Gjest activia Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Jeg leste i et blad her om dagen. Der var det intervju med småbarnsforeldre om hvordan de taklet tidsklemma. Så sto det i en klamme noen råd til slitne småbarnsforeldre. Det jeg stusset over var rådet om å ta seg et glass rødvin for å dempe stresset når ettermiddagen kom. Kan barn merke forskjell på sine foreldre etter ett glass rødvin? Og hvordan vet vi om de som leser dette kan tolke det som om også to glass rødvin er bra, hvis de ikke fikk full effekt av det første. Og hvor ofte skal man ta et glass rødvin? Hver dag? Og hva gjør vinen med konsentrasjonen hvis du har barn du må følge med hele tiden? Jeg vil tro at sjansen for ulykker vil øke Synes dere det er greit å drikke før ungene har lagt seg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Har da klart å oppdra flere barn jeg med avslappet tone Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Jeg synes det er greit å ikke være så innmari hysterisk rundt ting, å plukke alle muligheter i deler for å finne ut hva som er mest korrekt og ei til enhver tid. Synes enkelte foreldre er langt over nødvendig opptatt av hva de tror er det mest korrekte til enhver tid. Tror det er like skadelig for barn med slike foreldre som det evnt. er med foreldre som tar seg et glass rødhvin, uansett tid, en, fire ganger i uka, eller gjør noe annet tilsvarende "hysterisk" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest activia Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Jeg synes det er greit å ikke være så innmari hysterisk rundt ting, å plukke alle muligheter i deler for å finne ut hva som er mest korrekt og ei til enhver tid. Synes enkelte foreldre er langt over nødvendig opptatt av hva de tror er det mest korrekte til enhver tid. Tror det er like skadelig for barn med slike foreldre som det evnt. er med foreldre som tar seg et glass rødhvin, uansett tid, en, fire ganger i uka, eller gjør noe annet tilsvarende "hysterisk" Jeg tviler ikke på at de fleste foreldre klarer å regulere dette med alkohol helt greit. Min bekymring er hva dette rådet gjør med foreldre som har, eller er i ferd med å få et alkoholproblem. Vi vet desverre at mange barn vokser opp med foreldre som har alkoholproblemer. At det står i et blad, at det er ok å ta seg rødvin når man er stresset av barna, synes jeg er ille. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Jeg synes generelt det er et ganske dårlig råd å døyve vanlig hverdagsstress med alkohol. Det er ikke spesielt lurt å gjøre det til standard at man trenger alkohol for å komme gjennom vanlige hendelser på en vanlig dag. Går det automatikk i dette, kan det lett (for noen) bli behov for større mengder de gangene det er snakk om større påkjenninger. Men jeg synes ikke det er noe galt i å ta et glass rødvin for å kose seg litt iblant, uansett hvilken dag det er. Hvor mye man evt. kan ta mens barna er oppe, får den enkelte finne ut av selv. Det er ikke ønskelig å drikke så mye at man forandrer seg. En annen side av saken er at det kan være dumt å gjøre seg ikke-kjørbar tidlig på en vanlig ettermiddag. Litt avhengig av hvor man bor, selvfølgelig. Mine barn har oppfattet vin som et slags voksen-lørdagsgodt mens de var små - og vi forspiser oss ikke på godteri her i huset. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest activia Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Jeg synes generelt det er et ganske dårlig råd å døyve vanlig hverdagsstress med alkohol. Det er ikke spesielt lurt å gjøre det til standard at man trenger alkohol for å komme gjennom vanlige hendelser på en vanlig dag. Går det automatikk i dette, kan det lett (for noen) bli behov for større mengder de gangene det er snakk om større påkjenninger. Men jeg synes ikke det er noe galt i å ta et glass rødvin for å kose seg litt iblant, uansett hvilken dag det er. Hvor mye man evt. kan ta mens barna er oppe, får den enkelte finne ut av selv. Det er ikke ønskelig å drikke så mye at man forandrer seg. En annen side av saken er at det kan være dumt å gjøre seg ikke-kjørbar tidlig på en vanlig ettermiddag. Litt avhengig av hvor man bor, selvfølgelig. Mine barn har oppfattet vin som et slags voksen-lørdagsgodt mens de var små - og vi forspiser oss ikke på godteri her i huset. ''Det er ikke ønskelig å drikke så mye at man forandrer seg. '' Vet man selv når man forandrer seg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Selvfølgelig er det greit å drikke vin, også mens barna er våkne. Det har vært helt naturlig hos oss i alle år å ta et glass eller to med vin til en god middag f.eks... Slik har barna lært at måteholden inntak av alkohol ikke er det samme som å drikke seg full, men en måte for voksne å hygge seg på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Og igjen og igjen den samme diskusjonen... Jeg har ingen motforestillinger mot å ta en glass vin mens barna er tilstede - drikker meg selvfølgelig aldri full, og dessuten skjer det veldig sjelden. Men at barna tar noen skade av det, tror jeg neppe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 ''Det er ikke ønskelig å drikke så mye at man forandrer seg. '' Vet man selv når man forandrer seg? Ved alkoholinntak i de mengder og i det tempoet jeg tenker på her, tror jeg man gjør det. De aller fleste forstår at det er en sammenheng mellom påvirkningen man selv merker, og hvordan den virker på omgivelsene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Jeg synes det er helt greit om småbarnsforeldre tar et (til og med to) glass vin, også før barna har sovnet. Det er jo ikke "trygt" å vente heller, det hender jo barn våkner om natta. Det jeg reagerer på er anbefalingen om å bruke alkohol som en slags "medisin", noe man bruker for å roe seg ned. