiddelet som etter min mening er feil og her har foreldrene ett ansvar i å informere barna at det ikke bare er babyer som må bruke bleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mor til sengevæter

Du er så utrolig snar å foreslå bleie igjen. Å sette på barna bleie kan medføre til at man aldri får bukt med problemet. Samtidig som barna faktisk er så store at bleie blir flaut. Om jeg hadde satt på 6 åringen min bleie som du foreslo så hadde nok min 6 åring vært fra seg av skam.

Kan ikke skjønne at EvaL gjør noe galt i å forslå bruk av bleie her jeg. Til og med moren til jenta vurderer jo å begynne med nattbleie igjen.

Jeg er heller ikke enig i din vurdering i at barna ikke blir tørre ved bruk av bleie, det har min eldste blitt. Barna blir ikke fortere tørre om de bruker tisselaken, de våkner bare av det, men da er det forsent.

Hvis 6 åring din blir fra seg av skam om du setter på ham bleie, ja så har dere gitt ham helt feil signaler. Mange foreldre har en tendens til å si at "nå er du så stor så nå kan du ikke bruke bleier lenger" når de skal få barna sine tørre. Det er nettopp en slik holdning som gjør at barna opplever det å måtte ha nattbleie som noe flaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siri Harket, uroterapeut

Til anonymous.Du har allerede fått mange gode råd fra andre foreldre. Det er først når et barn er i 5 års alderen og fortsatt tisser i sengen at det kalles sengevæting. Det er vanskelig å si noe sikkert om årsaken. men det kan være flere faktorer. Siden din jente bare er 4 år, så gjøres ikke noe med det ennå. Det som er viktig er selvsagt helt allmenne regler som å ikke drikke mye før en legger seg,og å tisse rett før leggetid. Noen mener også at det er viktig at barna roer seg ned, med lesing eller andre ting før leggetid.

Når det gjelder spørsmål om dere skal begynne med bleie igjen, er det vel ingen grunn til det så lenge det systemet dere bruker i dag fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monikal

Ja, jeg er av den oppfatningen av at det er best å bruke bleie som hjelpemiddel når noen tisser på seg. Det finnes ingen behandling som kan garantere noen kur mot sengevæting. En behandling kan fungere for ett barn, en annen behandling kurer ett annet barn. Noen barn blir ikke kurert av noen former for behandling og man må rett og slett vokse problemet av seg. Det å si at man aldri får bukt med problemet ved å bruke bleie er ikke riktig. Mange barn blir ofte tørre først om natten selv om de bruker nattbleie, og skulle det være umulig å bli tørr når man har på bleie, ville jo disse barna aldri ha blitt tørre.

Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor det skal være bedre for et barn at sengen blir våt, og at dette skal være noe verre enn at bleien blir våt. Da får man i hvertfall sove uforstyrret natten igjennom.

Når jeg selv hadde dette problemet, var det det å tisse på seg som var et nederlag. Ikke at jeg hadde bleie. Det er holdning til hjelpemiddelet som etter min mening er feil og her har foreldrene ett ansvar i å informere barna at det ikke bare er babyer som må bruke bleier.

Hei Eva

Har lest en del av innleggene dine og er veldig enig i det du sier. Det bør ikke være noen dårlig løsning at barn/ungdom som tisser i sengen bruker bleie. Jeg tror det gir barn og foreldre bedre nattesøvn/overskudd - det er et godt utgangspunkt for løsning. Alle vet at når du ikke får sove og skifter på sengen andre eller tredje gangen på en natt da er blir en gjerne irritert og det er lett for at barna oppfatter dette som om det er noe en bebreider de og som de kan unngå.

Jeg var selv godt inn i tenårene før jeg ble tørr. Jeg hadde ikke noe naturlig forhold til bleier og for meg var det et kjempenederlag da foreldrene mine fortalte meg at ble det ikke tørt om natten måtte jeg begynne med bleie igjen. Jeg kunne ikke noe for tissingen og det varte selvsagt ikke lenge før bleiene var på plass.

Jeg tror det er veldig viktig at vi greier å "normalisere" bleiebruk - åpenhet om inkontinens i samfunnet generelt er kanskje til hjelp. Bleiene må ihvertfall ikke knyttes til straff. Presenter de på en måte der barnet har valg men "markedsfør" det positive med å bruke bleie, nattesøvn, mindre arbeid osv. Jeg har selv barn som har arvet mine problemer (begge foreldre hadde dette) og de aksepterer bleier og synes det er greit. JEg tror de reagerer som deg - det er tissingen som er problemet ikke bleien i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eva

Har lest en del av innleggene dine og er veldig enig i det du sier. Det bør ikke være noen dårlig løsning at barn/ungdom som tisser i sengen bruker bleie. Jeg tror det gir barn og foreldre bedre nattesøvn/overskudd - det er et godt utgangspunkt for løsning. Alle vet at når du ikke får sove og skifter på sengen andre eller tredje gangen på en natt da er blir en gjerne irritert og det er lett for at barna oppfatter dette som om det er noe en bebreider de og som de kan unngå.

Jeg var selv godt inn i tenårene før jeg ble tørr. Jeg hadde ikke noe naturlig forhold til bleier og for meg var det et kjempenederlag da foreldrene mine fortalte meg at ble det ikke tørt om natten måtte jeg begynne med bleie igjen. Jeg kunne ikke noe for tissingen og det varte selvsagt ikke lenge før bleiene var på plass.

Jeg tror det er veldig viktig at vi greier å "normalisere" bleiebruk - åpenhet om inkontinens i samfunnet generelt er kanskje til hjelp. Bleiene må ihvertfall ikke knyttes til straff. Presenter de på en måte der barnet har valg men "markedsfør" det positive med å bruke bleie, nattesøvn, mindre arbeid osv. Jeg har selv barn som har arvet mine problemer (begge foreldre hadde dette) og de aksepterer bleier og synes det er greit. JEg tror de reagerer som deg - det er tissingen som er problemet ikke bleien i seg selv.

Bleier på store barn er ofte veldig tabu, og jeg har litt vondt for å forstå hvorfor et så godt hjelpemiddel ikke skal kunne benyttes. Jeg har fått mye kjeft her inne fordi jeg har denne holdningen, så takk for din støtte Monika.

Jeg er som du, overbevist om at god og uavbrutt nattesøvn er viktig, og kjøper ikke argumentet med at det er umulig at barn ikke blir tørre om de sover med bleie. Barnet slutter å tisse på seg når kroppen er nok utviklet tror nå jeg da, og unger som er litt opp i årene tisser ikke i bleia med vilje. De er lei seg for at de tisser på seg om natten jo, og da gjør de ikke det frivillig når de er i stand til å kontrollere dette.

Jeg skjønner det slik at når du selv hadde problemet, så var tanken på å bruke bleier forferdelig, men at erfaring er at det ikke var så ille allikevel. Det er nettopp slik jeg tror det vil være for de fleste barna, at de kommer til å oppleve at det ikke er så ille allikevel. Men så lenge foreldrene går rundt med en holdning om at "stakkar, hun/han er jo ikke noe baby, så bleie skal hun/han få slippe". Foreldrene viser altså en holdning som bygger opp under barnas tanker om at bleier er et nederlag, fremfor å påvirke de til å tenke anderledes og gjøre bleien til noe positivt som kan hjelpe dem oppi all elendigheten.

Godt å høre at guttene dine har et avslappet forhold til å bruke bleier, for det er jo tissingen som er problemet. Har de hatt nattbleie helt naturlig hele veien eller har du klart å overtale de i etterkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...