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Jeg synes det er greit å ikke være så innmari hysterisk rundt ting, å plukke alle muligheter i deler for å finne ut hva som er mest korrekt og ei til enhver tid. Synes enkelte foreldre er langt over nødvendig opptatt av hva de tror er det mest korrekte til enhver tid. Tror det er like skadelig for barn med slike foreldre som det evnt. er med foreldre som tar seg et glass rødhvin, uansett tid, en, fire ganger i uka, eller gjør noe annet tilsvarende "hysterisk" Fire ganger i uka synes jeg høres mye ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Vi venter som regel til ungene har lagt seg med å drikke vin - men vi bruker da vin stort sett som kos, evt sammen med litt ost - vi har aldre alkohol til maten, unntatt hvis vi har invitert gjester om kvelden - men det er sjelden. Vi har noen få ganger tatt en boks øl mens ungene er oppe - og det går helt greit, synes jeg. Ellers er det jo upraktisk å være ikke-kjørbar tidlig på dagen.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Jeg har en slektning som alltid er stressa og helt tydelig virker ukomfortabel i avslappende settinger der man bare skal sitte og prate osv. Det beste jeg vet er når hun tar fram rødvinsflaska og får tatt seg et glass vin. Da roer hun seg skikkelig ned og blir riktig så koselig å prate med ;-) Vi drikker aldri alkohol begge to når ungene er i huset. Det er alltid en av oss som er klinkende edru, da fordi vi ønsker å kunne bruke bilen ved akutt sykdom e.l. Vi drikker forøvrig svært sjelden og aldri mye. Om andre tar seg et glass vin eller to enkelte ganger når ungene har lagt seg har jeg ikke problemer med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Jeg har ikke noe problem med å ta meg et glass vin mens barna er våkne, men jeg slutter der. Jeg synes ikke det er noe godt råd å fortelle forelde at de skal ta seg et glass vin for å takle ettermiddagsstresset! Alkohol skal ikke brukes for å mestre noe som helst! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Bruk av alkohol som metode for stressmestring, tror jeg generelt er SVÆRT dumt. Mange alkoholikere har begynt på den måten. Jeg synes det er idiotisk å lære barn at stress kan mestres gjennom vin, piller, røyk, mat eller annen "risikoatferd". Men ett glass vin foran barna - for kos - har jeg ingen motforestilling mot. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Bruk av alkohol som metode for stressmestring, tror jeg generelt er SVÆRT dumt. Mange alkoholikere har begynt på den måten. Jeg synes det er idiotisk å lære barn at stress kan mestres gjennom vin, piller, røyk, mat eller annen "risikoatferd". Men ett glass vin foran barna - for kos - har jeg ingen motforestilling mot. Enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Activia Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Bruk av alkohol som metode for stressmestring, tror jeg generelt er SVÆRT dumt. Mange alkoholikere har begynt på den måten. Jeg synes det er idiotisk å lære barn at stress kan mestres gjennom vin, piller, røyk, mat eller annen "risikoatferd". Men ett glass vin foran barna - for kos - har jeg ingen motforestilling mot. Men har alle foreldre det skillet mellom kos og stressmestring helt klart? Hva om de får lyst til å kose seg med vin rett etter jobb, og alkoholbruken påvirker ungene ved at mor eller far ikke er som før? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Men har alle foreldre det skillet mellom kos og stressmestring helt klart? Hva om de får lyst til å kose seg med vin rett etter jobb, og alkoholbruken påvirker ungene ved at mor eller far ikke er som før? Jeg tror at de aller fleste foreldre har klart for seg når de drikker alkohol for kos og når de drikker for å roe seg. Det er mulig at de ikke vil innrømme det, men dersom de er ærlige mot seg selv, tror jeg de vet. Her ble det rådet til å ta vin for å slappe av, roe ned, og da er det ganske åpenbart at kos ikke er målet. Etter min mening er det altså et særdeles dårlig råd å gi småbarnsforeldre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brulla Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 De fleste mener vel at det ikke er lurt å råde noen til å drikke alkohol for å mestre noe som helst! Her i husket drikker vi både vin og øl foran barna, uten at noen tar skade av det. For meg er det både underlig og rart at noen velger å _ikke_ gjøre dette foran barn, det er da ikke forbudt eller farlig. Barna skal en dag bli unge voksne og må forholde seg til alkohol, røyk og alt annet "skummelt" der ute i verden. Her i huset har vi et avslappet forhold til det meste og det tror jeg vi kommer langt med :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Activia Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 De fleste mener vel at det ikke er lurt å råde noen til å drikke alkohol for å mestre noe som helst! Her i husket drikker vi både vin og øl foran barna, uten at noen tar skade av det. For meg er det både underlig og rart at noen velger å _ikke_ gjøre dette foran barn, det er da ikke forbudt eller farlig. Barna skal en dag bli unge voksne og må forholde seg til alkohol, røyk og alt annet "skummelt" der ute i verden. Her i huset har vi et avslappet forhold til det meste og det tror jeg vi kommer langt med :-) '' Her i husket drikker vi både vin og øl foran barna, uten at noen tar skade av det. '' hvordan kan dere vite at barna ikke tar skade av det? Og hvor mye synes dere det er forsvarlig å drikke foran barna? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brulla Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 '' Her i husket drikker vi både vin og øl foran barna, uten at noen tar skade av det. '' hvordan kan dere vite at barna ikke tar skade av det? Og hvor mye synes dere det er forsvarlig å drikke foran barna? Tar et barn skade av å se mamma eller pappa drikke to glass vin, eller deler en flaske vin? Hvorfor skulle barn ta skade av det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.